Recensie: De meisjes

Emma Cline – De meisjes: uitgeverij Lebowski

Hypes kunnen twee kanten op: ofwel ze zijn terecht, ofwel het boek in kwestie valt tegen. Zo ook met De meisjes. Ik had er al veel over gehoord, en zelfs een eerste leespoging gedaan maar ik kwam er nog niet goed in. Nu heb ik het boek alsnog uitgelezen; hoe beviel dat uiteindelijk?

De meisjes is een roman over een tienermeisje, Evie. Zij is veertien jaar oud, heeft gescheiden ouders en zit niet lekker in haar vel. Ze woont bij haar moeder, maar die kijkt nauwelijks naar haar om, blij met haar tweede kans op een leven voor zichzelf. Evie heeft een beste vriendin, Connie, maar door een ruzie raakt het contact verwaterd. Hierdoor blijft er niemand over met wie Evie contact heeft. Wanneer ze in het park rondhangt, ziet ze op een goede dag drie jonge vrouwen langslopen. Vooral de vrouw met lang, bruin haar, Suzanne, maakt indruk op Evie. Zij wil net zo onbevangen en vrij zijn. In plaats daarvan zit ze vast in haar tienerjeugd, onbegrepen en voor haar gevoel ongewenst door iedereen die ze kent.Ze raakt geobsedeerd door de vrouwen, en met name Suzanne spreekt erg tot Evies verbeelding.

Dan weet ze contact te leggen, en wordt ze min of meer opgenomen in de groep. De andere vrouwen, Debbie en Hannah, verwelkomen haar en nemen haar mee naar de ranch waar ze wonen. Hun leider is Russell, een charismatische man van wie iedereen onder de indruk is. Hij heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de groep vrouwen, en in het bijzonder Suzanne. Ook Evie is onder de indruk. Van zijn aura, de manier waarop hij spreekt, en met name zijn boodschap over gelijkheid en liefde. Maar de idylle op de ranch begint naarmate de tijd verstrijkt barstjes te vertonen. Russell krijgt ruzie met een belangrijke muzikant, die hem beloofde een platencontract te bezorgen. Wanneer dit niet doorgaat, is dit het startsein voor een reeks gewelddadigheden die de wereld zullen schokken. De rol die Evie hierin speelt, achtervolgt haar jaren later nog steeds. Wat is er gebeurd? Waarom en wanneer ging het mis? En had het geweld voorkomen kunnen worden?

meisjes

Ik zal het eerlijk toegeven: dit boek gaf mij de kriebels. De psychologie van Evie en de vrouwen is zodanig diep opgetekend dat het allemaal wel erg levensecht overkomt. Daarnaast leg je vrij snel de connectie met Charles Manson en de moorden die hij zijn sekteleden liet plegen. Deze combinatie zorgt voor een naargeestig gevoel tijdens het lezen. Maar het zorgt tevens voor een onuitlegbaar aantrekkelijk verhaal. Waar ik in eerste instantie aan de toonzetting en het gevoel van ongemak moest wennen, omarmde ik dit de tweede keer dat ik begon met lezen. Gevolg: ik kon niet ophouden met lezen. En op momenten dat ik niet las, spookte het verhaal door mijn hoofd.

Evie is een perfect uitgewerkt personage, haar denkwijze, gevoelens, twijfels en emoties zijn zo levensecht opgetekend dat het lijkt of ze voor je staat. Iedere vrouw herkent de onzekerheden die je als tiener had, het gevoel ergens bij te willen horen, de onduidelijkheden van de grote wereld die op je afkomen en waar je, zonder goed houvast, grip op moet zien te krijgen. Het is begrijpelijk dat de commune van Russell, de enige plek waar ze in haar waarde wordt gelaten, zo aantrekkelijk is. Dusdanig aantrekkelijk dat ze haar eigen normen en waarden overboord gooit en steeds verder de grens van het toelaatbare opzoekt.

Dat het boek toewerkt naar een gruwelijke, gewelddadige gebeurtenis, is ondergeschikt aan de psychologische inslag die Cline zo perfect verwoord. En dat is prettig. Ik begon namelijk in het boek met het vermoeden dat het geweld de boventoon zou voeren. Maar dat is allerminst zo. Evie, haar gevoelens, tieneronzekerheden en de aantrekkingskracht van het foute zijn de belangrijkste factoren en hiermee heeft Cline mij definitief over de streep getrokken. Wat een prachtig, diepzinnig en uitvoerig beschreven boek. Het is een naargeestig, ongemakkelijk boek, maar daardoor des te interessanter. De meisjes is met recht een van de meest intrigerende boeken die ik las. Kortom: een aanrader. Zonder meer.

De meisjes – Emma Cline €19,99

2 gedachten over “Recensie: De meisjes