Recensie: Een leven na jou

Jojo Moyes – Een leven na jou: uitgeverij De Fontein

Haar doorbraak-boek, Voor jou, ontketende in 2013 een rage in boekbloggersland: iedereen die het las was lyrisch, er werden talloze boeken van verkocht en iedereen die ik sprak was het erover eens: wat een fantastisch boek. Nu is er de opvolger, Een leven na jou. Deze verschijnt in hetzelfde jaar als de verfilming van Voor jou in de bioscopen zal verschijnen.

*Let op: deze recensie kan spoilers bevatten over Voor jou!*
Volgens Moyes is deze opvolger het directe gevolg van de vele fanvragen die ze kreeg over Louisa: hoe is het met haar afgelopen? Is ze echt haar leven gaan leiden, zoals Will haar had opgedragen? Welke uitdagingen vindt ze op haar pad? Als antwoord op deze vragen is er nu Een leven na jou. Hierin wordt Louisa op de voet gevolgd. Na Will’s dood vindt ze het moeilijk een nieuwe start te maken, ondanks haar belofte aan hem. Ze raakt in een depressie en na een tijdlang rondgereisd te hebben settelt ze in Londen. Wanneer ze op een avond op het dak van haar appartement staat, valt ze per ongeluk naar beneden. Ze komt er met enkele botbreuken vanaf, en is gedwongen voor haar revalidatie naar haar ouderlijk huis terug te keren. De familiebanden zijn nogal slecht, en Louisa moet haar best doen het vertrouwen van haar ouders terug te winnen.

Als stap in de goede richting gaat Louisa naar bijeenkomsten van mede-rouwenden. Hier ontmoet ze een bijzondere groep mensen, en bovendien een erg leuke ambulancebroeder, Sam. Er is een klik tussen hen, maar hoe kan Louisa met hem verder als Will nog in haar hoofd en hart zit? Haar verleden met Will komt des te harder terug door de komst van iemand die een speciale band met Will blijkt te hebben, en Louisa’s wereld danig op haar kop zet. Terwijl Louisa probeert verder te gaan met haar leven merkt ze dat ze in alle opzichten wordt teruggetrokken naar de wereld van Will; door de buitenwereld, maar ook door zichzelf. Wanneer kiest Louisa voor zichzelf?

levennajou

Hoe ga je verder na het afleveren van een wereldwijde bestseller, met personages die alle lezers in hun harten hebben gesloten, en waarvan eentje definitief is weggevallen? Moyes had er een pittige taak aan, en ik moet zeggen dat ze aardig in haar opzet is geslaagd. Een leven na jou pakt de draad op, op dezelfde toon en met dezelfde aantrekkelijke stijl die zo kenmerkend was bij Voor jou. Hoewel de tranen nu minder vloeien -dat was ook wel erg moeilijk om te evenaren- is ook Een leven na jou meeslepend, ontroerend en bovendien erg herkenbaar. De voorkennis die je over Louisa, haar ouders, de familie van Will en andere personages hebt is prettig, en Moyes haakt aan zonder te vervallen in oeverloze herhalingen van details uit haar eerdere roman. Hierdoor blijft de vaart in het verhaal en kun je lekker doorlezen.

Het is fijn om te lezen hoe het Louisa vergaat, hoe ze persoonlijke groei meemaakt, maar ook hoe diep haar liefde voor Will geworteld zit. Wat daarnaast zo aangenaam  is dat je, ondanks het gemis van Will, zonder hem blijkt te kunnen. Het verhaal heeft Will niet nodig om het spannend, meeslepend of interessant te houden. Louisa, Sam en de andere personages die hun intrede doen zorgen voor genoeg afleiding. Hiermee is Een leven na jou een uitstekende roman, die heerlijk weg leest, bol staat van de ontwikkelingen en verhaallijnen, en bovendien toch bekend aanvoelt. Moyes heeft Voor jou wellicht niet weten te evenaren, maar gelukkig was dat de opzet ook niet. In plaats daarvan heeft ze haar fans een mooi vervolg gegeven en Louisa opnieuw laten schitteren. Het open einde sluit daarnaast een vervolg op dit vervolg niet uit. En laten we wel wezen: dat is fijn nieuws. Want Louisa is een personage waar ik maar moeilijk afscheid van kan nemen.

Een leven na jou is thuiskomen in een warm, liefdevol huis; vertrouwd, makkelijk en bijzonder aangenaam.

Een leven na jou – Jojo Moyes €19,99

5 gedachten over “Recensie: Een leven na jou