Recensie: De campus

Nathalie Pagie – De campus: uitgeverij Boekerij

Het eerste boek van Pagie, De toneelclub, las ik alweer enige tijd geleden. Helemaal lyrisch was ik er niet over, maar slecht was het boek zeker niet. Ik had, kortgezegd, gemengde gevoelens. Hoe zou De campus, haar tweede boek, bevallen?

In De campus vertrekt de Nederlandse Claire – Cleo- naar Canada om er vijf maanden te studeren. Het is tevens een uitgelezen kans om zich te onttrekken aan het juk van haar vader, die haar hele leven al uitgestippeld heeft. Niet dat zij het daarmee eens is, maar daar luistert haar vader niet naar. Canada voelt daarom als een bevrijding: een nieuwe omgeving, ver weg van huis, waar ze eindelijk haar eigen plan kan trekken. Cleo wordt hartelijk onthaald en sluit al snel vriendschappen met de Nederlandse Gerline en de Zweedse Mia. Ook leert ze Keith, een student cq. studentenbegeleider kennen, Mike, die nogal een vreemde jongen is maar een goed hart heeft, en Matthias; een knappe Deense jongen die haar algauw het hart op hol brengt. Maar nog voordat Cleo aan haar leven op de campus is gewend, wordt één van haar docenten dood aangetroffen. Hoewel het eerste vermoeden zelfmoord is, blijkt er later toch opzet in het spel te zijn.

Keith, Cleo’s vriend, wordt opgepakt. Hiermee staat Cleo’s leven totaal op zijn kop. Ze gelooft niet dat hij iets met de zaak te maken kan hebben, en gaat de strijd aan. Met de Canadese politie, met het Canadese rechtssysteem en met haar studiegenoten, die niet snappen waarom ze zo ver gaat voor een jongen die ze nog maar net kent. Maar Cleo laat zich niet uit het veld slaan en krijgt hulp uit onverwachte hoek: Mike staat aan haar kant. Maar haar onderzoek naar de waarheid leidt enkel tot meer onduidelijkheid en raadsels. Wanneer een tweede persoon vermoord wordt aangetroffen op de campus is het Cleo die verdacht is. Zij weet echter dat de echte moordenaar nog vrij rondloopt. Maar hoe vindt ze die? En hoe ver is ze bereid daarvoor te gaan?

decampus

Net als De toneelclub leest De campus fijn weg. Het tempo zit er goed in, de hoofdstukken zijn kort en Pagie schrijft op een prettige, toegankelijke manier. Daarnaast verdiept ze zich in haar personages: het zijn niet zomaar personen die worden opgevoerd, maar elk van hen krijgt zijn of haar podium waarop getoond wordt wat hun achtergrond is, en wat ze gevormd heeft tot de persoon die ze vandaag zijn. Hierdoor ontstaan als het ware twee verhaallijnen. Aan de ene kant is er Cleo’s leven op de campus, en haar zoektocht naar de moordenaar, en aan de andere kant is er haar leven in Nederland. Dat ze uit een moeilijk gezin komt, wordt gaandeweg duidelijk, en het verklaart enigszins haar drang naar rechtvaardigheid. Want waarom anders zou je zo ver gaan voor iemand die je nauwelijks kent?

Het was interessant om te lezen over Cleo’s achtergrond, maar de focus is en blijft gelukkig het campusleven. Daar gebeurt meer dan genoeg. De gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, maar het verhaal vliegt nergens uit de bocht. Gelukkig maar, want daarvoor wil je te snel verder. Op cruciale momenten in het verhaal neemt Pagie de tijd, let ze op details en voert ze je mee in een zinderend kat en muis spel. Het was voor mij lange tijd onduidelijk wie de dader is, mijn verdenkingen bleven steken op twee personen. Ik ben Pagie wat dat betreft dankbaar. Dankbaar dat het niet te snel duidelijk werd wie van de twee achter de moorden zit. Hierdoor bleef de spanning namelijk als een rode draad aanwezig.

De campus heeft eigenlijk alles in huis voor een goede thriller: de setting spreekt tot de verbeelding (dingen zijn toch spannender in een buitenlandse omgeving dan in een Nederlands polderlandschap), de personages zijn goed genoeg uitgewerkt om bij mee te leven en de spanning blijft het hele boek voelbaar. Met De campus heeft Pagie wat mij betreft een uitstekende thriller geschreven. Haar nieuwste boek, Paradijsvogels, is inmiddels uit. Hoe hoog zal ze de lat daarbij voor zichzelf hebben gelegd?

De campus – Nathalie Pagie €15,-

Een gedachte over “Recensie: De campus