Recensie: Hou je adem in

Holly Seddon – Hou je adem in: uitgeverij Ambo Anthos

Soms is er niets beters dan jezelf verliezen in een spannend, meeslepend verhaal. Een thriller kan dan een uitstekende uitkomst bieden. Afgelopen week werd ik wat dat betreft op mijn wenken bediend. Uitgeverij Ambo Anthos mailde om te informeren of ik geïnteresseerd was in het recenseren van Hou je adem in van Holly Seddon. Aangezien ik dit boek al eerder tipte als must read, was het antwoord snel gegeven: ja.

In Hou je adem in wordt het verhaal van Amy uit de doeken gedaan. In juli 1995 wordt ze meer dood dan levend aangetroffen in een park, compleet in elkaar geslagen, en niet meer bij bewustzijn. Deze bewusteloze staat blijft de komende vijftien jaar. In coma ligt ze niet, ze is zich bewust van de mensen om zich heen en kan zelfs ‘communiceren’, al is de mate waarin dit gebeurt mondjesmaat. Freelance journaliste Alex komt haar verhaal op het spoor wanneer ze het ziekenhuis waar Amy ligt bezoekt voor een ander artikel. Ze herinnert zich de zaak Amy uit haar eigen jeugd en bijt zich in de zaak vast. Wat is er met Amy gebeurd, en waarom is de dader nog altijd niet gevonden?

Alex blijkt echter een gecompliceerde vrouw, met haar eigen demonen. Ze is alcoholverslaafde en zag haar huwelijk met Matt stranden. De realiteit kan ze vaak niet aan, maar de zaak Amy schudt haar -deels- wakker. Ze is vastbesloten eindelijk eens iets af te maken, iets te doen waar ze trots op kan zijn. Maar de weg ernaartoe is zwaar, en ligt vol obstakels. Ze vindt bij toeval het toenmalige vriendje van Amy, Jacob, en met hem begint ze een gedegen onderzoek. Hoe meer mensen ze spreekt, hoe gecompliceerder de zaak wordt. Veel dingen blijken net anders te liggen dan Amy’s dierbaren denken, en vooral voor Jacob wordt het een zware zoektocht naar de waarheid. Steeds als ze denken dat ze op het goede spoor zitten, komen er nieuwe feiten naar boven die alles in een nieuw daglicht plaatsen. Zullen ze erachter komen wat er met Amy is gebeurd? En tegen welke prijs?

houjeademin

Hou je adem in is een boek dat zich opsplitst in meerdere verhaallijnen. Het verhaal wordt vanuit meerdere personen verteld. Zo is er Amy, die in 1995 begint met haar gebeurtenissen te vertellen. Ook Alex en Jacob in 2010 en uiteindelijk ook Sue, Jacobs moeder in 2010. Deze wisseling van gezichtspunten is in eerste instantie enigszins verwarrend. Wie wie is, en wie waarmee te maken heeft, is dan nog aftasten. Gelukkig komt er al snel structuur in deze manier van vertellen en zit je al snel in het verhaal. De toedracht van Amy’s aanval is even mysterieus als schokkend en houdt je geïntrigeerd. Wat is er toch gebeurd? Het is een vraag die continu door mijn hoofd spookte en mij deed doorlezen.

Maar dat is niet de enige reden. Seddon heeft een heel aangename schrijfstijl; soepel, vlot en actief. Ze schrijft met korte zinnen, de hoofdstukken beslaan ook niet teveel pagina’s en de vaart zit er gedurende het hele verhaal goed in. De personages zijn daarnaast ook goed uitgewerkt. Alex is een interessante persoon, met haar eigen strubbelingen en pogingen iets van het leven en zichzelf te maken. Haar verleden is turbulent, op sommige vlakken zelfs walgelijk en het zorgt ervoor dat je gemengde gevoelens over haar hebt. Haar vastberadenheid om de aanvaller van Amy te achterhalen werkt echter in haar voordeel, waardoor je toch sympathie voor haar opwekt. Ook Amy is een meisje waar je je snel mee verbonden voelt. Haar verhaal begint bij 1995 maar kent ook beschrijvingen van haar gemoedstoestand in latere jaren. Al met al krijg je een goed, afgerond beeld van alle gebeurtenissen.

Hou je adem in is een intrigerende, boeiende thriller die helaas veel te snel uit was. Seddon is een fijne aanvulling in thrillerland, en ik hoop snel meer van haar te lezen.

Hou je adem in – Holly Seddon €19,99

Een gedachte over “Recensie: Hou je adem in