Recensie: Kijk niet om

Clare Donoghue – Kijk niet om: uitgeverij De Fontein

Thrillerdebuten zijn -over het algemeen- prettig om te ontdekken. Een nieuwe thrillerschrijver of -schrijfster die opstaat om een extra stem in het toch al zo luidruchtige thrillermilieu te laten horen, hoe zal dat uitpakken? De Britse Clare Donoghue is iemand die een poging op de thrillermarkt waagt.

In haar debuut Kijk niet om worden twee verhaallijnen verteld. Allereerst is er die van Sarah Grainger. Zij was vroeger succesvol freelance fotografe maar is nu een kluizenaar geworden. Ze wordt namelijk gestalkt, en verlaat nauwelijks nog haar woning. Midden in de nacht wordt ze gebeld, ze ontvangt vreemde briefjes en haar stalker lijkt continu te weten wat ze doet. De angst wordt haar bijna teveel maar op aanraden van haar beste vriendin stapt ze toch naar de politie. Helaas kunnen zij weinig voor haar betekenen zonder concrete dreiging. En dan is er de verhaallijn van inspecteur Lockyer. Hij leidt het onderzoek naar de moorden op verscheidene jonge vrouwen.

Inmiddels zijn er drie jonge vrouwen verkracht en vermoord teruggevonden in Zuid-Londen, niet ver bij Sarah’s woning vandaan. Elk van de vrouwen mist een stukje kleding, dat zorgvuldig lijkt te zijn weggesneden door de dader. Een seriemoordenaar is actief, maar het wordt nog een hele klus hem op te sporen. Gelukkig komt er schot in de zaak als blijkt dat alle vrouwen abortus hebben gepleegd, of hebben overwogen. Dan vloeien beide verhaallijnen samen als Sarah een mysterieus telefoontje van haar stalker krijgt, dat lijkt te verwijzen naar de gepleegde moorden. Inspecteur Lockyer en zijn team proberen Sarah zo goed mogelijk te beschermen, maar gaat dat lukken? En wat heeft Sarah’s stalker met de moorden te maken?

kijknietom

Kijk niet om weet op een zeer aangename manier de verschillende verhaallijnen met elkaar te verbinden. Dit voelt als lezer natuurlijk, en logisch. Dat het verhaal daarna verder gaat als een verhaallijn is niet meer dan een natuurlijk gevolg, maar gelukkig blijft Donoghue het verhaal vanuit meerdere perspectieven vertellen. Dit pakt over het algemeen goed uit, maar voor de samenvoeging van de verhaallijnen bracht me dit soms in verwarring. Er is namelijk geen tijdskader bij aangegeven, en hierdoor leek het soms of gebeurtenissen bij bijvoorbeeld Sarah zich eerder of later afspeelden dan die van inspecteur Lockyer, of de stalker, die ook aan het woord komt. Schoonheidsfoutjes of mysterieus bedoeld? Het laat je in elk geval vraagtekens zetten bij de opzet van de thriller, en dat is niet in alle gevallen een goede zaak.

Gelukkig maakt Donoghue het goed met een interessant hoofdpersonage in de vorm van inspecteur Lockyer. Een gescheiden man met een tienerdochter, een goede werkethos en een degelijk team om zich heen. Hij lijkt geen fouten te maken, maar zoals elk mens heeft ook hij zijn zwakke kanten. Zo heeft hij een autistische broer die in een verzorgingshuis zit, en over wie hij niet praat. Daarnaast voelt ook hij zich -te?- dicht betrokken bij het moordonderzoek en de stalkingzaak van Sarah en beïnvloedt dit, vooral tegen het einde van het verhaal, nogal eens zijn handelen. Dit voelt echter niet als minpunt, maar juist als fraaie toevoeging van het karakter Lockyer. Het maakt hem menselijker, echter. En daardoor interessanter.

Ik ben dan ook benieuwd of Donoghue terugkomt met opnieuw een thriller over inspecteur Lockyer. Mijn vermoeden zegt me van wel. Ze heeft teveel energie en moeite gestoken in het uitbouwen van zijn personage om er na een boek mee te stoppen. En dat is maar goed ook, want Donoghue intrigeert met haar stijl, haar personages en uiteindelijk de onthulling van de dader. Kijk niet om is scherp, goed en vlot geschreven, de personages spreken tot de verbeelding, en de zaak zelf is ingewikkeld genoeg om je als lezer aan de pagina’s te binden. Op het puntje van je stoel-spannend werd het nergens, maar dat vergeef ik haar. Het is per slot van rekening haar debuut.

Clare Donoghue heeft met Kijk niet om een verfrissende, fijne thriller geschreven en daarmee haar stem goed laten horen. De enige vraag is dan ook nog: hoe sterk komt Donoghue terug?

Kijk niet om – Clare Donoghue €18,99

2 gedachten over “Recensie: Kijk niet om