Recensie: Glashard

Corine Hartman – Glashard: uitgeverij Karakter

Het is alweer enige tijd geleden dat ik deel één uit de Jessica Haider-serie, Bloedlijn, las. Voor ik aan dit tweede deel in de reeks begon, moest ik dan ook even snel mijn geheugen opfrissen voor ik vol goede moed begon met lezen. Wat zou Hartman dit keer in petto hebben voor Jessica Haider?

*Pas op: voor wie Bloedlijn nog niet heeft gelezen: deze recensie kan spoilers bevatten, hoewel ik zoveel mogelijk mijn best doe deze te vermijden*

Glashard gaat verder waar Bloedlijn ophield. Jessica wordt getraind een geheim bondgenootschap dat zich inzet waar justitie faalt en op die manier het ‘tuig van de wereld’ op te ruimen. Ze slaagt en krijgt algauw haar eerste opdracht. Ze moet undercover bij een handelaar in illegale diamanten, bloeddiamanten, uit Zimbabwe. Deze handelaar, Burach Salomons, woont in Antwerpen en is een zeer grote jongen. Op vakkundige wijze weet Jessica zijn leven binnen te dringen en begint ze haar onderzoek. Wat ze echter niet beseft is dat ze vanaf moment één in de gaten wordt gehouden. Niet alleen door het beveiligingspersoneel van Salomons maar ook door ene Bruno. Ogenschijnlijk werkt hij voor Salomons, maar hij blijkt er ook een eigen agenda op na te houden. Wat wil hij van Jessica?

Terwijl haar onderzoek goed verloopt, ze weet het vertrouwen van Salomons te winnen en vergezelt hem naar Mozambique, gaat het privé een stuk minder goed met Jessica. Haar vader ligt op sterven in een hospice, en haar opdracht voor het genootschap begint raakvlakken te vertonen met dat van haar werk bij de recherche. Ze weet haar dubbelleven maar net verborgen te houden, maar het zet enkele verhoudingen wel behoorlijk op scherp. Dan ontdekt Jessica dat Salomons toch niet zo onwetend is over haar motivatie zich bij hem te voegen, en beseft ze dat ze wel degelijk meer gevaar loopt dan ze had gedacht. Terwijl de lijken zich om haar heen opstapelen, wordt ze steeds onbevreesder. Maar tot hoe ver is ze dit keer bereid te gaan? En hoe veilig is ze werkelijk?

glashard

Aangezien het alweer enige tijd geleden was dat ik iets las van Hartman, was het weer even wennen aan haar brute, recht voor zijn raap, harde stijl. Ik was even vergeten hoe bikkelhard Jessica Haider is, hoe nietsontziend en toch zo intrigerend. Toch was ik binnen enkele momenten weer compleet in de ban van Haiders wereld. Door Hartmans prettige, toegankelijke en vooral snelle schrijfstijl ben je zo weer op de hoogte van de voorgaande ontwikkelingen en sluit je Jessica Haider, hoe gruwelijk en ondenkbaar haar werkmethodes ook zijn, zo weer in je hart. Hoewel haar motivaties, redenaties en uiteindelijke manier van handelen behoorlijk ingaan tegen alle normen en waarden die ik zelf heb, is het heerlijk om je te verliezen in een personage die wel alles laat vallen en zich zonder wrok of aarzeling op de slechte figuren van deze wereld stort. Het is fijn zelf vol moraal te zitten, en ondertussen te lezen over iemand die totaal geen wroeging vertoont wanneer ze haar slachtoffers martelt of zelfs doodt.

Wat dat betreft is de Jessica Haider-serie een stiekem plezier. Een boek waarin je jezelf totaal kunt verliezen en de vraag kunt stellen: “Wat zou ik in zo’n situatie doen?”, waarbij de uitkomst steeds weer totaal afwijkt van wat Hartman Haider laat doen. Qua gruwelijkheden overtreft dit tweede deel wellicht het eerste deel. Hartman vertelt net iets uitgebreider over de martelingen of wreedheden die personages ondergaan. Wat te denken van een scene in Afrika, waar twee mannen worden verslonden door leeuwen, of het deel waarin Jessica een vrouwelijk personage martelt, laat staan de passages die geschreven zijn vanuit het perspectief van dit vrouwelijke personage. Wat dat betreft is Hartman creatief geweest in haar schrijfproces: niet alleen Haiders perspectief komt aan bod, maar ook die van andere personages, zoals de mysterieuze beveiligingsman en een echtpaar dat vanuit Zimbabwe naar Antwerpen wordt meegenomen door Salomons.

Het maakt het verhaal completer, intenser en nog moeilijker te weerstaan. Hartman laat Haider opnieuw verschrikkelijke dingen meemaken, vergelijkbaar zelfs met Bloedlijn, maar blijft toch origineel, bijzonder vindingrijk en bovenal angstaanjagend goed. Veel te snel las ik dit tweede deel uit, hongerig naar meer. Ik denk dat ik dit keer niet zo lang wacht met het volgende boek.

Glashard – Corine Hartman €15,-

Wil jij ook de Jessica Haider-serie lezen? Dit is de juiste volgorde van de boeken:

• Bloedlijn