Recensie: Het kleine leven van Norbert Jones

Marloes Kemming – Het kleine leven van Norbert Jones: uitgeverij Xander

Enkele weken geleden ontving ik een mail van Marloes Kemming: of ik haar roman Het kleine leven van Norbert Jones al gelezen had, en zo niet, of ik hierin geïnteresseerd was. Na een lovende recensie bij onder andere collega-blogger Alex was ik inderdaad erg enthousiast over dit boek, maar wegens bevallingsperikelen kwam het er nog niet van een mail terug te sturen. Tot vorige week. Eindelijk begon ook ik aan Norbert Jones. Zou ik net zo enthousiast zijn?

Het kleine leven van Norbert Jones is het verhaal van een 77-jarige man die een gelukkig maar simpel leven leidt met zijn vrouw Emma. Hun dagen kenmerken zich door regelmaat en structuur, en beide zijn hier content mee. Ze hebben een dochter, Marie, die hen elke week komt bezoeken. Maar Norbert heeft ook iets anders; een garage vol verzamelde objecten. Ruim 19.000 items. Niet zomaar objecten:

“In een wereld waar zo veel vergeten werd, waar zelfs het mooiste en liefste niet onthouden werd had Norbert de voorwerpen gevonden die bewaard moesten blijven. Omdat ze hoorden bij wat was geweest of bij wat had kunnen zijn. BIj hem hoorden en bij haar. Hij wilde het zich wel herinneren, elk moment.”

Wanneer Norbert verneemt dat de dood ophanden is, gooit hij het roer om. In plaats van zijn objecten te koesteren, besluit hij ze van de hand te doen. Hij begint een winkel in zijn garage. Maar niet zomaar iedereen kan een voorwerp van hem kopen. Ze zullen hem een verhaal moeten vertellen. Een verhaal dat overtuigt, dat bewijst dat de klant het voorwerp waardig is. De winkel wordt een succes en Norbert verkoopt al snel vele items. De leegtes die in zijn garage ontstaan probeert hij op te vullen met een hernieuwde energie voor zijn geliefden. Want: hoe lang hebben ze nog samen? Maar tegelijkertijd dringt zich het verleden aan Norbert op. Wat heeft hem doen besluiten de items te verzamelen, en is het te laat om iets aan het verleden te veranderen of is er nog hoop?

norbertjonesHet kleine leven van Norbert Jones won vorig jaar de Coffeecompany Book Award, een literaire prijs voor nog niet gepubliceerde auteurs. In het juryrapport staat:

Het is een ontroerend, authentiek verhaal dat de potentie heeft zich te onderscheiden van andere literaire debuten.”
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. Norbert Jones is een geweldig literair personage die je vrijwel direct in je hart sluit. Zijn leven, hoe klein ook in zijn eigen ogen, is absoluut een verhaal waard. Zelf beschikt hij ook over de nodige fantasie en hij weet gedurende het hele boek de meest fantastische droombeelden te creëren. Dat hier groot leed achter schuilgaat, dat het fantaseren, het verzamelen van alle objecten, een vlucht is, wordt gaandeweg duidelijk. Door op het eerste oog onschuldige terugblikken naar de jeugd van Norbert wordt duidelijk dat het verleden een grote rol speelt in Norberts huidige leven. De manier waarop hij hier invulling aan geeft is origineel, verrassend en buitengewoon creatief uitgewerkt door Kemming.
Kemming heeft een vlugge pen en weet moeiteloos heden en verleden, werkelijkheid en fantasie en liefde en verdriet met elkaar te verbinden, in elkaar over te laten vloeien. Dit zorgt voor een mix die even aantrekkelijk en charmant is als De voorlezer van 6:27, een Frans juweeltje waar ik met warme gevoelens aan terugdenk. Qua originaliteit en aantrekkingskracht kunnen deze beide boeken met elkaar wedijveren. Het kleine leven van Norbert Jones bevat echter nog iets extra’s: een onverwachte plottwist. Net zo origineel en goed uitgewerkt als de rest van het boek. Bovendien voegt het een extra laag toe aan het toch al vakkundig opgebouwde verhaal.
Kemming heeft met deze eerste roman laten zien hoe veelzijdig zij is, wat voor enorm verteltalent zij heeft -niet alleen het grote verhaal over Norbert Jones zijn hier bewijs van, maar ook de fantasiewerelden die Norbert als kind en als volwassene uitdacht en de verhalen die de klanten van Norbert vertellen zijn hier bewijs van- en hoe mooi Nederlandse literatuur kan zijn. Dit verhaal is als een Russische matroesjka: het bevat vele lagen, vele verhalen binnen het grote verhaal. Het enige minpunt dat ik dan ook kan bedenken is dat het boek slechts 174 bladzijdes telt. Ik was nog lang niet klaar met Norbert, Emma en de duizenden items. Gelukkig kan ik het boek altijd nog eens lezen, en nog eens, en nog eens.

Het kleine leven van Norbert Jones – Marloes Kemming €17,95

7 gedachten over “Recensie: Het kleine leven van Norbert Jones

1. Ik volg je blog al een tijdje met veel (lees-)plezier. Vooral je recensies vind ik heel interessant (maar schrijf vooral ook over andere dingen!) en deze maakt zo nieuwsgierig dat ik het boek meteen gereserveerd heb. Dank hiervoor!