Recensie: Dumplin’

Julie Murphy – Dumplin’: uitgeverij Moon

Dikke meisjes, een missverkiezing, Dolly Parton en een onmogelijke liefde. Het klinkt als een rijkelijk gevulde roman, en dat is Dumplin’ ook. Maar is het niet een te rijkelijk gevulde roman?

Willowdean is een meisje met een rubensfiguur; goed gevuld op de juiste plekken, maar te dik in de ogen van zichzelf, haar moeder en meerdere inwoners van haar stadje, Clover City in Texas. Daar draait het namelijk om schoonheid. De stad is ooit de eerste stad in Amerika geweest met een Missverkiezing, en de moeder van Willowdean is een voormalig Miss die groot aanzien geniet in de stad. Willowdean zit niet helemaal lekker in haar vel, ze is erg onzeker over haar uiterlijk maar speelt voor de buitenwereld mooi weer. Haar beste vriendin Ellie is precies het tegenovergestelde van Willowdean: slank, knap en lang. Ze heeft verkering met Tim, en mede daardoor heeft Willowdean het gevoel dat ze achterloopt.

Ze kan het dan ook niet geloven als haar knappe collega Bo interesse in haar toont. Wat moet zo’n jongen met een meisje als zij? Haar gebrek aan zelfvertrouwen begint hun prille relatie parten te spelen. En dan is er ook nog eens de aankomende Clover City’s Missverkiezing, die de hele stad in zijn greep houdt. Omdat haar moeder, wiens te dikke zus Lucy is overleden aan een hartstilstand, constant probeert Willowdean te laten afvallen en haar daarmee niet accepteert zoals ze is, en om de buitenwereld een lesje te leren, besluit Willowdean mee te doen aan de Missverkiezing. Dat dit verstrekkende gevolgen heeft voor zowel zichzelf, haar vriendschap met Ellie, de verstandhouding met haar moeder als het aanzien van Willowdean in de stad, kan ze niet voorspellen. Waar is ze in beland?

dumplin

Waarom zijn leuke boeken altijd zo snel uit? Ik las Dumplin’ binnen een dag uit. Omdat het een leuk, vlot verhaal is, maar ook omdat het erg toegankelijk is geschreven. En, dat is dan weer een minpuntje, het is een vrij dun boek. Dat doet hier en daar af aan de emoties van Willowdean, die een zeer complex personage blijkt te zijn. Haar twijfels, angsten en onzekerheden worden nu wel benoemd, maar het gaat nergens echt de diepte in. Pas bij een dialoog met een ander meisje met uiterlijke onzekerheden komt er meer diepgang in haar emoties, maar dat is al richting het einde van het boek.

En toch past het ook wel binnen het verhaal. Willowdean worstelt met haar gevoelens, die ze zelfs richting zichzelf niet duidelijk kan verwoorden. Dat ze dit tegen het einde van het verhaal wel kan, laat een persoonlijke groei zien van het personage, en dat zorgt meteen voor een prettige ontwikkeling in het verhaal. Dumplin’ is een lief, gevoelig boek over de onzekerheden van tienermeisjes, en de lat die ze zichzelf opleggen. Deels door druk van binnenuit, maar zeker ook door de druk van de maatschappij. Wat dat betreft is Dumplin’ niet alleen een vermakelijke roman maar ook een stevig betoog tegen bodyshaming en een pleidooi voor zelfliefde, en zelfacceptatie, in welke vorm dan ook.

Dat het verhaal doorspekt is met leuke anekdotes, grappige voorvallen en prachtige oneliners als “je hoeft geen schoonheidskoningin te zijn om een kroontje te dragen” en natuurlijk een onnatuurlijke liefde voor Dolly Parton maakt het boek goed behapbaar en enorm fijn om te lezen. Rest mij niets anders dan verder te hummen, want Jolene gaat na het lezen van Dumplin’ niet meer uit mijn hoofd. “Jolene, Jolene, Jolene, Joleneee!”

Dumplin’ – Julie Murphy €19,99

Een gedachte over “Recensie: Dumplin’