Recensie: Het recht van de sterkste

Carla Norton – Het recht van de sterkste: uitgeverij Fontein

Na Langs de afgrond was ik nieuwsgierig: waar zou Carla Norton mee terugkomen? De schrijfster van een ijzersterke eerste thriller wist me van begin tot eind te boeien. Hoe zou dat met deze tweede thriller zijn?

Het recht van de sterkste volgt Langs de afgrond op. Reeve is als jong meisje ontvoerd door Daryl Wayne Flint en jarenlang gemarteld. Door stom toeval wist ze aan zijn sadistische grip te ontsnappen, en in Langs de afgrond gebruikt ze haar kennis om een ander, getraumatiseerd meisje dat ook ontvoerd was, te helpen. Ze blijkt goed in staat te zijn zich in zowel dader als slachtoffer te identificeren en het helpt haar eigen herstel ook. In deze nieuwe thriller is Reeve nog verder hersteld en heeft ze haar leven aardig op de rit.

Ze denkt nog steeds terug aan de verschrikkelijke jaren met Flint, maar het trauma is redelijk verwerkt. Dan begint de nachtmerrie opeens opnieuw: Flint ontsnapt uit de gevangenis. Haar kwelgeest loopt weer vrij rond, en weet goed uit handen van de politie te blijven. Men vreest dat hij achter Reeve aan zal komen, maar hij blijkt zo zijn eigen plannen te hebben met zijn hernieuwde vrijheid. Reeve is echter vastbesloten hem een halt toe te roepen, en begint zich te bemoeien met het politieonderzoek. Ze heeft enkele goede ingevingen, waar helaas te laat naar wordt geluisterd door de politie maar ze weet zich met hulp van een oud-politieagent toch een plek binnen het onderzoeksteam toe te eigenen. Alles lijkt goed te gaan, maar dan richt Flint opnieuw zijn aandacht op Reeve, met verstrekkende gevolgen..

carlanorton

De originaliteit en inhoudelijke kennis hebben me bij Langs de afgrond ontzettend verrast. Norton gaf met haar eerste thriller direct een ijzersterk visitekaartje af, en ik vroeg me voorafgaand aan het lezen van dit nieuwe verhaal dan ook af of ze me opnieuw zo geboeid zou kunnen houden. Het korte, krachtige antwoord daarop is: ja. Absoluut, ontegenzeggelijk ja. Norton borduurt verder met vertrouwde personages, interessante ontwikkelingen en weet opnieuw haar vakkennis, die zeer omvangrijk is, op een prettige manier te verweven met het verhaal. Bovendien beidt ze verschillende perspectieven, die elk zeer aantrekkelijk zijn. Zo wordt niet alleen Reeve, maar ook Flint, zijn psychiater en de oud-politieagent ‘gevolgd’.

Elk personage krijgt hier extra diepgang door, waardoor je nog meer het verhaal ingezogen wordt. Ze weet eenieder realistisch neer te zetten, het zijn geen oppervlakkige karikaturen. Sterker nog: ze weet meermaals het kippenvel bij me op te wekken met angstaanjagende details, met name wanneer het verhaal vanuit Flint’s oogpunt wordt verteld. De zieke geest van een psychopaat wordt uiterst nauwkeurig voor de lezer ontleed, en je wordt deelgenoot van zijn zieke gedachtes. Dit werkt even angstaanjagend als aantrekkelijk, want ik kon niet stoppen met lezen.

De verhaallijnen zijn weer goed uitgezet, de spanningsboog is strakgespannen en bovendien wordt er ruimte opengelaten voor nieuwe verhaallijnen in een derde boek. Carla Norton stelt, om het in het kort samen te vatten, wederom niet teleur. En met mij heeft ze een fan die nu al uitkijkt naar het derde boek over Reeve.

Het recht van de sterkste – Carla Norton €18,99

Uitgeverij Fontein stuurde me voor deze recensie een recensie-exemplaar toe. Bedankt!

Een gedachte over “Recensie: Het recht van de sterkste