Recensie: Honolulu King

Anne-Gine Goemans – Honolulu King: uitgeverij Ambo Anthos

Anne-Gine Goemans leerde ik kennen als schrijfster van Glijvlucht, een komische maar even tragische en gevoelige coming of age roman. Het was een boek dat mij ontroerde, verraste en mij deed uitkijken naar nieuw werk. Dat is er nu, in de vorm van Honolulu King. Een indringend verhaal over een oude man die, getraumatiseerd door zijn jeugd in Nederlands-Indië, probeert houvast te vinden in zijn leven.

Hardy Hardy is een Indische man, die op latere leeftijd alles uit zijn handen ziet glippen. Samen met zijn kleindochter Synne houdt hij zijn Indische toko draaiende, maar de zaak maakt steeds minder omzet. Hij kan nog steeds vertrouwen op zijn vaste klantenkring, maar de zaak gaat zienderogen achteruit. Daarnaast is zijn vrouw Christina opgenomen in een verzorgingshuis wegens dementie, maar die waarheid weigert hij onder ogen te zien: volgens Hardy verblijft Christina in een hotel, met verzorgend hotelpersoneel. De toko van Hardy doet tevens dienst als oraal instituut voor de geschiedenis van Nederlands-Indië. Dit houdt in dat klanten hun verhaal kunnen doen over hun belevenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bersiap erna, de rechteloze periode waarin oorspronkelijke Indonesiërs de Europese Indonesiërs en Europeanen belaagden en opjaagden. Hardy neemt de gesprekken op en bewaart ze op cassettetape. Het is zijn manier om verbonden te blijven aan Nederlands-Indië.

Hij houdt hier krampachtig aan vast, want de grip op zijn omgeving raakt hij steeds meer kwijt. Christina herkent hem niet meer, zijn dochter wil niks met haar Indonesische achtergrond te maken hebben en zijn vrienden en oud-muzikanten van de Honolulu Kings steunen hem slechts deels in zijn opvattingen over ‘de Jappen’. De haat zit diep bij hem geworteld, en wordt enkel gevoed wanneer er een sushitent tegenover zijn toko wordt geopend. Zijn herinneringen komen in sneltempo boven, en Hardy leeft deels in vroegere tijden. In navolging van zijn vader sluit hij zich aan bij een groep vrijmetselaars. Bij hen vindt hij broederschap en gelijkheid. Maar zijn verleden zit hem dwars. Hij wordt al jaren achtervolgd door een trauma uit zijn jeugd, en het is tijd om schoon schip te maken. Maar tegen welke gevolgen?

honolulukings

Honolulu King is een roman die verrast, die je op het verkeerde been zet, die verschillende thema’s laat samenvloeien en die je uiteindelijk verbijsterd achterlaat. Goemans blinkt uit met haar vlotte, scherpe schrijfstijl, en haar grondige achtergrondkennis over Nederlands-Indië, de bersiap en de psyche van de overlevers. Het boek verschilt dan wel totaal van Glijvlucht, het is minstens zo aangrijpend en intens. Je legt dit boek niet snel naast je neer, het verhaal blijft maar in je hoofd spoken. Hardy is een bijzonder personage, met een even bijzondere kijk op de wereld. In plaats van dingen te bespreken en problemen te erkennen, creëert hij fantasieën in zijn hoofd. Fantasieën waarin hij opstaat tegen pestkoppen, problemen niet uit de weg gaat en laat zien wat hij in zijn mars heeft. In het dagelijks leven komt deze kant van Hardy echter niet naar voren. Zijn familie en vrienden vinden hem stuk voor stuk lief, kalm, een goedzak.

Dat hij dit eigenlijk niet is, wordt naarmate het verhaal vordert, steeds duidelijker. Het duurt echter lang voordat deze kant van Hardy naar buiten komt, maar wanneer dit gebeurt is het ook vol overgave en groots. Maar naast zijn verhaallijn, wordt ook het leven van kleindochter Synne onder de loep genomen. Zij is zijn enige connectie met de familie, het lichtpuntje in zijn leven. Zelf voelt ze zich echter niet zo licht. Ze houdt van haar opa, en van haar Indonesische afkomst. Ze worstelt heimelijk met een doel in haar leven, en stort zich van de ene relatie in de andere, zonder stil te staan bij de liefde die zich recht voor haar neus bevindt. In haar onrust vindt ze echter aansluiting bij haar opa, en hun band wordt steeds sterker. Het is mooi om te lezen hoe Goemans beide verhaallijnen uitzet, en uiteindelijk met elkaar verbindt. Synne is uiteindelijk, wanneer het boek bijna uit is, de beslissende factor in Hardy’s leven, maar hierover wil ik verder niet uitweiden. Daarmee zou ik de grootste klapper van Honolulu King verraden.

Deze nieuwste roman van Goemans is er eentje van formaat. Ze duikt diep in de psyche van haar personages, zet ze geloofwaardig neer en vertelt daarnaast over een onbekende periode in de vaderlandse geschiedenis. Ze houdt haar lezers tevens een spiegel voor, door kwesties en problematiek te bespreken die momenteel aangrijpend actueel is. Vergeving, verwerking en eer; hoe ga je daar als individu mee om? Wanneer is het wel, en wanneer is het niet mogelijk? Deze, en meer, vragen worden aan de kaak gesteld door Goemans, op een heldere, mooie en indringende wijze. Opnieuw heeft ze een roman geschreven die me totaal heeft overdonderd, opnieuw heeft ze me verrast, me ontroerd en verbaast. Ik kan Honolulu King aan iedereen aanraden, wat een boek! Let echter wel op: dit verhaal gaat je niet in de koude kleren zitten. Hou rekening met een paar dagen verwerkingstijd voor je verder kunt in een nieuw boek.

Honolulu King – Anne-Gine Goemans €19,99

10 gedachten over “Recensie: Honolulu King