Recensie: Nachtboot

Michael Robotham – Nachtboot: uitgeverij Cargo

Michael Robotham: sinds het lezen van Leven of dood ben ik fan van deze thrillerschrijver. Na deze eerste kennismaking volgden al gauw andere boeken: ook Door mijn ogen en Gebroken gingen erin als zoete koek. Hoe zou Nachtboot, mijn vierde Robtoham-boek, mij bevallen?

In deze thriller, zonder het vertrouwde personage Joe O’Loughlin in de hoofdrol, worden meerdere verhaallijnen en wereldsteden met elkaar verbonden. De jonge agente Alisha is na een incident waarbij ze haar rug ernstig blesseerde, revaliderende. Haar droom om rechercheur te worden ziet ze voor haar ogen verdwijnen, en ze is dan ook kwetsbaar op het moment dat haar voormalig beste vriendin Cate na jarenlange stilte opnieuw contact met haar zoekt. Tijdens een schoolreünie zien ze elkaar terug: Cate is zwanger maar ze is bang dat iemand haar kindje van haar wil afpakken. Voor ze echter aan Alisha kan uitleggen wat ze hiermee bedoelt, worden zij en haar man aangereden. Beide overleven het ongeluk niet.

Het verhaal neemt een bizarre wending als blijkt dat Cate helemaal niet zwanger was;. Ze droeg een nepbuik. Over welk kindje heeft ze het dan? En wat is er aan de hand? Alisha besluit op onderzoek uit te gaan en krijgt hierbij hulp van Vincent Ruiz, haar oud-chef. Al snel ontdekt ze een connectie met Amsterdam. Cate en haar man lijken daar een draagmoeder te hebben gevonden om hun kindje voor hen te baren. Maar het lijkt geen zuivere koek. Waar liet Cate zich mee in? Alisha reist naar Amsterdam om haar onderzoek voort te zetten maar komt hierbij zelf in groot gevaar. Bovendien zijn haar onderzoeksmethodes niet helemaal loepzuiver. Hoe ver kan Alisha gaan voor ze alles verliest wat haar dierbaar is?

nachtbootNachtboot bewijst het opnieuw: Michael Robotham is een begenadigd schrijver. Hij weet tot de psyche van zijn personages door te dringen, originele invalshoeken te brengen en op unieke wijze de spanning op te bouwen. Zijn boeken lezen is als een rit in een achtbaan: een constante stoot adrenaline gemengd met verrassingen en plottwists. Dat is in Nachtboot niet anders. Op ingenieuze wijze zet Robotham de verschillende verhaallijnen uiteen, en het enige dat je als lezer kunt doen is braaf de aanwijzingen volgen. Je moet echter wel opletten want er worden de nodige personages en motieven op je afgevuurd. Dit kan op sommige momenten onordelijk over komen, maar steeds weer weet Robotham terug te keren naar de kern: Alisha en haar persoonlijke queeste om de waarheid achter Cate’s geheim te achterhalen, ongeacht de gevolgen.

Alisha is een prettig, pittig en enigszins gecompliceerd personage die je snel in je hart sluit. Het is fijn om te lezen hoe Robotham zich in weet te leven in een vrouwelijk hoofdpersonage, al geeft hij haar qua doortastendheid enkele mannelijke eigenschappen mee. Daarnaast doet een ander, vertrouwd personage zijn intrede in Nachtboot: Vincent Ruiz. In de Joe O’Loughlin-reeks die Robotham ook schrijft, verschijnt hij veelvuldig als beste vriend van Joe. Het is daarom leuk om in een andere context over hem te lezen. Gelukkig zoomt Robotham echter niet teveel op Ruiz in; dat zou ook enkel afleiden van het daadwerkelijke verhaal. En dat is spannend, onderhoudend en intrigerend genoeg.

Robotham weet me steeds weer opnieuw aan de pagina’s te binden. Door zijn rappe schrijfstijl, het tempo dat Nachtboot heeft en de ingenieuze verhaallijnen die hij als een broodkruimelspoor voor zijn lezers uitstippelt. Nachtboot is boeiend, intrigerend en bovenal erg intelligent opgezet. Op naar de vijfde titel van Robotham; ik raak maar niet uitgelezen.

Nachtboot – Michael Robotham €7,99

2 gedachten over “Recensie: Nachtboot

1. Tessa, vond het ook een spannend verhaal! Ik weet nog steeds hoe het gaat. Ik heb even gekeken wanneer ik het ook al weer gelezen heb, in 2011. Was toen mijn eerste Robotham en was van plan meer van hem te lezen. Nog steeds niet gedaan. Maar er zijn ook zoveel goede boeken te lezen!