Recensie: Verborgen

Karin Slaughter – Verborgen: uitgeverij Harper Collins

Karin Slaughter schreef de laatste jaren wel thrillers, maar een Will Trent/Sara Linton-thriller was alweer enige tijd geleden. Hoewel haar stand alones ook zeker de moeite waard waren om te lezen, gaat er uiteindelijk niets boven haar vertrouwde reeks. Toch?

In Verborgen wordt Will Trent opgeroepen bij een plaats delict, waar een lijk is gevonden. Het blijkt om Dale Harding, een voormalig agent, te gaan. Ook Sara Linton wordt naar de plaats delict geroepen, als nieuw lid van het team waar ook Will, zijn partner Faith Mitchell en bazin Amanda Wagner deel van uitmaken. De plaats delict is een nachtclub in wording van Marcus Rippy, een basketballer die door Will en zijn collega’s verdacht wordt van een brute verkrachting. Het is een zaak die Will’s carrière nog niet veel goeds heeft gedaan, en het team van advocaten van Rippy weten hem goed af te schermen voor de politie. In de nachtclub wordt veel bloed aangetroffen, bloed dat niet van Dale Harding blijkt te zijn. De bloedsporen wijzen in de richting van Angie Polansky, de ex van Will, en op papier nog steeds zijn vrouw.

Hiermee komt de zaak volledig op zijn kop te staan. De verhoudingen tussen Will en Sara komen op scherp te staan en Will komt zelf enorm onder druk te staan. De zaak wordt steeds gecompliceerder, naarmate het onderzoek vordert. Marcus Rippy, Dale Harding en Angie Polansky blijken met elkaar verbonden te zijn, maar hoe? En hoe zit het met Angie? Voor welke verrassingen zal zij zorgen?

karinslaughter

Hoe interessant en onderhoudend de stand alones van Karin Slaughter ook zijn -en ook daar heb ik erg van genoten- er gaat toch niets boven haar reeks over Will en Sara. Verborgen voelde wat dat betreft dan ook als thuiskomen na een lange vakantie. Het is fijn te zien dat Slaughter terugkeert op haar vertrouwde nest, en het voelt alsof ze hier nooit tijdelijk afstand van heeft genomen. Als geen ander pakt ze de draad weer op, vuurt ze het ene gruwelijke detail naar het andere gruwelijke detail op haar lezers af, werpt ze het ene morele vraagstuk naar het andere op voor haar personages en zet ze briljante verhaallijnen uit.

Wat ik extra bijzonder vind aan dit boek is de wending die het verhaal neemt wanneer het Angie aangaat. Het was erg prettig haar beter te leren kennen, van een heel andere kant te leren kennen. Haar motivaties, de reden dat ze steeds zo uithaalt naar met name Will, alles wordt in een ander daglicht geplaatst. En dat is verfrissend. Sterker nog, ik werd een beetje team Angie, hoewel haar slechte kanten en beslissingen natuurlijk schokkend blijven. Dit bewijst echter wel hoe sterk Slaughter blijft, zelfs na zoveel thrillers over dezelfde personages. Ze weet me constant weer te verrassen, op het verkeerde been te zetten en bovendien mijn aandacht te houden. Verborgen is erg moeilijk weg te leggen. Karin Slaughter boort opnieuw schokkende onderwerpen aan die ze moeiteloos verweeft met de verhaallijnen.

Het enige jammere is dat Sara dit keer wordt afgeschilderd als een degelijke, romantische en naïeve vrouw. Of Slaughter dit expres heeft gedaan, of dat dit mijn eigen interpretatie van het personage is in Verborgen, laat ik in het midden. Feit is wel dat ik meer naar andere personages neigde. En dat is zonde, want Sara is in de andere thrillers juist een sterke, zelfverzekerde vrouw. Ook Will had een aantal slechte oneliners. Ik hoop dat Karin Slaughter in haar volgende boeken weer net zulke sterke, overtuigende personages neerzet. Ik weet dat ze het in zich heeft, en kan niet wachten dit opnieuw te ontdekken. Want uiteindelijk verveelt Slaughter nooit. Daar is ze gewoonweg veel te goed voor.

Verborgen – Karin Slaughter €19,95

4 gedachten over “Recensie: Verborgen

1. Ik moet bekennen dat ik dus nog nooit een boek van Karin Slaughter heb gelezen… Ik zou het wel eens willen proberen, maar een serie schrikt me dan weer af omdat ik nooit bijgelezen raak.

2. Ik heb ooit 1 dun boekje van haar gelezen (Onbegrepen) maar op de een of andere manier trekken haar boeken me niet … en eigenlijk weet ik niet waarom. Typisch ‘vrouwen-thrillers’ of vergis ik me?

3. MIJN FAVO! (ik heb deze recensie even gebruikt bij mijn favorieten filmpje die aankomende vrijdag online komt trouwens :)). Ik was ook wat meer team Angie dit keer. En ik ben forever verliefd op Will, ik heb in mijn hoofd helemaal een beeld van hoe hij eruit ziet. Ik vind Amanda trouwens ook zo heerlijk fel, echt geweldig. Nu ben ik weer super benieuwd naar..Lana!!