Recensie: Het nest

Cynthia D’Aprix Sweeney – Het nest: uitgeverij Ambo Anthos

Geld. Het heeft al eeuwenlang een onweerstaanbare invloed op mensen, en betekent veelal macht. Wie geld heeft is machtig, heeft iets te betekenen. Wordt gelukkiger geacht. Maar is dat wel zo? Geld kan ook veel ellende brengen, getuige deze roman van Cynthia D’Aprix Sweeney. Veel ellende.

Een typisch New Yorkse upperclass familie, bestaande uit kinderen Melody, Bea, Jack en Leo Plumb, krijgt te kampen met geldproblemen. Niet het soort geldproblemen dat Jan Modaal heeft, maar rijke families met een erfenis. Leo is het zwarte schaap van de familie, de bengel, degene die altijd in de problemen zit. Zo nu ook. Na een auto-ongeluk, dat zeer ongelukkig afliep voor zijn vrouwelijke medepassagier, moet de familie noodgedwongen het erfenispotje voor de kinderen aanboren om uit de problemen, oftewel publiciteit, te blijven. Dit heeft als gevolg dat het erfenisdeel waar de broers en zussen op rekenden, en hun leven dus ook op instelden, flink is ingekort.

En dat blijkt noodlottig voor hen allen. Een huis met dubbele hypotheek dat niet afbetaald kan worden, een pensioen dat niet meer haalbaar is, geheimen die een relatie kunnen beëindigen; de Plumbs staan voor een zware periode in hun leven. Alles is erop ingericht dat ze hun erfenis ontvangen, op het moment dat de jongste zus, Melody, veertig wordt. Ze zetten dan ook alles op alles om Leo over te halen met een plan te komen het geldtekort aan te vullen. Maar hoe overtuig je een broer die liever zijn hoofd in het zand steekt dan zijn handen uit de mouwen? En zelfs al zou Leo bereidwillig zijn, wat voor plan biedt hem binnen afzienbare tijd genoeg geld om zijn familie tevreden te houden?

hetnest

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Het nest is een waanzinnig interessant en ijzersterk geschreven. Er komen allerhande thema’s aan bod, die elk even goed zijn uitgewerkt. Bovendien gebeurt er meer dan genoeg om de aandacht van de lezer vast te houden, om de lezer aan de pagina’s gekleefd te houden. Leo, Melody, Bea en Jack zijn elk intrigerende personages, en het is erg prettig te lezen hoe Sweeney hen elk hun eigen, unieke geluid geeft. En die geluiden zijn aangenaam, zeer aangenaam.

Ik vind het lastig een recensie te schrijven over een boek waar ik zo enthousiast over ben, bang om in superlatieven te vervallen, maar ik ben gewoon heel blij dat ik mijn shopverbod voor dit boek heb opgeheven. Het nest spreekt tot de verbeelding, is creatief opgezet, met bijzondere verhaallijnen en sprongen in de tijd en constateringen en observaties die absoluut de moeite waard zijn om te lezen, en dan nogmaals te lezen. Gewoon, omdat ze zo treffend zijn. Sweeney brengt de familie tot leven als een volleerd schrijfster -hoewel dit haar eerste roman is- en schrijft met een gezonde dosis humor over het leed dat haar personages overkomen, zonder cynisch te worden. De humor is net scherp genoeg. Het nest is vindingrijk, gewaagd en, ik zei het al eerder, ijzersterk.

Vele uitgeverijen menen dat ze ‘The Great American Novel’ hebben gepubliceerd, maar dat geldt wat mij betreft enkel voor Het nest. Het boek is treffend, recht voor zijn raap en laat genadeloos zien welke waarden en normen overheersen in Amerika en hoe de ‘gewone’ Amerikaan hier invulling aangeeft, ondertussen The American Dream, over rijkdom en geluk, achterna jagend. Het nest is een fantastische roman, die ik iedereen aanraad.

Het nest – Cynthia D’Aprix Sweeney €19,99

8 gedachten over “Recensie: Het nest