Recensie: Dans met mij

Jojo Moyes – Dans met mij: uitgeverij Fontein

Paarden. Ik heb er niet zoveel mee. Vroeger was ik ook nooit zo’n paardenmeisje als andere meiden in mijn klas. Hoewel ik de boeken van Romana & Ragebol altijd wel erg leuk vond. Met dat gegeven in mijn achterhoofd wilde ik toch heel graag Dans met mij, de nieuwste roman van Jojo Moyes, lezen. Zou dit verhaal net zo weten te ontroeren als haar andere moderne klassiekers?

Een getroebleerd paardenmeisje en een jeugdrechtadvocate in scheiding. Het lijken twee onmogelijk te combineren werelden, maar laat dat maar aan Jojo Moyes over. Ze verbindt twee uitzonderlijke verhalen tot één meeslepend, pakkend verhaal over liefde, zelfopoffering en vriendschap. Sarah is een 14-jarig meisje dat enkel haar grootvader, haar grand-pere, als familie heeft. Via hem leert ze een bijzondere band op te bouwen met haar paard in de manege, gelegen in een achterstandswijk in hartje Londen. Haar grand-pere heeft in Frankrijk bij een militair elite-korps gezeten, en leert haar discipline, respect en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel.  Maar dan belandt haar grand-pere in het ziekenhuis, en staat Sarah er voor langere tijd alleen voor. Ze ontmoet per toeval Natasha, een jeugdrechtadvocate.

Het laatste waar Natasha op zit te wachten is afleiding. Ze ligt in scheiding met haar ex, Mac, en ze zijn net bezig hun huis te verkopen. Emotioneel gezien zit ze aan haar max, maar zij en Mac, die gedwongen zijn tijdelijk samen te wonen, maken de keuze om Sarah in huis te nemen. Tot haar grand-pere weer voor haar kan zorgen. Maar dit gaat alles behalve van een leien dakje. Natasha en Mac, die zelf geen kinderen konden krijgen, weten niet goed hoe ze met het opstandige tienergedrag van Sarah om moeten gaan. Tot ze erachter komen dat Sarah een eigen paard heeft, en hier praktisch al haar vrije tijd aan besteedt. Op de manege is echter ook sprake van strijd, waar Sarah in al haar naïviteit en onschuld het slachtoffer van dreigt te worden. Natasha en Mac proberen haar zo goed mogelijk te helpen, maar liggen ook met elkaar in de clinch. Wanneer er onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden, wordt de situatie voor hen alle drie zo mogelijk nog gecompliceerder. Kunnen Natasha en Mac Sarah helpen? En kunnen ze elkaar helpen?

dansmetmij

In Dans met mij wordt de liefde voor paarden gecombineerd met een complex liefdesverhaal. Een combinatie die op een typisch Moyeske wijze wordt beschreven. En dat werkt. Hoewel het onderwerp paarden me an sich niet veel doet, is het verhaal op dusdanig aantrekkelijke wijze geschreven dat ik niet op kon houden met lezen. De complexe verhouding tussen Natasha en Mac, de innerlijke strijd waar Natasha mee kampt, en natuurlijk de problemen die Sarah probeert op te lossen; het is een mix die werkt. Pagina na pagina spit ik door, bevangen door het verhaal, door de personages en door het hoge gehalte drama dat Moyes opnieuw op haar lezers afvuurt.

Bijzonder is ook, dat ze in het nawoord aangeeft dat de omstandigheden waaronder Sarah paardrijlessen volgt, grotendeels afgeleid zijn van Moyes’ eigen herinneringen. Dat geeft het verhaal voor mij een extra diepgang. En hoewel ik het niet zag aankomen, moest ik tegen het einde van het boek toch een traantje wegpinken. Waar dat mee te maken heeft, ga ik hier uiteraard niet verklappen maar het bewijst wel weer hoe ik meegesleept kan worden door een boek. Verdorie, Moyes heeft me alweer weten te grijpen met een bijzonder, emotioneel verhaal. Hoewel ik het niet haar sterkste boek vind, is het toch een aanrader. Dat is grotendeels te danken aan de verhaallijn van Natasha en Mac. Complex, vol problematiek en uitzichtloos maar toch met een sprankje hoop. Precies zoals ik het graag zie in een boek. Heerlijk.

Dans met mij – Jojo Moyes €19,99

Dit boek kreeg ik ter recensie opgestuurd door uitgeverij Fontein. Bedankt!

Een gedachte over “Recensie: Dans met mij