Recensie: In de familie

Joyce Spijker – In de familie: uitgeverij Boekerij

Na Spotlight bleef het even stil, maar deze zomer is Joyce Spijker terug van weggeweest met een thriller over familieperikelen, politiek en moord. Smullen, of niet?

In In de familie komt het leven van Nina Satijn volledig op zijn kop te staan als haar oma Emma door een misdrijf om het leven komt. Ze is al de tweede hoogbejaarde vrouw in Wassenaar die dood wordt aangetroffen in haar woning. Nina is in shock. Haar vader, Boudewijn, bekleedt een functie als Minister van Justitie en is in de race om het premierschap. Hij is erop gebrand de dader te vinden en zo te scoren in de peilingen. Hij richt zijn vizier op Valentijn, een ex-tbs’er die de tuin bij Emma onderhield. Valentijn werd eerder verdacht van doodslag, en is voor menigeen een perfecte verdachte. Maar niet voor Nina. Zij is ervan overtuigd dat Valentijn onschuldig is. Maar als hij niet de dader is, wie dan wel?

Binnen de familie zijn enkele vetes die stilletjes uitgevochten werden, maar die binnen deze nieuwste ontwikkelingen aan het daglicht komen. Zo is er Marsala, de nieuwe echtgenote van Boudewijn. Zij werd nooit geaccepteerd door Emma, en dit zorgde voor veel wrevel bij Marsala. Menigmaal heeft zij Emma dood gewenst. Ook binnen haar huwelijk met Boudewijn is niet alles koek en ei. Ze zoekt daarom haar heil bij een jonge minnaar, Jasper. Dochter Merlot schippert overal tussendoor, ongeΓ―nteresseerd in zowel haar ouders als grootmoeder. Nina staat er in haar zoektocht naar de dader alleen voor, maar krijgt gaandeweg hulp van Lars, een werknemer van haar vader. Hoewel hij er in eerste instantie ook van uitgaat dat Valentijn de dader is, verandert hij gedurende hun onderzoek van mening. Wat heeft Valentijns tbs-veroordeling met deze moordzaak te maken? En zullen ze de dader vinden?

indefamilieWat heeft Joyce Spijker weer een fijne thriller geschreven. De hoofdstukken zijn kort, de stijl vlot en de plot sterk. Spijker bouwt goed op en weet de spanning er goed in te houden. De plot is enigszins verrassend, hoewel ik al een beetje in die richting zat te denken. Maar dit heeft niks ingeboet aan leesplezier. Integendeel: ik kon het boek moeilijk loslaten. Binnen twee dagen was het boek -helaas- uit. Te snel, maar het zegt genoeg over het leesplezier dat ik ervan had. Als je een boek hebt dat je niet loslaat, dat maar aan blijft zetten tot verder lezen, weet je dat je een goed boek hebt afgeleverd.

Joyce Spijker mag trots zijn op haar tweede boek. De personages die ze introduceert zijn elk voldoende uitgewerkt om een nuttige bijdrage te leveren aan het verhaal zonder aan geloofwaardigheid in te leveren. Elk personage krijgt bovendien de aandacht die hij of zij verdient door het verhaal door hun perspectief te vertellen. Het ene hoofdstuk wordt door Nina verteld, het andere door Boudewijn, Marsala of Lars. Deze afwisseling vergroot de spanning, door op een cruciaal moment voor het ene personage over te schakelen naar een ander personage. Tergend bij vlagen, maar goed gedaan. Je drang om verder te lezen, om meer te weten te komen, wordt hierdoor enkel versterkt. Spijker weet als geen ander hoe ze de lezer geΓ―nteresseerd moet houden, al voelt de manier waarop ze dit doet nimmer als een trucje.

In de familie is gewoonweg een heerlijke thriller waarvan de verhaallijnen soepel in elkaar overlopen en de spanning continu voelbaar is. Dat er het een en ander niet deugt aan bepaalde mensen wordt gauw duidelijk, maar ze bewaart de onthulling van de dader voor het laatste moment. Ik kan mijn recensie enkel afsluiten met een goed advies: ga naar de boekhandel en koop In de familie. Dan ben je verzekerd van een goed verhaal. Veel plezier!

In de familie – Joyce Spijker €15,-

Een gedachte over “Recensie: In de familie