Recensie: Vele hemels boven de zevende

Griet op de Beeck – Vele hemels boven de zevende: uitgeverij Prometheus

Na Kom hier dat ik u kus wist ik: ik wil meer van Griet op de Beeck lezen. Helaas duurde het tot nu dat ik een volgend boek van haar las. Ik had zoveel goede dingen gehoord over Vele hemels boven de zevende, maar vond nooit de tijd. Nu gelukkig wel, en dat is maar goed ook want het is een boek om langzaam, op je gemak en intens van te genieten.

Het boek beschrijft het leven van vijf personages, elk gerelateerd aan elkaar. Zo is er Lou, een tiener die moeilijk haar draait vindt op de nieuwe school. Ze valt buiten de groep, voelt zich alleen en weet niet hoe ze een ingang moet vinden. Lou praat veel met haar tante Eva. Zij is alleenstaande, werkzaam als therapeute in de gevangenis en desperaat op zoek naar liefde, erkenning en een thuis. Het zit haar echter niet mee. Mannen zien haar niet staan, en als ze al eens op date gaat, eindigt dit standaard in teleurstelling. Haar zus Elsie heeft het wat dat betreft beter voor elkaar. Ze is getrouwd, moeder van onder andere Lou, en werkt in de kunst. Toch zit ook zij niet lekker in haar vel. Haar echtgenoot is veel van huis, de zorg van de kinderen komt daardoor op haar schouders en ze voelt zich genegeerd als echtgenote, als vrouw.

Wanneer Casper, een kunstenaar, dan ook interesse in haar toont -ook al is hij zelf ook getrouwd- is er niet veel voor nodig om de liefde te doen ontvlammen. Ze storten zich in een gepassioneerde affaire, zonder daarbij rekening te houden met hun geliefden. Hun egoïsme zorgt voor intens geluk, maar heeft ook zijn kanttekeningen. Hoe ver zijn zij beide bereid te gaan voor hun eigen liefdesgeluk? En dan is er Jos, de vader van Eva en Elsie. Hij is alcoholist, kampt met een groot geheim betreffende zijn gehandicapte neef, kan zijn vrouw eigenlijk niet uitstaan maar berust zich in zijn lot.

velehemelsbovende7e

“Uw kunst is geestig, soms, en om te janken zo triest, op andere momenten -en af en toe op dezelfde.”

Ik heb Vele hemels boven de zevende twee keer gelezen, en beide keren was dat een bijzonder prettige ervaring. Op de Beeck heeft een rauw, puur, intiem en ontroerend verhaal geschreven over de zoektocht naar het ultieme geluk. De een slaagt hier wel in, de andere niet. En vooral de gevallen waarin dit niet lukt, zijn uiterst schrijnend. Om te janken zo triest, zoals bovenstaande quote zo treffend samenvat. Met name Eva, de lelijke, onzekere en zo naar liefde hunkerende Eva, steelt het verhaal. Of beter gezegd: draagt het verhaal. Haar vertellingen springen eruit. Door het verdriet dat eruit blijkt, de ellende die ze steeds opnieuw verdringt, de teleurstellingen die ze steeds moet verwerken. Dat ze steeds dapper door moet want:

“Ik ben altijd lief. Dat is mijn grootste kwaliteit.”

Door de delen waarin haar vader Jos vertelt over zijn leven, wordt duidelijk hoe de jeugd van Eva en Elsie was, en hoe dit hen heeft gevormd voor hun volwassen leven. Elsie is harder, egoïstischer maar tegelijkertijd net zo zwak in de liefde. Dat ze zich in een affaire met Casper stort, is dan ook haar grote wake up call. Waar is ze eigenlijk mee bezig? Wat wil ze in het leven en hoe zorgt ze ervoor dat ze dit krijgt? Op de Beeck weet met verbluffend goed inzicht in de menselijke psyche de levensverhalen op te tekenen van ronduit ongelukkige mensen, zoekend naar een houvast in het leven. Het is schrijnend, vertederend, hier en daar ronduit komisch maar altijd met een vleugje verdriet. Vele hemels boven de zevende is een triest maar schitterend verhaal. Een verhaal dat je onder de huid kruipt, en nog wekenlang naspookt.

“Mijn hart is blauw van de kou.”

Het einde, het grote epos waar 300 pagina’s naartoe wordt gewerkt, is even onomkeerbaar als schokkend. Wat had ik het graag anders gezien. Wat had ik graag een positiever einde gewenst voor allen die worden opgevoerd in dit meesterlijke verhaal. Dat het echter anders eindigt, is treffend en passend voor het leven an sich. Een bikkelharde les, maar o zo wonderschoon genoteerd. Ik vermoed dan ook dat het niet bij twee keer lezen blijft. Dit is een boek waar je bij telkens weer nieuwe dingen ontdekt. Het is bij vlagen direct, vulgair, bot maar dan direct erna weer schitterend, scherp en ontroerend. Wat een boek!

Vele hemels boven de zevende – Griet op de Beeck €12,50

13 gedachten over “Recensie: Vele hemels boven de zevende

1. Ja, te gek he? Ik vond ‘m de tweede keer lezen misschien nog mooier dan de eerste keer. Kun je nagaan hoe de derde keer zal bevallen haha Dit is echt zo’n boek die je wilt bewaren, af en toe doorbladeren en de mooiste stukjes overschrijven, ergens noteren.

1. Ook al zo enthousiast haha, volgens mij heb ik nog geen negatief geluid over Vele hemels boven de zevende gehoord. En het klopt wat je schrijft: soms voel je je gewoon uit het lood geslagen door dit boek. Zo intens!