Recensie: Het geheim van mijn man

Liane Moriarty – Het geheim van mijn man: uitgeverij A.W. Bruna

Volgens mij heeft heel boekbloggend Nederland dit boek al gelezen -zo voelt het tenminste; een tijdje geleden kwam ik overal recensies van deze roman tegen- maar ik was onbekend met Moriarty en deze roman. Tot nu.

In Het geheim van mijn man worden de levens van drie vrouwen verteld. Allereerst is er Cecilia. Ze is een all American Stepford wife: alles pico bello voor elkaar, een graag geziene gast in de sociale gemeenschap en een perfect gezinnetje. Ze is getrouwd met een liefhebbende echtgenoot, maar op een dag vindt ze een brief op zolder; van haar man, gericht aan haar. Er staat op dat ze deze pas mag lezen na het overlijden van haar echtgenoot. In eerste instantie doet ze niets met de brief, maar omdat ze het zaakje niet vertrouwt, opent ze hem uiteindelijk toch. Het geheim waar ze vervolgens achterkomt is te groot om voor zich te houden, of toch niet?

Naast Cecilia worden ook de levens van Tess en Rachel met de lezer gedeeld. Het boek verschuift elk hoofdstuk van perspectief. Op deze manier leer je alle drie de vrouwen goed kennen. Tess is een jonge vrouw die denkt een perfect huwelijk te hebben. Dan biechten haar man en haar nichtje op dat zij verliefd op elkaar zijn. Met haar zoontje Jacob verhuist ze naar haar moeder, om alles op een rijtje te zetten maar ook om te ontdekken wie ze zelf is en wat zij nu eigenlijk wil. En dan is er Rachel. Rachel is weduwe, en bovendien getraumatiseerd door het vroege overlijden van haar dochter. Zij werd op zeventienjarige leeftijd vermoord. Nu haar zoon en zijn vrouw op het punt staan te emigreren naar New York, en daarmee ook haar kleinzoon met zich meenemen voelt het voor een tweede keer alsof het leven haar uit haar vingers glipt. Ze weet niet goed hoe ze met deze nieuwe situatie om moet gaan.

De gedeelde factor in dit boek is de school waaraan alle drie de vrouwen aan verbonden zijn: St. Angela’s. Cecilia heeft hier schoolgaande dochters, Rachel is de onofficiële drijvende kracht achter de school en ook Tess doet haar zoontje hier op school. Daarnaast hebben zowel Cecilia, Rachel als Tess moeite met het uiten van hun ware gevoelens, met het neerlaten van de muur die ze om zichzelf heen hebben gebouwd. Wat ik echter jammer vind is dat Moriarty, in plaats van dit gegeven voor zich te laten spreken, vervalt in symboliek. Door één van de dochters van Cecilia geïnteresseerd te laten zijn in de val van de Berlijnse Muur, wordt het er steeds erg dik bovenop gelegd: er dient een emotionele muur afgebroken te worden. Wat zich daarachter bevindt is echter onduidelijk, en mogelijk levensgevaarlijk. Dit geldt het meeste voor Cecilia, die haar emoties het meest blootlegt en daarmee het grootste risico neemt, maar ook voor Rachel. Wat zij heeft moeten doorstaan, en nog altijd dagelijks doorstaat, is bijna onmenselijk.

Wat ik wel heel prettig vind is dat Moriarty goed schakelt tussen haar personages, en hun emoties. Elk personage krijgt een even groot podium en daardoor leer je alle drie de vrouwen, en hun directe omgeving, goed kennen. In het begin was het echter aftasten naar een samenhangende factor. Je wordt als lezer van het ene perspectief in het andere perspectief gegooid zonder een duidelijke samenhang of bindende factor. Bovendien worden er direct veel mensen aan je voorgesteld. Na een paar hoofdstukken zijn de verhoudingen echter goed duidelijk en kun je je helemaal onderdompelen in het verhaal, dat sterk is opgezet. En erg geloofwaardig. Emoties worden goed uitgedrukt, worden nergens overdreven en de innerlijke kracht die elk van de vrouwen laat zien is bijna inspirerend.

Ik had bij aanvang van het lezen andere verwachtingen van het boek; duisterder, schimmiger, misschien iets meer van een thriller (komt wellicht ook door de quote van Sophie Hannah op het omslag) maar hier bleek niets van te kloppen. Wat ik in plaats daarvan kreeg is een intelligente, emotionele en vooral erg boeiende psychische roman over verlies, schuld en het maken van keuzes. Over kiezen voor jezelf, afrekenen met het verleden en rouw. Moriarty hield me vanaf bladzijde één geboeid, en wist me meermaals van mijn stuk te brengen. Wat een diepgang, wat een conflicterende emoties, kortom: wat een schitterend boek.

Het geheim van mijn man – Liane Moriarty €19,95

4 gedachten over “Recensie: Het geheim van mijn man