Recensie: Het museum van zonderlinge zaken

Alice Hoffman – Het museum van zonderlinge zaken: uitgeverij Orlando

Afgelopen zaterdag kwam de Sisterhood of the Travelling Book Club bij elkaar in Groningen. Voor mij; omdat ik wegens mijn zwangerschap niet te ver wil reizen (het ultieme voordeel van bekkenpijn). Ik moest helaas verstek laten gaan wegens ziekte. Balen! Wel las ik het boek Het museum van zonderlinge zaken van Alice Hoffman, die tijdens de sisterdate werd besproken. Lees via de post van Bianca hoe de anderen het boek vonden.

In Het museum van zonderlinge zaken schetst Hoffman een wonderlijke wereld. Een wereld van het New York van begin 20e eeuw. Een wereld waar menselijke afwijkingen als rariteit werden beschouwd en in een museum werden tentoongesteld. Een wereld waarin jonge meisjes met vliezen tussen hun vingers verborgen worden gehouden van de buitenwereld en waar fotografie zijn opwachting maakt. Een wereld vol mystiek, raadselen en wonderen. In die wereld groeit Coralie op. Zij is het meisje met vliezen tussen haar vingers, die ze zorgvuldig in zwarte handschoenen verbergt. Haar vader, een professor, is eigenaar van het Museum van zonderlinge zaken. Zodanig groeit ze op in een afgesloten maar bijzondere wereld, met vrienden als de Wolfman en een vrouw wiens gezicht ernstig is verbrand. De buitenwereld kent Coralie alleen via haar slaapkamerraam. Haar vader heeft grootse plannen voor haar: zo treedt ze op als zeemeermin in het museum, en maakt ze als zogenaamd riviermonster nachtelijke zwemrondes in de Hudson.

Heel anders is het leven van Eddie. Deze Joodse immigrant heeft zich afgestoten van de Joodse gemeenschap en een leven aan de rand van de samenleving gekozen voor zichzelf. Hij kent de wereld door en door, in al haar slechtheid en verdorvenheid. Toch weet hij een goed leven voor zichzelf op te bouwen. Eerst als detective voor een Joods ‘medium’, daarna als leerling-fotograaf. Hij woont met zijn hond in het bos aan de rand van de Hudson, waar hij op een avond gezien wordt door Coralie. Zij is direct verliefd op hem, maar kan niks met haar verliefdheid; haar vader zou het nooit goedkeuren. Eddie wordt kort daarna op een zaak gezet van een vermist meisje. Zijn reputatie als speurder ligt hier ten grondslag aan. Hij kan echter niet vermoeden hoezeer de vermissing hem in de nabijheid van Coralie, haar vader en het Museum van zonderlinge zaken zal brengen.

Alice Hoffman was tot nu een voor mij onbekende schrijfster. Ik wist dus ook niet welke stijl, ritme of invulling van de onderwerpen ik kon verwachten. Wel wist ik dat het een bijzonder verhaal zou zijn. Ik kan alleen maar zeggen: deze eerste kennismaking is mij uitermate goed bevallen. Hoewel Hoffman haar tijd neemt de personages te introduceren, en de verhaallijnen met elkaar te verbinden, werkte dit voor mij erg prettig. Op deze manier kon ik me verliezen in de prachtige, uitgebreide omschrijvingen van het museum, haar inwoners en artiesten, de pier waar Dreamland -de concurrent van het museum- zich bevindt, Coralies leef- en beleefwereld en natuurlijk ook die van Eddie. Hoffman besteedt overal ruim aandacht aan, en dit leest erg fijn. Voor je het weet ben je compleet betoverd door de wereld die Hoffman schetst.

Maar er komt ook veel onrecht en leed in het boek voor. Heel veel. Ook dat wordt met veel zorg en aandacht beschreven, wat soms tot huiveringwekkende passages leidt. Maar het versterkt de kracht van het verhaal. En de impact. Zo is er een brand in een kledingfabriek en aan de pier, die tot in de kleinste details worden beschreven. Toevallig heb ik onlangs nog een ander boek over deze zelfde tijd gelezen, dat zich ook afspeelt in New York, en de herkenning bij deze sub-onderwerpen was aangenaam, ondanks de gruwelen die worden beschreven. De personages die Hoffman neerpent worden met veel bravoure beschreven. Je maakt echt kennis met ze, en alle personages, hoe kort ze ook optreden in het verhaal, worden goed uitgediept. Hun twijfels, dromen, wensen, hoop en verlangens worden bijna je eigen, en je leeft intens met ieder mee. Flashbacks en herinneringen helpen gebeurtenissen uit het heden in context te plaatsen, en Hoffman maakt hier vaak en gretig gebruik van.

Kort gezegd is Het museum van zonderlinge zaken in mijn ogen een fantastisch geschreven, knap uitgewerkt en ontzettend bijzonder boek. Ik heb van begin tot eind genoten en het verhaal spookte nog enige tijd na in mijn hoofd. Wat een bijzondere schrijfster. Ik ben fan!

Het museum van zonderlinge zaken – Alice Hoffman €19,99

Een gedachte over “Recensie: Het museum van zonderlinge zaken