Recensie: Gebroken

Michael Robotham – Gebroken: uitgeverij Cargo

Enige tijd geleden las ik mijn eerste thriller van Michael Robotham; Leven of dood. Dit boek bleek het begin van een fanatiek enthousiasme van mijn kant om meer werk van deze thrillerschrijver te ontdekken. Algauw volgde Door mijn ogen en nu las ik mijn derde boek: Gebroken. Zou dit opnieuw zo’n fijne thriller zijn?

Wat mij ontzettend aanspreekt in de boeken van Robotham zijn de complexe personages en dito onderzoeken die minutieus worden uitgezet. Robotham besteedt aandacht aan verhaallijnen en karakters die hij presenteert en dit resulteert keer op keer in bloedstollende thrillers waarbij je op het randje van je stoel meeleeft en -voelt met de gebeurtenissen. In Gebroken heeft Robotham opnieuw een uiterst precair verhaal neergezet. Een moordenaar is erop uit vrouwen geestelijk te breken, ze tot zelfmoord te dwingen. Hoe? Door ze het ergst denkbare voor te laten stellen: een aanval op hun kind.

Joe O’Loughlin wordt op zijn eerste dag als professor door de politie opgehaald om te assisteren bij een situatie waarbij een naakte vrouw van een hoge brug wil springen. Ze belt met iemand, en het lukt Joe niet om contact met haar te krijgen. Het enigeΒ wat ze tegen hem zegt is “Je begrijpt het niet’, waarna ze springt. Het lijkt zelfmoord, maar Darcy, de dochter van de vrouw, is het hier absoluut niet mee eens. Ze weet Joe ervan te overtuigen dat er meer speelt, en hij begint een onderzoek naar de toedracht van de sprong. Wanneer ook de zakenpartner van de vrouw onder verdachte omstandigheden dood wordt aangetroffen is ook de politie geΓ―nteresseerd in de hypotheses die Joe en Darcy, met behulp van Vincent Ruiz, een bevriende gepensioneerde rechercheur, hebben uitgewerkt. Maar hoe pak je een geniale poppenmeester die nagenoeg geen fouten maakt? Waarom zijn deze vrouwen slachtoffer, en wat wil hij bereiken?

gebroken

Ook dit keer heeft Robotham een geweldig spannende thriller neergezet. Hoewel het boek 470 bladzijdes telt, wordt het geen moment saai. Het kat-en-muis-spel tussen Joe en de dader is briljant opgezet, en de verdeling tussen persoonlijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in het onderzoek is goed in balans. Niet alleen word je meegesleurd in de psyche van een meedogenloze moordenaar met erg persoonlijke wraakmotieven, maar ook in het gezinsleven van Joe, dat hij langzaam uit elkaar ziet vallen. Maar bovenal voert de spanning de boventoon; hoe kan het dat de vrouwen gedwongen worden tot wanhoopsdaden? Welk spel gaat hieraan vooraf?

Het moment waarop Robotham dit onthult is schokkend, onthutsend en ronduit wreed. Maar ik miste finesse in de uitwerking van het psychologische spel tussen dader en slachtoffer. Het ging ineens wel erg rap met het uitdelen van bevelen en vooral het opvolgen van deze bevelen. Wanneer Joe er persoonlijk bij betrokken wordt, en hetzelfde patroon zich herhaalt, wordt echter wel heel goed duidelijk wat zo’n situatie, zo’n telefoongesprek, psychisch met iemand doet. Op dat moment is Robotham op zijn sterkst, met een zinderende combinatie van spanning en psyche.

Gebroken is een thriller over de ergste nachtmerries voor ouders, en een zieke geest die hier op dusdanige manier op inspeelt dat zijn slachtoffers geen andere uitweg zien dan een einde aan hun leven te maken. Gruwelijk, wreed maar o zo goed geschreven. Robotham weet te verrassen met een ongekend duistere kant, maar wekt nooit afschuw op. Daarvoor zitten zijn boeken te goed in elkaar. Na drie boeken weet ik: ik ben nog lang niet uitgelezen met Michael Robotham.

Gebroken – Michael Robotham €7,99

2 gedachten over “Recensie: Gebroken