Recensie: Neem een geit

Claudia de Breij – Neem een geit: uitgeverij Lebowski

Ik lees niet veel non-fictie. Laat staan zelfhulpboeken. En hoewel Neem een geit binnen beide categorieën valt, bleek het toch zeer de moeite van het lezen waard.

Claudia de Breij schrijft namelijk zoals ze praat: bevlogen, enthousiast en met humor. Voormalig Denker des Vaderlands René Gude heeft haar geïnspireerd met zijn quote “Ga bij anderen te rade”. De Breij wilde handvaten hebben voor het leven, omdat die je niet meer worden geboden wanneer je volwassen bent. Je moet het zelf uitvogelen, niemand zegt je hoe je dingen het beste kunt benaderen. Om die handvaten te krijgen bezocht De Breij oudere mensen. Welke wijze lessen hebben zij een veertigjarige te bieden?

Ze bezocht Willeke Alberti, Herman van Veen, Paul van Vliet, Anne-Wil Blanken, Nico ter Linden, Erica Terpstra en Hans Wiegel. Haar levenspartner Jessica Geel begeleidde haar tijdens deze bezoeken, die veelal uitliepen op gezellige lunches, met een wijntje erbij. In een groot aantal hoofdstukken benadert De Breij verschillende onderwerpen zoals vriendschap, liefde, overlijden, scheiding, de dood, relatieperikelen en zelfkennis. De hoofdstukken zijn niet zo lang, waardoor je snel door het boek vliegt.

neemeengeitEn dat is jammer. Erg jammer. Want Neem een geit is een heerlijk, vlot en knap geschreven boek dat ik met enorm veel plezier in een middag heb gelezen. De hoofdstukken lezen als columns, waarbij De Breij meermaals afsluit met een grap of scherpe constatering. De Breij’s kracht, haar humor en spitsvondigheid, worden ten volste benut in dit heerlijk handzame boekje vol levenslessen en wijsheden. Dat dit levenslessen en wijsheden zijn die voor de hand liggen, is hierbij geen bezwaar. Dat geldt namelijk voor de meeste zelfhulpboeken. Er zelf opkomen, of goed verwoorden, dat scheelt er nogal eens aan.

Gelukkig weet De Breij daar goed raad mee. In vlotte, toegankelijke zinnen pent ze haar bevindingen neer. En dat is verfrissend. Ook de persoonlijke verhalen, met name bij onderwerpen als liefde en scheiden, die ze met haar lezers deelt zijn bijzonder. Je voelt je vereerd dat ze zich zo openstelt voor jou, de anonieme lezer. Dat maakt Neem een geit nog specialer om te lezen. Ik heb er ook zeker nieuwe wijsheden uitgehaald. Zoals ‘wees mild’, ‘neem een geit’, ‘vul niet in voor een ander’, ‘ga bij een ander te rade’ en ‘geef een compliment’. Zoals ik al zei: voor de hand liggend, behalve de geit*, die was nieuw voor mij maar is eigenlijk heel logisch, maar het is fijn ze weer even op een rijtje te hebben. Bedankt dus, Claudia.

Neem dus een geit, en doe er een weg. Maar liever niet Neem een geit. Dat is een boek om te bewaren, te koesteren en door te bladeren wanneer je er behoefte aan hebt. Want vervelen doet de inhoud niet. Nooit.

Neem een geit – Claudia de Breij €19,99

*= Benieuwd wat hiermee bedoeld wordt? Lees dan vooral Neem een geit, dan wordt het je al gauw duidelijk!

3 gedachten over “Recensie: Neem een geit