Recensie: Scoop!

Iris Houx – Scoop!: uitgeverij The House of Books

Ik snakte er al een hele tijd naar: een lekkere roman. Ideaal voor de mooie temperaturen van de laatste tijd. Scoop! van Iris Houx leek me daarvoor uiterst geschikt. Het boek beloofd grappig en onweerstaanbaar te zijn, tijd dus om te ontdekken of dat echt zo is.

Het verhaal is even vermakelijk als gênant. Esmée Evers werkt voor een tijdschrift, maar geeft haar vriendinnen hiervan een rooskleuriger beeld dan het in werkelijkheid is. Ze werkt er namelijk als redactieassistente, een soort manusje-van-alles en assistent van alle redactiechefs, maar tegen haar succesvolle vriendinnen zegt ze dat ze manager is. Niemand twijfelt hieraan, maar haar leugen lijkt uit te komen wanneer één van haar beste vriendinnen, type hip en geslaagd, bij hetzelfde tijdschrift komt werken. Als redactiechef. De baan die zij claimt te hebben. Haar onbezorgde leven, inclusief een liefhebbende vriend met wie ze gaat samenwonen en een hartsvriendin uit haar oude dorp met wie ze nog veel contact heeft, komt behoorlijk op zijn kop te staan. Esmée moet alles op alles zetten om haar geloofwaardigheid, haar vriendschappen en haar baan te behouden. Maar hoe?

Scoop! is een roman die je vanaf bladzijde één overdondert. In plaats van een luchtige chicklit, wat ik -wellicht door de vrolijke omslag en het onderwerp- wel had verwacht, word je als lezer getrakteerd op een rijkelijk gevulde roman, vol fijne ingrediënten, een aangename rode draad en genoeg zijpaden om je als lezer geïnteresseerd te houden. Ik hou de beschrijving van het verhaal, waar ik doorgaans twee alinea’s aan besteed, ditmaal kort, omdat er zoveel gebeurt dat vooral leuk is om zelf te ontdekken. Ik noem hier kort een paar punten: jeugdliefde, vriendschap, het dorpsleven, beroemdheden in de problemen, fraude en zelfvertrouwen. Er gebeurt zoveel, er vinden zoveel ontwikkelingen plaats, dat het onmogelijk is hiervan een goede samenvatting te geven zonder alvast teveel te verklappen. Daarom laat ik het aan eenieder zelf over om Scoop! te ontdekken.

scoop

Scoop! is namelijk een genot om te lezen. Het eerste hoofdstuk stelt je voor raadselen maar is wel direct razend interessant, en hierna valt het verhaal terug in de tijd. Van drie weken terug wordt naar het heden, oftewel hoofdstuk één, toegewerkt. Alle ontwikkelingen die binnen dit tijdsbestek plaats vinden zijn overweldigend, hilarisch, aandoenlijk en soms tenenkrommend gênant. Hoe Esmée het zover heeft laten komen, is in mijn ogen onvoorstelbaar, maar het levert wel hele fijne leesmomenten op. En ik moet zeggen: het creëert zowel sympathie als bewondering, want het is ontzettend knap hoe Esmée zich steeds weer uit de nesten weet te werken.

Esmée is wat dat betreft een erg likeable personage, waarmee je jezelf makkelijk identificeert (op de Grote Leugen na). Met Scoop! zet Houx, die eerder al vele korte verhalen en columns schreef en al enige tijd vaste columniste voor Chicklit.nl, zich op de kaart als romanschrijfster, en dat doet ze behoorlijk goed. Scoop! is veel meer dan zomaar een roman, het is een roman met behoorlijk sterke inhoud. Hoewel er zeker chicklit-achtige elementen inzitten, is het bovenal een ijzersterk verhaal over liefde, vriendschap en voor jezelf opkomen. Dat, gespekt met een behoorlijke dosis humor, maken van Scoop! een heerlijk debuut. Een debuut om je vingers bij af te likken. Ik zie nu al uit naar volgend werk van Houx. Waarmee zal ze haar lezers hierna verrassen?

In de eerste alinea stelde ik mezelf de vraag of dit een lekkere roman is voor de zomer, om lekker bij weg te lezen in de zon. Ik kan die vraag volmondig met ‘ja’ beantwoorden. Scoop! is heerlijk, sterk geschreven, goed gevuld (ondanks dat het boek ruim 400 bladzijdes telt verveelt het nooit) en erg boeiend. Met Scoop! ben je verzekerd van een flink aantal fijne leesuren. Een echte zomer-mustread!

Scoop! – Iris Houx €19,95

4 gedachten over “Recensie: Scoop!

1. Dit boek zou ik zelf niet zo snel kiezen, want ik houd niet zo van Nederlandse chicklit en het verhaal spreekt me niet erg aan. Toch klinkt jouw recensie wel heel enthousiast, dus mocht ik nog eens om een zomerboek verlegen zitten, ga ik deze toch overwegen.