Recensie: Vraag het aan de bliksem

Carmien Michels – Vraag het aan de bliksem: uitgeverij Polis

Ik viel voor de omslag, maar het verhaal is zeker ook de moeite waard: dankzij Claudia de Graaf van New Book Collective ontving ik mijn recensie-exemplaar thuis, en eenmaal begonnen te lezen, was het moeilijk stoppen.

De achterflap belooft het verhaal over een goudeerlijke jongen, Danny. Hij houdt van de mensen om hem heen en wil ze zo goed mogelijk helpen. Dat niets minder waar is, blijkt algauw. Danny is een gehaaide jongen die overal kansen ziet om op te klimmen. Weg uit de buurt waar hij woont -hij woont in een troosteloze omgeving, in een flat waar iedereen oud en suf is- en bovenal weg bij zijn ouders, die zijn grootste bron van ergernis vormen. Zijn vader is slap, heeft geen ruggegraat. Zijn moeder is dom, vit constant op zijn vader en kijkt nauwelijks naar Danny om.

Danny heeft het op school niet naar zijn zin, en thuis zo mogelijk nog minder. Toch probeert hij goede dingen te doen. Om er zelf weliswaar beter van te worden, maar toch. Zo verzint hij samen met zijn Chinese buurmeisje -van wie hij de naam weigert te onthouden omdat ze uiteindelijk toch uit zijn leven zal verdwijnen, vermoedt hij- een ruilsysteem, waarmee hij langs de buren langsgaat. Zo ontmoet hij bijzondere mensen, zoals de zwaar gehandicapte naamgenoot Danny en de bejaarde René, een oud-verzetsheld uit de Tweede Wereldoorlog. Zal het hem lukken te ontstijgen aan zijn situatie? En hoe wil hij dat aanpakken zonder dat zijn dubieuze plannetjes in het water vallen?

bliksem

Vraag het aan de bliksem is alles wat ik niet had verwacht. Wat had ik dan verwacht? Een zwaar op de hand, literair boek. Een boek om goed de aandacht erbij te houden. Dit bleek echter niet zo te zijn. Ja, het boek is absoluut literair, met name door de fraaie zinnen die Michels haar lezers voor de voeten werpt en waaruit groot verteltalent en schaamteloze humor blijkt. Maar Vraag het aan de bliksem is allerminst pretentieus. Michels schrijft mooi, precair op momenten die daarom vragen, maar gooit er met net zulk groot gemak een flinke dosis humor in, vaak juist op momenten dat je het niet verwacht.

Ze beschrijft haar personages uiterst gedetailleerd, waardoor het geen karikaturen worden maar levensechte, geloofwaardige personages. Vooral Danny is een opmerkelijk ventje. Hij heeft een uiterst zwart-wit beeld van de wereld en zijn rol daarin en schaamt zich nergens voor, vooral niet voor zijn leugens. Die lepelt hij met groot gemak op. Hierover schrijft Michels bijvoorbeeld:

“Telkens als ik loog dacht ik: als ze me nu betrappen, lieg ik nooit meer. Maar niemand betrapte me. Mensen zijn goedgelovige schapen, die het liefst de herder volgend die hun de mooiste leugens vertelt terwijl hij hen van hun vacht berooft. (..) Een wereld met enkel waarheden is zo kaal als het plekje op mijn vaders schedel waaraan hij steeds krabde als hij zich geen houding wist te geven.” (blz. 124)

Vraag het aan de bliksem is in essentie eigenlijk een vertederende roman over een jongen die zijn weg in het leven probeert te vinden. Of beter gezegd: die strijd voor zijn plekje in het leven. Dat hij niet de enige blijkt te zijn die liegt, wordt gaandeweg het verhaal duidelijk, en dit mist zijn uitwerking op Danny niet. Deze roman is een coming-of-age roman, over een jongen die vooral worstelt met zichzelf, maar dat pas beseft als de wereld die de volwassenen hem voorschotelen niet zo in elkaar blijkt te zitten als hij dacht.

Het is een verhaal dat met humor, scepticisme, een flinke dosis zelfspot en vooral een heldere, mooie stijl is geschreven. Ontroerend mooi. Wat een pareltje.

Vraag het aan de bliksem – Carmien Michels €14,99