Recensie: De Loney

Andrew Michael Hurley – De Loney: uitgeverij Prometheus

Enige tijd geleden werd ik benaderd door uitgeverij Prometheus om deel te nemen aan een blogtour voor dit bijzondere boek: De Loney. Een boek met een verrassend plot, een grimmige omgeving en secuur uitgewerkte personages.

In De Loney blikt ‘Tonto’ Smith als volwassen man terug op de mysterieuze gebeurtenissen die plaatsvonden in een noordwestelijk gelegen deel van de Engelse kust, De Loney. Het is een plek waar de zon continu het onderspit delft en waar mist, wind en regen het grootste deel van het jaar de baas zijn. Er spoelt een babylijkje aan, waardoor De Loney volop in het nieuws komt. De vondst van de baby doet Smith terugdenken aan zijn de paasvieringen in zijn jeugd, waarbij deze kuststreek altijd werd bezocht. Elk jaar probeerden de ouders van Smith, in gezelschap van enkele kerkgangers en de pater, om Hanny, de gehandicapte broer van Smith, te ‘genezen’. Hanny is een jongen die niet praat. Nooit. En dat proberen ze via de kracht van God te verhelpen, maar tot 1976 zijn ze nooit succesvol geweest.

1976 is echter het laatste jaar dat de familie en de kerkgangers naar De Loney afreisden. Wat hier gebeurde, en welke gevolgen dit heeft gehad voor elk van hen, wordt uitvoerig en nauwgezet beschreven door Hurley. De band tussen Hanny en Smith is ontzettend hecht, maar Smith wordt door zijn familie gedwongen keuzes te maken die rampzalig blijken voor zijn broer. Ook blijkt de houding van de bewoners van De Loney richting de paasvierders ronduit vijandig. Er gebeuren vreemde dingen, en de situatie waarin ze verkeren wordt steeds grimmiger. Wat is er gaande? En hoe zal ieder uit de strijd komen?

loney

De Loney is op zijn zachtst gezegd een opmerkelijk boek. Tijdens het lezen wist ik niet goed wat ik ervan moest vinden, ik kon het verhaal ook niet goed in een kader plaatsen. De setting en de dreiging doen namelijk een thriller vermoeden, maar qua insteek bleek het juist een literair verhaal te zijn over vertrouwen en geloof. Dit is in het begin wellicht verwarrend, maar blijkt uiteindelijk juist verrijkend te zijn. Het boek bevat een scala aan ontwikkelingen en gevoelens die het bij je als lezer oproept. Maar bovenal is het een ongelooflijk intrigerend boek. Hurley heeft een uitstekend oog voor details, en direct vanaf pagina één drukt hij middels zijn omschrijvingen van de omgeving een mysterieus en grimmig stempel op het boek. En dit blijft zo, gedurende het hele verhaal.

Een onderbuik gevoel, het gevoel dat er iets mis is maar nog niet onthuld wordt, bekruipt je en laat je niet meer los. Aangezien dit geen thriller is, is dit een bijzondere extra toevoeging. Hurley schrijft net zo mysterieus, grimmig en spookachtig als het onderwerp van zijn boek, als de setting van zijn boek. Stijl en het verhaal zelf zijn volledig op elkaar afgestemd, en dit droeg bij aan een zeer aangename leeservaring. Dit is het debuut van Hurley, die zelf een katholieke achtergrond heeft. Deze kennis heeft hij handig ingezet in het boek, en de symboliek die hij vormgeeft werken goed door in het verhaal. Hij heeft goed nagedacht over de plot, de betekenis van bepaalde katholieke gebruiken voor de personages en schets bovendien een gedetailleerd beeld van de benauwdheid die Smith en zijn reisgenoten overvallen, een benauwdheid die in grootte toeneemt naarmate het verblijf in De Loney voortschrijdt.

Al met al heeft dit boek me op meerdere fronten verrast, maar vond ik het lastig er een duidelijke mening over te vormen, tot het boek uit was. Pas als je het boek helemaal uit hebt en alle puzzelstukken -deels- op hun plaats zijn gevallen (het rookgordijn wordt niet geheel opgetrokken) is het totaalplaatje duidelijk. De Loney is knap geschreven, zit goed in elkaar en weet van begin tot eind te boeien.

De Loney – Andrew Michael Hurley €19,95

2 gedachten over “Recensie: De Loney