Recensie: Narcotica

Emelie Schepp – Narcotica: uitgeverij De Fontein

Vandaag doe ik mee aan de blogbom van uitgeverij De Fontein. Meerdere bloggers, waaronder ikzelf, plaatsen vandaag hun recensie van Narcotica, de tweede thriller van Schepp over officier van justitie Jana Berzelius.

Haar eerste thriller Memento herinner ik me als verrassend, scherp en origineel. Voor ik begin met lezen ben ik dan ook erg nieuwsgierig of Narcotica me opnieuw zo zal verrassen, en opnieuw weet te boeien in dezelfde mate als Memento dat deed. Het verhaal begint goed, met twee minderjarige, Thaise meisjes die ingezet worden als drugskoerier. Ze slikken elk vijftig bolletjes en stappen op het vliegtuig naar Zweden. Eenmaal in een Zweedse trein onderweg naar hun eindbestemming gaat het mis. Een van de meisjes overlijdt, en de tweede verdwijnt. Jana Berzelius en haar collega’s van het politiekorps worden op de zaak gezet. Het wordt echter steeds mysterieuzer, wanneer het meisje onvindbaar blijft, tot ze enkele dagen later verkleumd opduikt. Ze is gevangengehouden maar wil niet zeggen waar en waarom.

Jana Berzelius krijgt details over de zaak mee, en die blijken akelig dicht bij haar eigen verleden te liggen. Zo is er een connectie met Danilo, de man die ze juist probeert te vermijden. Hij laat haar echter niet gaan, en het komt meerdere keren tot een gewelddadige confrontatie. Ze beseft dat ze achter hem aan moet, wil ze ooit rust krijgen. Maar hoe vind ze een man die niet gevonden wil worden? En hoe lang kan ze haar geheime leven nog verbergen voor haar collega’s?

narcotica

Narcotica is net als Memento spannend, onderhoudend en snel. Het is moeilijk weg te leggen en de opbouw is uitstekend. Het onderwerp is wederom origineel en goed uitgewerkt. Het boek gaat soepel verder waar het eerste boek Memento ophield. Het boek bevat daarnaast mooie verwijzingen naar het voorgaande deel, maar wel met spoilers dus lees eerst Memento voor je in Narcotica begint. Anders is de grote plottwist uit dat boek al verklapt.

Daar waar ik me de vorige keer nog stoorde aan het continu benoemen van de personages met naam en toenaam bij aanvang van een nieuw hoofdstuk, was ik er dit keer op voorbereid. En stoorde ik me er dus ook in mindere mate aan. Het is iets dat bij Schepp hoort, als een tic. Eenmaal erop ingespeeld, kon ik het prima accepteren. Wat overblijft is een razend spannende, ingenieus opgebouwde thriller met meerdere plots om je te doen smachten naar meer.

Jana Berzelius is een erg interessant, prima uitgediept personage die af en toe heerlijk ‘fout’ uit de hoek kan komen. Het dubbelleven dat ze leidt doet hier en daar denken aan Dexter, die in de gelijknamige serie zijn baan bij de politie van Miami combineert met zijn activiteiten als seriemoordenaar. Ik was groot fan van die serie, en ik ben na twee boeken ook al onder de indruk van Jana Berzelius. Ik kan niet wachten te ontdekken wat Schepp nog meer voor haar in petto heeft.

Narcotica – Emelie Schepp €16,99

Een gedachte over “Recensie: Narcotica