Recensie: De doodsvogel

Samuel Bjork – De doodsvogel: uitgeverij Luitingh Sijthoff

Bjork verraste vorig jaar met Ik reis alleen, een thriller die door menig blogger -waaronder ikzelf- werd geprezen en gelauwerd. Nu al is er een vervolg. Opnieuw schitteren de rechercheurs Holger Munch en Mia Krüger in een verhaal, dat volgens het omslag minstens zo spannend en onderhouden moet zijn als Ik reis alleen.

In De doodsvogel wordt een meisje gevonden in het bos. Ze is gewurgd, naakt, draagt een blonde pruik en ligt op een bed van veren in een pentagram. Munch leidt het onderzoek maar beseft al snel dat ze te maken hebben met een zeer zieke geest, een psychopaat. Hij besluit Mia Krüger er opnieuw bij te halen om de zaak op te lossen, wetende dat zij hem dit mogelijk niet in dank zal afnemen. Mia worstelt nog steeds met haar depressie, en vreest dat deze intense zaak misschien haar ondergang zal worden. Het is namelijk een bizarre moord, gepleegd door een geestelijk gestoord persoon. Het spoor leidt naar een opvangcentrum voor probleemjongeren, maar behalve enkele verdenkingen schiet het niet op met het onderzoek.

Dan komt het team in handen van een oud internetfilmpje waarop het slachtoffer, Camilla Greene, te zien is. Ze leeft maar zit gevangen in een soort dierenkooi. Op de achtergrond is een gedaante zichtbaar: een man gehuld in een verenpak. Ondertussen is Miriam, Holger Munch’ dochter, in de ban van een man die haar in contact brengt met een groep dierenactivisten. En onbedoeld met een duister figuur die het op haar gemunt heeft. Wat heeft dit te maken met de zaak waar haar vader aan werkt, en beseft ze op tijd dat haar leven in gevaar is?

doodsvogel

De doodsvogel is wederom een razend spannende thriller. Het tempo zit er goed in en het onderzoek is dusdanig onderhoudend dat je het liefst blijft lezen. Ik heb zelf dit boek met veel pauzes gelezen maar bij elke terugkeer kostte het me weinig tot geen moeite me weer volledig op het verhaal te storten. Je vindt moeiteloos weer aansluiting. Dit is volledig de verdienste van Bjorks soepele, toegankelijke stijl. In slechts enkele pennenstreken weet hij een motief of gevoel over te brengen op zijn lezers. Ik ken weinig thrillerschrijvers die hun boeken zo toegankelijk en toch razend intelligent weten op te zetten. De meeste thrillers zijn of erg makkelijk leesbaar, maar niet zo intelligent -je raadt vaak van tevoren al wie de dader is- of juist erg intelligent maar daardoor ook minder ‘makkelijk’ leesbaar. Bjork bewaart erg goed de balans tussen lezersgemak en het neerzetten van een sterk plot.

Ook de psyche van de personages is weer uitmuntend uitgewerkt. Vooral Mia komt weer goed uit de verf. Haar twijfels, haar zelfdestructieve gedrag en manische dromen worden met angstaanjagende precisie in kaart gebracht door Bjork, die in De doodsvogel extra tijd neemt om haar geestelijke gezondheid uit te tekenen. In plaats van af te leiden van de rode draad van het verhaal voegt dit in mijn ogen juist een extra dimensie toe. Bjork bewijst hiermee dat hij akelig dicht bij de kern van zijn personages blijft, en schroomt niet ze bloot te leggen; met alle lelijke kanten erbij. Als lezer kun je niets anders dan je hieraan overgeven, en vooral genieten. Ook de verschillende verhaallijnen, van onder andere Mia, Holger en Mirjam, zijn sterk neergezet. Hoewel sommige lijntjes niet direct duidelijk zijn, biedt elke verhaallijn voldoende interessante ontwikkelingen om je nieuwsgierig te houden naar de onderliggende connectie. Bjork weet mateloos te boeien, op elk vlak.

Als lezer rest je dus niets anders dan te genieten van een fantastische thriller, geschreven door een auteur die opnieuw weet te verrassen en choqueren, die de ziel van zijn personages bloot legt zonder hierbij af te doen aan het verhaal zelf en die hopelijk snel weer met een nieuwe thriller komt. Ik heb er in ieder geval een nieuwe, favoriete thrillerschrijver bij.

De doodsvogel – Samuel Bjork €17,99

3 gedachten over “Recensie: De doodsvogel

1. Toevallig heb ik gisteren “Ik reis alleen” uitgelezen. Goed boek. Prettige kennismaking met deze Noorse schrijver. Ik heb je blog niet ‘echt’ gelezen – enkel een beetje overheen gekeken. Bang dat ik ben voor ‘spoilers’ … want ik ga dit 2de boek zeker lezen …