Recensie: Winter in New York en andere verhalen

Chantal van Gastel – Winter in New York en andere verhalen: uitgeverij The House of Books

Dit weekend worden natte sneeuw en temperaturen rond het vriespunt voorspeld. Koning Winter steekt vast zijn hoofd om de deur, en dus leek mij dit een geschikt moment om de nieuwe verhalenbundel van Chantal van Gastel, Winter in New York en andere verhalen, erbij te pakken.

Eerder schreef ze al 21 Zomers en andere verhalen, de zomervariant van deze bundel, zogezegd. Ik las deze bundel met veel plezier, en las hier tevens een deel van haar roman Ik wist het in terug. Die had ik op het moment van lezen nog niet in huis gehaald, dus dat was een aangename verrassing. In Winters in New York en andere verhalen staat helaas geen scoop voor een nieuwe roman, maar wel genoeg andere, mooie verhalen. Het hoofdverhaal, Winter in New York, concentreert zich rond Lois. Ze heeft relatieproblemen met haar man, en besluit daarop naar haar beste vriendin Lucy in New York te bezoeken. Ze ondervindt echter obstakel na obstakel, en New York blijkt helemaal niet zo’n geweldige stad te zijn als Lucy doet voorkomen, of toch wel? Wanneer er een sneeuwstorm over New York waait, komt ze tot nieuwe inzichten over de liefde en zichzelf.

Maar deze verhalenbundel heeft veel meer te bieden. Mia uit Ik wist het maakt ook een opwachting in Stop!. Tijdens haar loopbaan in de marketingwereld komt ze tijdens de kerstperiode tot bepaalde inzichten. Daarnaast is Love Shack een geweldig leuk verhaal over wat er met iemand gebeurt als die meedoet aan een televisieprogramma waarin geliefden die met kerst niet samen kunnen zijn, met elkaar herenigd worden op een romantische locatie (All You Need is Love, iemand?). In Een kerstbelofte beleeft Janna na het verlies van haar grote liefde een eenzame kerst, tot er iets bijzonders gebeurt.

winterinnewyork

Wat zo leuk is aan Chantal van Gastel is dat zij geloofwaardige, herkenbare vrouwelijke personages opvoert. Geen perfect gestylede, altijd hippe en leuke jonge vrouwen maar realistische personages met elk hun eigen problemen en onzekerheden. In deze bundel barst het ook weer van dergelijke types. Neem Lois uit Winter in New York nu; ze neemt overhaaste beslissingen, loopt weg voor haar problemen en steekt haar kop liever in het zand dan dat ze haar fouten erkent. Ook Tess uit Love Shack is een lekker nuchtere jonge vrouw die overal vraagtekens bij plaatst. Dat, plus een gezonde dosis humor en kritische blik van Van Gastel zorgt voor een aangename mix. Het gevolg: je vliegt door de verhalen heen. En dat is jammer, want voor je het doorhebt, is de bundel al uit.

Wat overblijft zijn fijne leesherinneringen aan de personages en verhalen van Van Gastel. Je wordt tijdens het lezen meegezogen in de werelden die ze creëert, hoe kort die werelden ook worden opgevoerd. Gelukkig trekt ze genoeg ruimte en tijd uit voor haar hoofdverhaal, Winter in New York. De wereldstad komt voor je ogen tot leven, en je ziet jezelf door de straten lopen, de hamburgers eten en de winkels verkennen. Wat dat betreft is ook Love Shack een favoriet verhaal; je ziet -mede dankzij de televisiebeelden die dankzij All You Need is Love op ieders netvlies zijn gebrand maar bovenal dankzij het verteltalent van Chantal van Gastel- de gebeurtenissen en de unieke omgeving waarin Tess verkeert voor je. De sarcastische humor die vooral dit verhaal bevat, maken het tot een van mijn favoriete verhalen in de bundel.

Chantal van Gastel is en blijft één van de leukste romanschrijfsters van Nederland, en met deze verhalenbundel heeft ze een unieke, aangename winter- cq. kerstsfeer neergezet waardoor je niets minder doet dan verlangen naar de winter. Verlangen naar de witte wereld, waar sneeuw nog puur is en je het liefst sneeuwengelen maakt. Verlangen naar kerst, naar lekker eten en gezelligheid. Zucht, was het maar vast winter!

Winter in New York en andere verhalen – Chantal van Gastel €15,-

3 gedachten over “Recensie: Winter in New York en andere verhalen