Recensie: Wie vlucht en wie blijft

Elena Ferrante – Wie vlucht en wie blijft: uitgeverij Wereldbibliotheek

*Deze recensie kan spoilers bevatten*

Het is alweer het derde deel uit de Napolitaanse romans: Wie vlucht en wie blijft, over de twee vriendinnen Lena en Lina uit Napels. Elena Ferrante wist in haar eerdere boeken De geniale vriendin en De nieuwe achternaam op spectaculaire wijze in de hoofden van twee totaal verschillende vrouwen te duiken en hun diepste gevoelens weer te geven. Hoe zou dat met Wie vlucht en wie blijft zijn?

Wie vlucht en wie blijft haakt nadeloos aan bij het einde van De nieuwe achternaam. Lena heeft net een roman uitgebracht, en wordt bij een presentatie aangevallen door een literair criticus, maar gered door Nino, haar onbereikbare, grote jeugdliefde. Van hieruit start het verhaal weer even snel op als De nieuwe achternaam. Lena maakt naam voor zichzelf met haar debuutroman. Lena is dolblij een weg uit de wijk te hebben gevonden, nu ze in literaire kringen is opgenomen en verloofd is met een jonge professor met wie ze na hun bruiloft buiten Napels gaat wonen.

Lina werkt nog altijd bij de fabriek, waar ze lange, zware dagen maakt tegen een mager loontje. Ze draagt daarnaast zorg voor haar zoontje Gennaro, en woont bij Enzo, een goede vriend uit de wijk. Lina doet wat ze kan om te overleven, maar het valt haar zwaar. Ze wordt op haar werk geconfronteerd met collega’s die haar met de nek aankijken, een baas die zijn positie misbruikt en groeiende onrust onder haar directe collega’s. Ook Lina probeert haar leven een positieve draai te geven, maar dit lukt maar niet. De wijk blijkt zijn klauwen diep in haar te hebben geslagen, en zonder hulp van buitenaf ontkomt ze niet aan haar uitzichtloze bestaan. De paden van Lena en Lina kruisen elkaar weer, en dit keer is het overzicht kwijt: wie heeft wie nu eigenlijk nodig? En tegen welke prijs?

ferrante

Wederom weet Ferrante te boeien. De innerlijke strijd die beide hoofdpersonen voeren is met een bijzonder gevoel voor precisie beschreven. Beide vrouwen proberen een beter leven voor zichzelf te creëren, tegen de achtergrond van een roerig Italië. Hoezeer ze ook proberen te ontkomen aan de arbeiderswijk waar ze beide opgroeiden, de wijk blijft aan ze trekken, als een onzichtbaar stuk elastiek: hoever ze ook reiken, altijd trekt de wijk hen weer terug op hun plek. Het loopt als een rode draad door deze eerste drie boeken, en in Wie vlucht en wie blijft is het vooral interessant te lezen over de strijd die zowel Lina als Lena leveren. In hoeverre willen ze wel weg uit Napels, uit de wijk die hen zoveel ellende bracht? Wie vlucht en wie blijft zijn in deze zin twee onafgemaakte vragen: wie vlucht van zichzelf en wie blijft trouw aan zichzelf?

Met zinnen die doorspekt zijn van literaire hoogstandjes voert Ferrante haar lezers door het turbulente Italië van de jaren ’70, waarin het fascisme en communisme hoogtij vieren en zorgen voor onrust onder de bevolking. Dit wordt mooi verweven met de verhaallijnen van Lina en Lena, die er elk op hun eigen manier mee te maken krijgen. Ferrante schrijft erg prettig, met zinnen die uitnodigen om verder te lezen, meer te ontdekken over haar twee bijzondere hoofdpersonen, elk sterk op hun eigen manier. Het enige dat me dit keer enigszins tegenstond was het analyseren, waarin Ferrante continu lijkt te vervallen. Ik snap de redenatie erachter, en dat het nodig is om bepaalde acties en voorvallen te verklaren, maar hier en daar leidde het ook van het verhaal zelf af.

Dit weerhield me er echter niet van het boek te blijven lezen, met veel plezier. En dat zal ongetwijfeld ook zo zijn met het vierde en laatste deel, Het verhaal van het verloren kind. Ik kan niet wachten om ook dit verhaal te lezen en de geschiedenis van Lena en Lina compleet te maken. Het zijn personages die onder je huid kruipen, je niet ongemoeid laten en doen verlangen naar meer. Het wordt nog een hele kluif om straks definitief afscheid te nemen van De Napolitaanse romans.

Wie vlucht en wie blijft – Elena Ferrante €19,95

Lees hier wat andere bloggers van Wie vlucht en wie blijft vinden.

4 gedachten over “Recensie: Wie vlucht en wie blijft