Recensie: Als het zaterdag wordt

Nicci French – Als het zaterdag wordt: uitgeverij Ambo Anthos

Wat schiet het alweer op. Als het zaterdag wordt is alweer het zesde deel in de populaire Frieda Klein-reeks van het schrijversduo Nicci French. Is de rek er niet eens uit?

In dit zesde deel wordt Frieda Klein wederom door leden van het politiekorps van Londen ingeschakeld om haar mening te geven over een zaak. Hoewel haar dit in het verleden meermaals in grote problemen heeft gebracht, en ze gezworen had zich nooit meer met politiezaken te bemoeien, laat ze zich toch overhalen. Haar taak? Op bezoek gaan bij een psychiatrisch patiënt, een gesprek proberen te voeren en haar bevindingen overbrengen. De patiënt in kwestie is Hannah Docherty, een jonge vrouw die dertien jaar gevangen zit wegens de moord op haar hele familie: haar stiefvader, haar moeder en jonge broertje Rory. De moorden zijn gruwelijk, en naarmate Frieda zich er meer in verdiept, hoe meer ze ervan overtuigd raakt dat Hannah de dader misschien wel helemaal niet is.

Maar wie het dan wel is, blijft vooralsnog een raadsel. De rechercheur die destijds het onderzoek leidde, Ben Sedge, is weinig toeschietelijk en dat is een trend die zich doorzet bij andere getuigen en betrokkenen die ze spreekt. Niemand zit erop te wachten het verleden op te rakelen, en niemand gaat mee in haar gedachtegang dat Hannah wel eens onschuldig zou kunnen zijn. Want dat zou betekenen dat de echte dader van de vreselijke moorden nog vrijuit loopt. En dat is een idee waar niemand zich aan wil wagen. Frieda staat er dus alleen voor, en dat brengt haar opnieuw in gevaar. Dit keer vanuit onverwachte hoek. En dan blijkt er ook nog een oude bekende te zijn opgedoken die haar bijna tot waanzin drijft. Hoeveel kan Frieda nog aan?

alshetzaterdagwordt

Frieda Klein is een personage dat ik onderhand behoorlijk goed heb leren kennen, en waarvan het fijn blijft om over te blijven lezen. Het woensdag-boek was een boek dat me tegenviel, maar daarna herpakte de reeks zich weer als vanouds en werd ik weer in de perikelen van dit sterke, complexe personage meegezogen. Dit zaterdag-boek is dan ook weer een genot om te lezen. Er zit vaart in, het is spannend, er gebeurt van alles en het onderzoek is gedegen opgezet en weet constant te intrigeren en te verrassen.

Frieda Klein is en blijft een razend interessant personage. De keuzes die ze maakt, de zorgen die ze heeft, haar rechtvaardigheidsgevoel en de doortastendheid die haar steeds weer in de problemen brengen zorgen voor een bijzondere mix, die Nicci French uitstekend weet te presenteren. In plaats van dat het voorspelbaar of vanzelfsprekend wordt, blijft het verrassend, spannend en interessant. De Frieda Klein-reeks verveelt me nog lang niet, en om mijn eerste vraag te beantwoorden: nee, de rek is er niet uit. Bij lange na niet.

Het is een gek idee dat er nog maar twee boeken volgen, hierna. En ik moet zeggen, ik heb in tijden niet zo uitgezien naar een vervolgboek uit een reeks. Het einde is namelijk op zijn zachtst gezegd spectaculair. Er zijn weer genoeg lijntjes uitgezet om het zondag-boek geweldig te laten zijn. Ik kan niet wachten!

Als het zaterdag wordt – Nicci French €19,95

Lees hier mijn recensies van de voorgaande Frieda Klein-thrillers:

1. Blauwe maandag