Recensie: Liefde & gelato

Jenna Evans Welch – Liefde & gelato: uitgeverij Harper Collins

Zomerboeken en ijs: ik las er al eens eerder eentje, De ijsmakers, en die beviel erg goed. Dit keer waag ik me aan een ander ijsjesboek, namelijk de young adult Liefde & gelato.

In dit boek wordt de jonge Lina geconfronteerd met het overlijden van haar moeder, haar enige steun en toeverlaat. Dit is erg genoeg, maar haar moeder vertelt haar ook nog eens dat ze wil dat Lina na haar overlijden naar Italië gaat. Om haar vader te leren kennen. Een vader waarvan ze het bestaan tot dat moment niet kende, en andersom. Het begin is stroef, en ze zijn erg beide erg onwennig. Maar dan krijgt Lina van een vriendin van haar vader het dagboek van haar moeder in handen gedrukt. De openingszin hierin luidt: “Ik heb de verkeerde keuze gemaakt.

Wat volgt is een zoektocht naar het ware verhaal achter Lina’s moeders verblijf in Italië en haar geheimen. Lina krijgt hierbij hulp van Lorenzo, haar buurjongen. Ze ontdekken een hele andere kant van Lina’s moeder, één vol passie, verlangen en liefde. Maar hoe meer ze ontdekken, hoe meer ze ervan overtuigd raken dat de man waarbij Lina nu verblijft, misschien wel helemaal niet haar vader is. Hoe zit dat? Waarom heeft haar moeder haar naar Italië gestuurd en met welke bedoeling?

liefdegelato

Wat is dit een onweerstaanbaar lekker, fijn zomerboek. Het bleek bijna onmogelijk dit boek weg te leggen, en ik heb dan ook meerdere leesuren met een slapende baby op schoot gespendeerd. En dat zat heerlijk. Ik kon me helemaal richten op het verhaal, en dat leest als een trein. Welch weet uitstekend het Italië uit haar herinneringen tot leven te wekken en ik kon dan ook meermaals wegdromen bij de beschrijvingen van onder andere Florence, het eten en natuurlijk de bijzondere ijssmaken. Ik zag het allemaal voor me, en waande me op een mini-vakantie.

Het verhaal zelf is mooi opgezet, zonder te lang bij zaken stil te staan om saai te worden maar ook zeker niet te snel om diepgang te missen. Lina is een aangenaam personage, en de dagboekfragmenten van haar moeder zijn een prettige toevoeging aan het verhaal. Lina en Lorenzo zijn een dynamisch duo die zorgen voor genoeg vuurwerk en spanning, wat zorgt voor een extra dimensie in het verhaal.

De verhaallijn, het idyllische Italië dat Welch zo goed tot leven weet te wekken en de vlotte, grappige schrijfstijl, met bij vlagen zelfs diepzinnige constateringen en gedachtes, zorgen voor een onweerstaanbare combinatie. Dit is een heerlijk zomerboek, dat mee kan naar elk strand -niet alleen de Italiaanse.

Liefde & gelato – Jenna Evans Welch €15,-

5 gedachten over “Recensie: Liefde & gelato