Recensie: Gangster anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)

Jonas Jonasson – Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand): uitgeverij Meridiaan

Jonas Jonasson. De Zweed met die boeken met lange titels. Erg lange titels, getuige zijn debuutroman en zijn tweede boek. De Zweed, bovendien, met de absurde plots, vreemde personages en bijzondere voorvallen die elkaar opvolgen. Maar hoe lang blijft dat trucje leuk?

Geweld, manipulatie en het geloof staan centraal in deze nieuwste roman van Jonasson. Het verhaal gaat over drie uitzonderlijke personages, een receptionist, een pastor en een gangster, die elkaar in misdaad en misleiding vinden. Per Petterson, een receptionist bij een louche hotel dat voorheen een bordeel was, ontmoet tijdens een lunchpauze pastor Johanna. Zij is net uit haar kerk gezet wegens het beledigen van God en op zoek naar onderdak. Dat vindt ze bij het hotel waar Per receptionist is. Daar logeert ook Gangster Anders, een notoire gangster die meer in de gevangenis heeft gezeten dan aan zijn carrière heeft gewerkt. Hij blinkt uit in het drinken van alcohol en daarna in bargevechten eindigen, waarbij het er hard aan toegaat.

De receptionist en de pastor, elk op zoek naar een manier om zich af te zetten tegen de wereld en geld binnen te halen, bedenken een plan waarmee ze rijk willen worden: Ze gaan de mishandelingsbranche in, met Gangster Anders als mishandelaar. Zij leveren hem klussen aan, aangevoerd vanuit de Zweedse onderwereld, hij voert ze uit. Helaas werkt dit plan beter op papier dan in werkelijkheid, en algauw zijn ze gedwongen te stoppen met hun zaak. Per en Johanna hebben echter opdrachten betaald gekregen die niet zijn uitgevoerd, en dus moeten ze alle drie vluchten voor de Zweedse onderwereld. Gangster Anders heeft echter andere plannen: hij heeft het geloof gevonden en wil in het reine komen bij God. Hij is vastbesloten een eigen kerk op te richten, maar hoe is hij van plan dit te doen zonder enige kennis van zaken, en bovendien de Zweedse onderwereld die hem het liefst uit de weg ruimt?

gangsteranders

Opnieuw voert Jonasson vreemde personages op, opnieuw gebeuren er vreemde zaken en opnieuw worden er wonderlijke gesprekken gevoerd die tot wonderlijke uitkomsten leiden. Maar origineel is dit niet meer. Het voelt als de herhaling van hetzelfde trucje. Dit kan natuurlijk goed uitpakken, maar in dit geval kon het me niet heel erg meer vermaken. Natuurlijk zit er fijne humor in het boek en zitten er bijzonder grappige situaties in verwerkt, maar de rode draad is te welbekend. Daarnaast helpt het ook niet erg dat ik minder met de thema’s heb dan die in vorige boeken. In Het geniale bommenmeisje bijvoorbeeld zijn voorkomende thema’s zelfontplooiing, het beste maken van een hopeloze situatie en wereldpolitiek. In De 100-jarige man stond de rol van ouderen in de maatschappij ter discussie, op z’n Jonassons wellicht, en het kiezen voor je eigen weg in het leven.

Gangster Anders, de pastoor en de receptionist zijn minder aangename, onschuldige personages dan die in Jonassons eerdere boeken. Hier moest ik erg aan wennen. Ik leefde minder mee met de hoofdpersonen, behield meer afstand. Het is deze kleine afwijking in Jonassons repertoire die bij mij voor een totaal andere beleving zorgde. Jammer, want de stijl, de humor en het absurdisme waarmee Jonasson me eerder wist te raken, zijn nog steeds aanwezig. Misschien ligt het dus aan mij. Ken ik zijn trucje nu wel. Ben je echter onbekend met zijn werk, lees dan zeker Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand). Het boek zal je verrassen en vermaken. Heb je echter, net als ik, zijn voorgaande werk al gelezen, dan kun je van een koude kermis thuiskomen.

Mij wist het boek niet te raken. Ik kon er mijn aandacht slecht bijhouden, en kon me niet vinden in de hoofdpersonen. Ik ben dan ook erg benieuwd met wat voor boek Jonasson terugkeert. Weer meer van hetzelfde, of compleet iets anders? Ik hoop stiekem op dat laatste. Wellicht dat Jonasson zijn glans weer terugvindt.

Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand) – Jonas Jonasson €19,99

Een gedachte over “Recensie: Gangster anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)