Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)

Astrid Harrewijn – Drie vrienden, een huis (en een klusjesman): uitgeverij Boekerij

Astrid Harrewijn wordt vaak omschreven als chicklitauteur. Begrijpelijk, gezien haar eerdere boeken, maar niet terecht. Dat bewijst ze wel met deze nieuwe roman, Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Een boek dat ze zelf omschrijft als ‘escape literatuur’.

In Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) verhuist de ambitieuze Noor naar Amsterdam. Ze heeft hier een baan bij het Van Gogh Museum, en stort zich vol overgave op haar nieuwe werk. Ze laat haar veilige bestaan in Limburg achter zich, inclusief een kleinschalig, burgerlijk bestaan met haar vriend Ewald. De baan is voor twee jaar, en hierna weet ze dat Ewald kinderen en een huiselijk leven van haar verwacht, met haar ouders vlak om de hoek. Zelf heeft Noor echter hele andere plannen. In Amsterdam wordt Noor herenigd met haar jonge zusje Kiki, die een zwervend bestaan leidt; ze reist de hele wereld af, en heeft geen vaste thuisbasis. De wereld is haar thuis, redeneert ze. Kiki is tijdelijk in Nederland omdat ze voor een beroemd kunstenaar een voorstelling op poten moet zetten in het Stedelijk Museum.

Ook komt Noor Joost tegen, een oud-studiegenoot. Ook hij is werkzaam in de kunstwereld; hij werkt als adviseur voor het Rijksmuseum. Joost meldt dat hij woonruimte zoekt, en Noor, Joost en Kiki besluiten met zijn drieΓ«n samen te wonen. Ze vinden een oud grachtenpand en maken dit tot hun thuisbasis. Alles lijkt goed te gaan, en Noor krijgt zelfs een unieke kans om het Van Gogh Museum wereldwijd op de kaart te zetten, maar dan dienen zich de eerste problemen aan. Een collega van Noor lijkt op iets duisters gestuit te zijn. Ze duikt dieper in de zaak, maar komt hiermee zelf in gevaar. Ondertussen moet ze haar persoonlijke leven ook nog in balans zien te houden, maar hoe doet ze dat als ze zelf niet eens weet waar haar hart ligt?

dveheek

Wat direct bevalt aan Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is dat Astrid Harrewijn het over een heel andere boeg heeft gegooid. In plaats van zich te focussen op liefde en de daarbij behorende perikelen gaat ze de diepte in en legt ze banden als vriendschap en familie onder de loep. Noor is een ambitieuze jonge vrouw, die weet wat ze wil maar zich niet los kan maken van haar achtergrond. Haar ouders en vriend snappen haar niet, en doen ook geen moeite zich in haar te verplaatsen. Op haar werk, wat uiterst gedetailleerd en vol passie wordt beschreven door Harrewijn, kan ze haar ei wel kwijt, maar ook hier moet ze op haar tellen passen. De kunstwereld -in de ogen van velen misschien stoffig en saai- wordt bijna glamoureus afgeschilderd in deze roman, zonder over the top, ongeloofwaardig of aanstellerig te worden. Het is duidelijk dat Harrewijn haar research heeft gedaan, en dit heeft een zeer prettige uitwerking op de geloofwaardigheid van het verhaal.

Daarnaast zijn zowel Noor, Kiki als Joost aangename personages. Met slechts een paar pennenstreken weet ze hen diepgang en een stem te geven. En elk van hen komt even goed uit de verf, zijn elk sterke personages die niet weggevlakt worden door bijvoorbeeld Noor, om wie het verhaal dit keer draait. Dit keer, want Harrewijn heeft in een interview aangegeven dat er nog twee boeken over deze vrienden komen: eerst is Joost aan de beurt, en daarna krijgt ook Kiki haar eigen boek. In die zin blijft de schrijfster trouw aan eerdere boeken van haar hand: een andere trilogie die ze schreef is natuurlijk de Miss-trilogie, over drie vriendinnen die elk op eigen manier hun weg vinden in de liefde en carrière. Voor de rest wijkt de opzet van Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) echter af van haar voorgaande werk. Minder liefde en meer vriendschap en familie, meer focus op een specifiek onderwerp, in dit geval kunst, en zelfs een vleugje spanning. Hoe dat tot uiting komt, moet ieder voor zich ontdekken.

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is namelijk een heerlijk boek; vlot geschreven, geloofwaardige gebeurtenissen en personages die prima in balans zijn met elkaar. Ik kon gewoonweg niet stoppen met lezen; wat een vaart houdt Harrewijn erin, wat een interessante ontwikkelingen alom. Lezen, dit boek. En gauw!

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid Harrewijn €15,-

7 gedachten over “Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)