Recensie: Waarover ik praat als ik over hardlopen praat

Haruki Murakami – Waarover ik praat als ik over hardlopen praat: uitgeverij Atlas Contact

Dit is één van de laatste vertaalde boeken van Haruki Murakami die ik lees. En dat heeft zo zijn redenen. Het is namelijk een boek dat me nooit echt heeft aangetrokken. Waarschijnlijk vanwege het hardloop-aspect. Maar dat weerhoudt me er uiteindelijk niet van om het boek alsnog te lezen. Het werd per slot van rekening de hoogste tijd.

Mijn Murakami-project loopt namelijk aardig op zijn eind. Ik ben zo goed als bijna door mijn voorraad Nederlandse Murakami-boeken heen. De enige die me hierna nog rest is het korte verhaal Slaap, en daarna zal ik overstappen op enkele Engelstalige boeken die van hem zijn verschenen. Maar voor het zover is, eerst Waarover ik praat als ik over hardlopen praat. Een boek over, de titel verraadt het al, hardlopen. Maar ook een soort van schrijversmemoires. Haruki Murakami verbindt namelijk het proces van schrijven, en van schrijver worden, met de tactiek en intensiteit die ook bij hardlopen om de hoek komt kijken. En dat levert een bijzonder boek op.

waaroverikpraat

Het is heerlijk om te lezen over Murakami als persoon, als schrijver, als hardloper, als zwoeger, als gewone man, als iemand met tegenslagen en hoogtepunten, net als ieder ander. Waarover ik praat als ik over hardlopen praat is één van de leukere boeken die ik van Murkami las, juist omdat het zo’n persoonlijk boek is. Het biedt zo’n uniek kijkje in het karakter van Murakami, dat lukt je met geen enkel ander boek. Zo leer je dat Murakami het bij het hardlopen altijd zwaar krijgt na de 35 kilometer, dat hij een stug en onverzetbaar man is die zijn aandacht voor de volle honderd procent op een project geeft en dan weinig andere dingen toelaat in zijn leven.

Het is, zegt hij zelf ook al, geen aangename karaktereigenschap voor de mensen om hem heen, maar het siert hem wel als vakman. In enkele korte hoofdstukken, waarbij hij steeds een ander aspect van zowel het hardlopen als het schrijven, wat elke keer naadloos op elkaar blijkt aan te sluiten. Murakami toont zich dit keer van een persoonlijker, ingetogener kant, en die kant bevalt me eigenlijk ook wel.

Ik keek dus ten onrechte op tegen het lezen van Waarover ik praat als ik over hardlopen praat. Het is een uniek boek, met een prachtig inkijkje in Murakami’s geest. Zeker lezen als je fan bent van Murakami – je hoeft niet eens van hardlopen te houden.

Waarover ik praat als ik over hardlopen praat – Haruki Murakami €15,-

Voor de maand augustus lees ik het korte verhaal Slaap.

7 gedachten over “Recensie: Waarover ik praat als ik over hardlopen praat