Recensie: Memento

Emelie Schepp – Memento: uitgeverij De Fontein

Ik doe mee aan de blogtour van uitgeverij De Fontein met een boek dat op het omslag omschreven wordt als ‘dé thrillersensatie uit Zweden’. Nu ben ik nooit vies van een thriller, en de laatste keer dat ik een thriller las dat in Zweden een hype was, Koortsmeisje, heeft dat heel goed uitgepakt. Zou Memento opnieuw zo’n goede keuze blijken?

In Memento worden enkele gruwelijke zaken beschreven. Officier van Justitie Jana Berzelius wordt ingeroepen bij een moordzaak op een hooggeplaatste medewerker van de Immigratiedienst. Hij is in zijn woning vermoord, en de sporen leiden al snel naar een kind. Jana werkt samen met rechercheurs Henrik Levin en Mia Bolander om deze mysterieuze zaak op te lossen. Mia kan Jana echter niet uitstaan, vanwege diens rijke achtergrond en ogenschijnlijk perfecte leven. Zelf is Mia aan de drank, en werkt ze zich steeds verder in de schulden. Dit resulteert in een chagrijnige houding en openlijke vijandigheid richting Jana.

Wat Mia echter niet weet is dat Jana een vreemde jeugd heeft gehad. Ze is op jonge leeftijd weliswaar geadopteerd door rijke ouders, maar daarvoor is haar leven één groot mysterie: het enige dat ze van vroeger denkt te weten zijn beelden uit haar nachtmerries, waarin geweld en bloed veelvuldig voorkomen. Naarmate de zaak vordert wordt het Jana steeds duidelijker dat zij meer over de zaak weet dan ze haar collega’s kan laten weten. Een jong slachtoffer wordt met kenmerken aangetroffen die Jana zelf ook heeft. Maar hoe komt ze hieraan? Wat betekent dit voor haarzelf? En wat betekent dit voor het onderzoek?

memento

Emelie Schepp bracht deze thriller in eerste instantie in eigen beheer uit, voor het algauw werd opgepikt door een Zweedse uitgever, die haar een contract aanbood. Ik vraag me af in hoeverre de uitgeverij ook heeft gekeken naar stilistische fouten, want het naamgebruik in dit boek wekt nogal eens irritatie op. Elk hoofdstuk worden personages opnieuw met voor- en achternaam opgevoerd, tot de laatste bladzijde toe. Hierdoor wordt gevoelsmatig afstand gecreëerd tussen de lezer en het verhaal, en dat is iets wat juist niet moet ontstaan. Ik was hier echter al snel aan gewend -hoewel het me wel steeds bleef opvallen- en kon ik me weer op het verhaal concentreren en dat is maar goed ook, want dat spat van de pagina’s af.

Schepp speelt met stijl en perspectief, met tijd en de scheidslijn tussen privé en werk. In de tegenwoordige tijd wordt het onderzoek van Jana, Henrik en Mia verteld, en in de cursief geschreven delen wordt een verhaal verteld over een klein meisje dat via een zeecontainer Zweden binnen wordt gebracht en van haar ouders wordt gescheiden. Een prima combinatie, want het wekt de nieuwsgierigheid: wat hebben beide zaken met elkaar te maken? Schepp werkt bovendien haar personages goed uit en houdt meerdere lijntjes openstaan voor volgende delen. Met name Jana is een opmerkelijk personage. Er broeit van alles onder het oppervlak. Maar ook Henrik en Mia zijn boeiende personages, zij het in mindere mate dan Jana. Gelukkig leidde de details over de privélevens van Schepps personages niet af van de uiterst ingewikkelde en schokkende zaak waar ze alledrie aan werken. Thema’s als vluchtelingen, kindsoldaten, macht, geld en sadisme worden nauwkeurig uitgewerkt en keihard in je gezicht gesmeten. De wereld is bikkelhard en je hebt het maar te slikken, lijkt de onderliggende boodschap van Memento te zijn.

Het boek is rauw, hard maar ontzettend interessant en door de opgevoerde spanning in zowel personages als het onderzoek blijf je continu aan de pagina’s gekleefd. Memento belooft veel goeds voor de toekomst van Schepp. Als ze in haar volgende deel over Jana Berzelius minder met achternamen strooit, kan zij weleens een hele grote thrillerschrijfster worden. Ik kijk er in ieder geval reikhalzend naar uit.

Memento – Emelie Schepp €19,99

Deze recensie maakt deel uit van de blogtour van Uitgeverij De Fontein. Benieuwd wat mijn collega-boekenbloggers van deze thriller vonden/vinden? Via de onderstaande links vind je op de bijhorende data hun recensie.

2 gedachten over “Recensie: Memento