Recensie: Ik zag een man

Owen Sheers – Ik zag een man: uitgeverij Ambo Anthos

Vandaag is weer Een perfecte dag voor literatuur. Samen met nog een aantal bloggers recenseer ik Ik zag een man van Owen Sheers, toneelschrijver, dichter en televisiepresentator. Het is zijn derde titel bij Ambo Anthos, en de eerste titel die ik van hem lees.

In het boek maak je kennis met schrijver Michael Turner. Hij heeft een half jaar geleden zijn vrouw Caroline verloren. Ze kwam om in Pakistan toen ze daar aan het werk was als journaliste. Van hun gezamenlijke huisje op het Engelse platteland verhuist Michael terug naar Londen, waar hij tijdelijk een appartement van een vriend kan betrekken. Hij heeft tijd voor zichzelf nodig, tijd om te helen, om te rusten en om de dood van Caroline te verwerken. Maar overal waar hij gaat, wordt hij herinnerd aan haar, hun liefde, hun leven samen en het immense gemis waar hij mee moet zien te leven. Er komt een einde aan zijn isolement wanneer hij vriendschap sluit met zijn buren: Josh en Samantha Nelson en hun dochters Rachel en Lucy.

Er ontstaat een warme, vriendschappelijke band tussen Josh, Samantha en Michael. Ze komen bij elkaar over de vloer, nodigen Michael uit voor etentjes, laten Michael kennismaken met hun dochters en voeren lange gesprekken over het leven, hun werk, hun gezin en natuurlijk Caroline. Via hen komt Michael weer tot rust, maar de nieuw hervonden rust is van korte duur. EΓ©n noodlottige zomermiddag maakt namelijk een einde aan de idylle waarin ze zich alle drie waanden. Michael en Josh spelen hierbij een belangrijke rol, maar zwijgen over hun aandeel. Deels om de andere partijen te sparen, maar grotendeels om hun eigen hachje te redden. Maar in hoeverre lukt dit? Schuldgevoel is een sluipmoordenaar, en het is een kwestie van tijd voor er meer slachtoffers vallen.

owensheers

Wat ik prettig vind bij het lezen is dat een boek eigenlijk anders in elkaar blijkt te steken dan ik bij voorbaat inschatte. Dat een boek verrast, me op het verkeerde been zet en me overrompelt. Dat gebeurde ook bij Ik zag een man. Wat ik daarin namelijk aantrof was een intens verhaal over de menselijke psyche in al haar facetten. Een boek even ondoorgrondelijk als het menselijk brein, maar tegelijk een verhaal zo vernuftig in elkaar gezet dat je niet anders kan dan ademloos lezen. Lezen hoe Sheers tragedies uit het verleden verweeft met tragedies in het heden, hoe hij verschillende standpunten belicht zonder van de kern van het verhaal te wijken. Hoe hij personages introduceert die ogenschijnlijk niets met de verhaallijn te maken hebben maar uiteindelijk van onmetelijk belang blijken te zijn.

Sheers speelt met zijn verhaal en zijn personages, experimenteert met stijl, psyche en invloed en creΓ«ert hiermee een prachtig, ingetogen maar daardoor des te krachtiger verhaal. Je leeft mee met elk van de personages, ondanks hun foute kanten, die schaamteloos aan het licht worden gebracht door Sheers. Dat ieder mens ook maar menselijk is, en fouten maakt, bewijst deze roman. Dat ieder van ons goede redenen heeft om tot bepaalde acties over te gaan, is een gegeven dat vaker tot begrip dan tot onbegrip leidt in dit verhaal, ongeacht de fatale consequenties die dit heeft. Daarnaast heb ik vol verwondering gelezen over de moderne thema’s die Sheers hier en daar in het verhaal introduceert, zonder dat dit afleidend is, of storend. Alles past als een puzzel in elkaar, en het leggen van de puzzelstukjes is in dit geval een groot plezier.

Ik zag een man is een verhaal waarvan je maar moeilijk afscheid neemt. Een verhaal dat blijft nazinderen, door je hoofd blijft spelen en waarbij je de belangrijkste passages nogmaals doorneemt. Sheers is een fantastisch schrijver, die me diep heeft weten te raken met dit verhaal. Wat een indrukwekkend boek.

Ik zag een man – Owen Sheers €19,99

Lees hier wat andere bloggers van Ik zag een man vonden.

2 gedachten over “Recensie: Ik zag een man

1. Door jouw stukje over dit boek – ik had noch van de schrijver, noch over het boek iets gehoord – ben ik het gaan lezen. Dank voor de tip. Mooie recensie. Inderdaad een goed boek. Ik geef het ****1/2 sterren.