Recensie: Elke dag een druppel gif

Wilma Geldof – Elke dag een druppel gif: uitgeverij Moon

Ik ben altijd op zoek naar bijzondere boeken. Boeken met een andere invalshoek, een creatieve opzet of gewoonweg een steengoed verhaal. Boeken over de Tweede Wereldoorlog zijn er genoeg, zie ook mijn blogpost hierover, maar een boek over een NSB-kind, vanuit het perspectief van ditzelfde NSB-kind? Die heb ik niet vaak getroffen.

Ik had echter al veel goede geluiden gehoord over Elke dag een druppel gif, maar kwam er zelf nooit aan toe deze te lezen. Tot nu. Eindelijk. Zou het verhaal inderdaad zo aangrijpend zijn? In hoeverre kun je meeleven met iemand die er zulke foute denkwijzes op nahoudt? Het boek is opgedeeld in twee periodes: die van de oorlog, en die na de oorlog, namelijk 1948. Maarten Prins, de hoofdpersoon, is dan negentien jaar en smoorverliefd. Op Hanne. Maar Hanne is fel anti-nazi. En laat Maarten nu zijn opgegroeid in een NSB-gezin. Fouter kon je in de oorlog niet zijn. Middels de gedeeltes die Maartens jeugd tijdens de oorlog beschrijven kom je erachter dat de vader en moeder van Maarten overtuigd NSB-er waren. Hitler was heilig, en Maarten droeg zelfs een portretfoto van Hitler mee in zijn borstzak, bij zijn hart. Hij geloofde de verhalen die zijn vader hem en zijn oudere broer Walter vertelde.

Uit adoratie voor zijn vader, die hem als zwak en gevoelig ziet en zijn liefde en lofprijzingen aan Walter geeft, is Maarten bereid alles te slikken wat hem wordt medegedeeld of opgedragen. Thuis vecht hij voor zijn plekje binnen het gezin, maar buitenshuis is het echt vechten geblazen. De kinderen op school, met name een jongen met de bijnaam De Beer, maken zijn leven tot een ware hel. Zelfs zijn beste vriend Arthur keert zich van hem af. Als Maarten als 19-jarige een relatie krijgt met Hanne, wil zij alles weten over zijn jeugd, over hoe het was om op te groeien als NSB-er. Maar hoe meer zij wil weten, hoe meer in het nauw gedreven Maarten zich voelt. Hij draagt namelijk een geheim met zich mee dat zo gruwelijk is dat het zijn prille relatie direct zou verwoesten. Hoe lang kan hij de schijn nog ophouden? Voor Hanne Γ©n zichzelf.

elkedagdruppelgif

Ik zette voor ik begon met lezen vraagtekens bij de mate van medeleven die ik zou kunnen voelen voor een hoofdpersoon als Maarten. Dat had ik niet hoeven doen: Maarten is een gecompliceerde jongen, en het gezin waarin hij opgroeit, de band met zijn vader en de rol die zijn broer binnen het gezin vertolkt, zijn factoren die ervoor zorgen dat je Maarten in je hart sluit. Hoewel het bovenal een roman is over keuzes maken in zware tijden, denken voor jezelf, is het ook een roman over het zoeken naar liefde. Maarten doet alles om het zijn vader naar de zin te maken, wachtend op een moment waarop zijn vader laat blijken dat hij trots op hem is. Dat hij van hem houdt. Maar dat moment komt steeds maar niet. Walter lijkt alles beter te doen, is sterker, slimmer en stoerder dan hij. En dat ziet zijn vader ook.

Wanneer hij tot een nazi-eliteschool wordt toegelaten, is dit dan ook een prestatie voor zijn vader. En inderdaad: eindelijk is zijn vader eens trots op hem. Wilma Geldof laat echter zien welke gevolgen de desperate hunkering naar liefde en aandacht van Maarten heeft door langzaam maar doelgericht toe te werken naar de onthulling van Maartens geheim. Een geheim dat is gevormd door verraad, de behoefte aan aandacht en die eeuwige strijd om vaderliefde. Het is schrijnend, ja zelfs ontroerend, om te lezen hoe ver Maarten bereid is te gaan. De keuzes die hij maakt en de denkwijzes die hij erop nahoudt zijn akelig en onprettig om te lezen maar ze zijn wel realistisch.

En dat maakt Elke dag een druppel gif zo sterk. Het is ontroerend en realistisch. Die combinatie zorgde meermaals voor kippenvel tijdens het lezen. Geldof schrijft met veel emotie, beschrijft goed en bouwt uitstekend haar verhaallijn op. Door de wisseling in heden en verleden blijft er een zekere spanningsboog bestaan: wat is er toch gebeurd? Waar zwijgt Maarten toch over? Elke dag een druppel gif kruipt onder je huid, nestelt zich daar lekker en laat niet meer los. Het is een young adult-roman, maar eigenlijk voor alle leeftijden. Een echte aanrader.

Elke dag een druppel gif – Wilma Geldof €19,95

7 gedachten over “Recensie: Elke dag een druppel gif

1. Goed geschreven recensie! Ik ben heel benieuwd naar het boek, deze ga ik zeker binnenkort eens aanschaffen.