Recensie: Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld

Haruki Murakami – Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld: uitgeverij Atlas Contact

Elke maand bespreek ik een boek van Haruki Murakami op mijn blog, de Maandelijkse Murakami. Zijn gehele oeuvre zal hierbij de revue passeren. Ik lees de boeken niet in een bepaalde volgorde, maar wissel af tussen de genres. Deze maand recenseer ik Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld.

Ik moet direct zeggen: dit is misschien wel de vreemdste Murakami-roman die ik tot nu toe las. En ja, dat wil wat zeggen. Murakami blinkt namelijk niet uit in het realistische, maar juist in het surrealistische. De titel verwijst naar twee werelden die Murakami creert in zijn roman: de een nog vreemder dan de ander. Hard-boiled Wonderland is een enigszins futuristische high-tech wereld waar de ik-persoon -zoals gebruikelijk bij Murakami een mannelijke hoofdfiguur van hooguit begin dertig met een saai, ietwat voorspelbaar leven en een voorliefde voor Italiaans eten en literatuur die zonder dat hij het bewust opzoekt in de problemen verzeild raakt- werkzaam is als Calcutec, oftewel codeerder van geheime informatie en cijfers. Er is in deze wereld een duidelijk onderscheid tussen Goed en Kwaad, waarbij het Goede Het Systeem en De Fabriek zijn, en het Slechte Semiotecs (hackers) en Hekelingen zijn. Deze laatste zijn trol-achtige wezens die ondergronds leven.

Waar Hard-boiled Wonderland nog iets van de realistische wereld kent – het speelt zich af in Tokyo, er bestaan metro’s, wasserettes, platenzaken, bibliotheken en normaal functionerende mensen- is Het einde van de wereld compleet fictief. Het is een Stad, opgetrokken door ondoordringbare muren, waar eenhoorns bestaan en de inwoners hun schaduw hebben afgeworpen en daarmee afstand hebben gedaan van hun geest. Hoewel het een rustige, kalme wereld is, is het ook een wereld waar geen emoties als liefde, vreugde en geluk aanwezig zijn. De ik-persoon komt hier als nieuweling aan en staat voor moeilijke, ethische vraagstukken. De beide werelden zijn aan elkaar verbonden, wordt in de loop van het verhaal duidelijk. Hoofdstukken wisselen elkaar af: dan weer een hoofdstuk Wonderland, dan weer een hoofdstuk Einde van de wereld. Wanneer je dit als lezer duidelijk wordt komt er iets van structuur in het leesproces, maar dit betekent niet dat het verhaal zelf duidelijk wordt.

In zijn roman heeft Murakami -naar mijn inzicht- duiding proberen te geven aan de overheersing van de maatschappij (en de regering) op het individu. Hersenspoeling is een woord dat op de achterflap wordt gebruikt, en dit gegeven heeft mij enorm geholpen het boek te begrijpen. Het is namelijk nogal onsamenhangend, wat de ik-persoon in beide werelden overkomt. Vreemde voorvallen en personages zijn Murkami niet vreemd, en wat dat betreft ben ik mijn portie ook echt wel gewend, maar wanneer hij uitvoerig schrijft over het cognitieve bewustzijn van de mens en drie oderbewustzijns-circuits die daarin bestaan, over Wassen en Schudden van datagegevens, dan raak ik het spoor enigszins bijster. Gelukkig is daar de ik-persoon met scherpe vragen waar je als lezer zeker mee kampt, en samenvattingen in heldere taal.

Ik kan moeilijk een samenvatting geven van het verhaal, omdat deze zoals eerder aangegeven onsamenhangend op mij overkomt. Bovendien gebeurt er heel veel. Het is een enorm vol, maar daarmee niet overzichtelijker boek. Gelukkig zijn er voldoende Murkami-handvaten aanwezig om je tijdens de moeilijkere gedeeltes aan vast te klampen: boeiende dialogen, die soms een totaal onverwachte kant opschieten, mooie filosofische uiteenzettingen zoals enkel Murakami dat kan, interessante bij-figuren en volop vreemde situaties. Deze krijgen echter geleidelijk aan steeds meer duiding. Wat in de ene wereld gebeurt, blijkt samen te hangen met wat er in de tweede wereld al is gebeurt of op het punt staat te gebeuren. Op die manier wordt het boek één geheel, en krijg je meer grip op de roman.

En toch. Geheel vat heb ik er niet op gekregen. Daarvoor is het grote middenstuk te onsamenhangend. Het einde daarentegen was wel begrijpelijk en zeer de moeite waard. Mede hierdoor vielen stukjes voor mij op hun plek, maar het grote geheel mist nog altijd enkele puzzelstukjes voor me. En misschien is dat ook de bedoeling. Als er iets is dat Murakami nooit doet, is overal antwoord op geven. Een verhaal zo oplepelen zonder dat de lezer hier zelf zijn of haar hersenen voor moet laten kraken? Dat nooit. Wat dat betreft is Murakami met Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld in zijn opzet geslaagd. Mij wist hij echter nét niet te overtuigen. Volgende keer beter.

Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld – Haruki Murakami €15,-

Voor de maand maart lees ik Mannen zonder vrouw.

7 gedachten over “Recensie: Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld

1. Ik vind zelf de slechtste Murakami nog beter dan de meeste boeken die momenteel in de Bestseller top 60 staan. Ik ben erg benieuwd hoe de verhalen in “Mannen zonder vrouw” zijn. De luxe box is in ieder geval al heel mooi, maar te prijzig voor mij.

1. Klopt, het blijft hoe dan ook een fantastische schrijver!
      Ik ben ook heel nieuwsgierig naar zijn nieuwe werk, de luxe box is inderdaad heel mooi maar veel te duur! Jammer, wel een fraai collectorsitem :-)

2. Dit boek was mijn eerste kennismaking met Murakami, alweer een aantal jaren geleden. Ik weet nog dat ik het vooral heel bizar vond, maar wel heel boeiend. Nu ik jouw review lees ben ik toch weer nieuwsgierig. Ik denk dat ik hem binnenkort uit de kast pak! Maar eerst De opwindvogelkronieken :)

1. Tja, niet zoveel meer eigenlijk. Ik ben daarom ook extra blij met zijn nieuwe bundel, die op 1 maart verschijnt. Verder zijn er geloof ik nog 5 romans (max) te gaan. Gelukkig heeft hij ook non-fictie geschreven!