Recensie: 1Q84 – deel 3

Haruki Murakami – 1Q84 deel 3: uitgeverij Atlas Contact

Elke maand bespreek ik een boek van Haruki Murakami op mijn blog, de Maandelijkse Murakami. Zijn gehele oeuvre zal hierbij de revue passeren. Ik lees de boeken niet in een bepaalde volgorde, maar wissel af tussen de genres. Deze maand recenseer ik het derde deel van 1Q84.

Het einde van een trilogie: ofwel een grandioze afsluiting ofwel een einde dat als als een waakvlam dooft. Welke kant zou dit derde en laatste deel van 1Q84 uitgaan? In deel één en deel twee werden de verhaallijnen klaargezet en deel drie vormt zich aan de hand van drie verhaallijnen. Allereerst is er Aomame. Zij zit na de moord op de Leider van Voorhoede ondergedoken in een appartementje, waar ze van alle gemakken wordt voorzien. Ze verlangt echter naar een weerzien met Tengo, die ze op een avond in de speeltuin tegenover haar appartement ziet. Tegen de tijd echter dat zij ook in de speeltuin is, is Tengo verdwenen. Hoewel de Oude Dame wil dat ze verdwijnt, besluit ze op haar plek te blijven. Daar komt ze erachter dat ze zwanger is. Maar hoe? Ze heeft al maanden geen contact gehad met mannen. Haar vermoeden is dat ze bevrucht is op de nacht dat ze de Leider vermoordde, maar hoe dit heeft kunnen gebeuren is haar een raadsel. Ondertussen wordt ze belaagd door een televisiegeld-collecteur, die hardnekkig op haar deur bonst en haar gedachten lijkt te kunnen raden. Wie is hij en wat wil hij van haar?

Dan is er Tengo. Hij zorgt voor zijn vader, die in een ander stadje in coma ligt in een verpleeghuis. Telefonisch onderhoudt hij contact met Fukaeri, die bij hem thuis verblijft. Zij meldt hem dat ze wordt lastiggevallen door eenzelfde collecteur die bij Aomame op de deur bonst. Wanneer hij terugkeert naar huis heeft ze een briefje voor hem achtergelaten met de onheilspellende boodschap dat ze wordt bespied, en dat hij voorzichtig moet zijn. De man die hen bespiedt is de derde verteller: Ushikawa. Een onooglijk mannetje met een scheef, te groot hoofd maar een uitstekend brein. Voor Voorhoede is hij op zoek naar Aomame, maar hij ontdekt al snel dat er een verband is tussen Aomame en Tengo. Nu Tengo weet dat hij bespied wordt, en Aomame in haar appartement moet blijven omdat Voorhoede nog altijd jacht op haar maakt, wordt een patstelling bereikt: wie zal de eerste zet maken? En tegen welke gevolgen?

1q84

Ook de tweede keer dat ik de hele trilogie las, heb ik me verwondert en verbaast over de souplesse waarmee Murakami deze boekenreeks heeft neergepend. Ook op momenten dat er feitelijk niks gebeurt, deel drie zit vol van deze momenten, weet hij de lezer geboeid en bij de les te houden. Door nogmaals theorieën en verdenkingen op een rijtje te zetten, door de personages op een typische Murakami-wijze alledaagse handelingen te laten uitvoeren. Wat ik prettig vond aan dit derde deel is dat Murakami er een schaakspel van maakt: het speelveld -Tokyo en met name de wijk waarin zowel Aomame als Tengo zich bevinden- is overzichtelijk, de spelers worden goed in kaart gebracht en hun mogelijke zetten zijn ook duidelijk. Het is, zoals ik al zei, wachten op iemand die de eerste zet maakt om beweging in het spel te krijgen.

De eerste keer dat ik dit derde deel van 1Q84 las, verwachtte ik meer actie. Meer plotontwikkeling. Dat dit enigszins uitblijft, in elk geval vertraagd wordt opgezet, ergerde mij toen. Mede daardoor was deel twee mijn favoriet van de reeks. Tot nu. Omdat ik het al eenmaal gelezen had, kon ik mij nu richten op de details. En die zijn uiterst vernuftig in het verhaal verwerkt. Zo wordt naar Een pop van lucht, het boek waaraan Tengo heeft meegeschreven, verwezen als een codeboek. Hiermee wordt een codeboek bedoeld om de intenties van de religieuze sekte Voorhoede te ontmaskeren. De macht van het geschreven woord om onderdrukking tegen te gaan kan niet nadrukkelijker worden benoemd. Ook de band tussen Aomame en Tengo wordt meermaals besproken. Liefde, hun onwrikbare band, wordt als wapen tegen het Kwaad opgevoerd. Dat is waarom er jacht op hen wordt gemaakt, dat is waarom Aomame en haar ongeboren vrucht niet veilig zijn. Door menigeen wordt gezegd dat 1Q84 Murakami’s versie van George Orwell’s 1984 is, en als je op punten als deze let, kun je je hier enkel bij aansluiten.

Ik kan enkel besluiten door te benoemen hoezeer ik van het herlezen van deze totale trilogie heb genoten. Er vielen me andere, nieuwe dingen op, ik zag verbanden duidelijker en ik kon me meer verdiepen in het totaal van het verhaal. Was deel twee voorheen mijn favoriet, ik neig nu meer naar dit laatste, derde deel. Het is een grande finale, groots opgezet en met veel gevoel voor detail. Murakami op zijn best.

1Q84 deel 3 – Haruki Murakami €12,50

Voor de maand februari lees ik Hard-boiled Wonderland en het einde van de wereld

3 gedachten over “Recensie: 1Q84 – deel 3