Recensie: Wat ik nooit eerder heb gezegd

Celeste Ng – Wat ik nooit eerder heb gezegd: uitgeverij A.W. Bruna

Ik zag Wat ik nooit eerder heb gezegd al op verscheidene boekblogs langskomen. Met lovende recensies. Ik dacht echter dat dit een young adult is, waarom weet ik niet, en aangezien ik die niet heel frequent lees, bleef deze roman op mijn leesstapel liggen. Aangezien december voor mij nog steeds de Maand van het Vergeten Boek is, was dit de uitgelezen kans om het boek alsnog open te slaan.

Al op de eerste bladzijde blijkt al hoe ik me heb vergist in dit boek: de toon is serieus, de thema’s zwaar en de stijl mooi en intelligent. Het verhaal opent met de mededeling dat Lydia dood is. Lydia is de dochter van de Amerikaanse Marilyn en de Chinees-Amerikaanse James Lee. Op een ochtend, bij het ontbijt, valt het op dat ze nog niet is opgestaan. Na controle op haar slaapkamer blijkt het bed onbeslapen: Lydia is verdwenen, zonder iemand in te lichten. Haar ouders staan doodsangsten uit, en na een paar dagen komt het vernietigende nieuws: Lydia is gevonden in het meertje vlakbij haar ouderlijk huis. Ze is verdronken. Haar oudere broer Nath en haar jongere zusje Hannah hebben beide hun eigen ideeën over de dood van hun zus, maar delen dit niet met hun ouders.

Marilyn zondert zich van iedereen af en zwelgt in haar verdriet. Ze denkt terug aan de band met haar moeder, die haar altijd dwong een bepaald leven te leiden. Ze ziet haar relatie met Lydia als beter, hechter, en is daarom des te geschokt dat haar dochter zomaar uit hun leven is verdwenen. Haar man James zondert zich ook af, maar zoekt troost buiten de deur, bij zijn assistente Louisa. Nath voelt vooral veel woede, en reageert dit af op buurjongen Jack, van wie hij vermoedt betrokken te zijn bij Lydia’s overlijden. En dan is er Hannah. Deze jongste dochter heeft een goed oog voor detail en is als enige binnen het gezin op de hoogte van de problemen waarmee Lydia worstelde. Elk van hen probeert een verklaring voor Lydia’s dood te vinden, maar is die er wel? Wat is de waarheid, en in hoeverre kan die achterhaald worden?

celesteng

Zoals ik hierboven al aangaf heeft dit boek me verrast. Aangenaam verrast, welteverstaan. Het is een indringend, knap geschreven en psychologisch goed onderlegd verhaal over verlies, en het omgaan met verlies. Daarnaast worden er meerdere, andere thema’s belicht die elk prachtig zijn uitgewerkt. Het verhaal zelf bijvoorbeeld speelt zich af in de jaren ’70, toen rassenscheiding aan de orde van de dag was. Het huwelijk tussen de blanke Marilyn en de Aziatische James wordt door de buitenwereld niet geaccepteerd.  En dit heeft zijn weerslag op het huwelijk van James en Marilyn. Beide gaan gebukt onder hun eigen onzekerheden, en dit nemen ze mee in de opvoeding van hun drie kinderen. Dit zijn echter elk totaal verschillende personages, die op elk hun eigen wijze gebukt gaan onder de eisen en wensen van hun ouders. Alle aandacht gaat naar Lydia, van wie veel verwacht wordt. Hierdoor voelt Nath zich gepasseerd, en komt zijn band met Lydia onder druk te staan. Hannah is het nakomertje, het kind dat de minste aandacht krijgt. Maar tegelijkertijd is ze degene die het scherpst is en de dingen het beste onder woorden kan brengen.

Er is echter weinig communicatie tussen de gezinsleden. Problemen worden niet benoemd maar weggeschoven, weggedrukt. Ware emoties worden niet getoond, iedereen draagt een masker. Door middel van terugblikken van zowel de vroege huwelijksjaren van Marilyn en James, en de jonge kinderjaren van alle drie de kinderen wordt langzaam maar zeker de puzzel naar de oplossing van Lydia’s plotselinge overlijden gelegd. Ng doet dit op ingenieuze wijze, waarbij ze constant de spanning erin weet te houden. Net als de overige gezinsleden blijf je als lezer twijfelen en gissen naar de toedracht van Lydia’s overlijden. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Speelt Jack inderdaad een rol? Het zijn vragen waar maar langzaam antwoord op wordt gegeven, en in plaats van dat dit ergernis opwekt, past het juist perfect binnen het verhaal. De suspense is continu voelbaar, en de beeldvorming van de personages verschuift steeds weer. Ng speelt met haar personages, en het is een plezier om je hierin onder te dompelen.

Wat ik nooit eerder heb gezegd is een indringend, steengoed boek dat je meesleept in een onmenselijke tragedie. De psychologische impact, en het verleden, worden op ingenieuze wijze onder de loep gelegd en er rest je als lezer niets anders dan genieten. Puur genieten van een fijne schrijfstijl, boeiende personages en een interessante vormgeving van het verhaal zelf. Zo wil ik wel vaker verrast worden.

Wat ik nooit eerder heb gezegd – Celeste Ng €18,95

3 gedachten over “Recensie: Wat ik nooit eerder heb gezegd