Recensie: Halsoverkop

Aline van Wijnen – Halsoverkop: uitgeverij Zomer & Keuning

Dit boek oogt en ademt de zomer. Met een verhaal over de liefde en boeken, trok de uitgeverij mij over de streep en ik vroeg mijn recensie-exemplaar aan. Zou het net zo’n ideaal zomerboek zijn als ik vermoed?

Het verhaal gaat over Nicole, een echte boekenwurm, die haar leven helaas zonder grote liefde moet stellen. Haar enige liefdes zijn de auteurs waarmee ze elke avond op de bank kruipt. Gelukkig heeft ze haar twee vriendinnen, Kristen en Lora, om haar hart bij te luchten. Zij hebben het echter goed voor elkaar in de liefde, met elk een fijne partner en zelfs trouwplannen.

In de pauzes van haar werk zit Nicole het liefst met een boek in de hand op een bankje op een nabijgelegen pleintje. Daar spot ze op een dag een knappe, onbekende man. Hij trekt haar aandacht omdat hij, net als zij, elke dag met zijn neus in een boek verdiept zit. Ze is meteen hotel de botel van hem, maar wat weet ze eigenlijk van hem? En hoeveel kans van slagen heeft haar verliefdheid, als ze niets van hem weet en niet met hem in gesprek durft?

halsoverkop

Ik verwachtte een lekkere, luchtige zomerse roman, en hoewel het dat ook zeker is, viel het boek me helaas toch tegen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het verhaal te snel verteld wordt. Ik miste diepgang. De personages werden niet genoeg uitgediept om echt met ze mee te leven, en hier en daar werden gebeurtenissen te snel gepresenteerd, zonder achtergrondinformatie of een logisch vervolg op voorgaande gebeurtenissen. Hierdoor werd mijn aandacht een paar keer afgeleid van het verhaal, zonde!

Want het verhaal zelf is leuk, hier en daar zelfs grappig en herkenbaar: twee boekenliefhebbers die elkaar vinden in de liefde. Hoe leuk wil je het hebben? Ik kon me dan ook best vinden in enkele passages over de voorkeur voor shoppen in een boekwinkel in plaats van een webwinkel, en het plezier van lezen. Ook de stukken over het verzamelen van boeken, uitpuilende boekenkasten en het genot van op de bank een boek lezen spraken boekdelen: wat een bron van herkenning. En de band die Nicole met de boekverkoopster heeft is bijzonder jaloersmakend. Elke keer als zij ‘inkopen’ doet bij de boekwinkel, krijgt ze gratis een mystery book mee, die de verkoopster bij haar vindt passen.

Al met al is Halsoverkop best een leuke roman, maar het is niet de roman die ik voor ogen had. Misschien verwachtte ik meer in de stijl van Petra Kruijt in plaats van Jill Mansell, waar het me nu aan doet denken. Wat ik overigens nog wel wil zeggen is dat het leuk is eens een roman te lezen over een zich ontwikkelende liefde, in plaats van een verhaal waarbij het eind is, dat de hoofdpersoon eindelijk haar grote liefde vindt. Verfrissend. Ik had echter meer diepgang verwacht, en uitgediepte personages. En dat blijft toch een groot gemis. Halsoverkop is dus een leuk boek, maar helaas niet leuk genoeg voor mij.

Halsoverkop  – Aline van Wijnen €10,-

Een gedachte over “Recensie: Halsoverkop