Recensie: Alles of niets

Gillian King – Alles of niets: uitgeverij Omniboek

Gillian King, een van de meest succesvolle chicklitschrijfsters van Nederland. En tot voor kort een vreemde voor mij. Ik bracht hier, voor ik haar nieuwste roman Alles of niets las, al verandering in en las Zestig dagen en Zwart wit. Zo begon ik, enigszins bekend met haar stijl en opzet, aan Alles of niets.

Gillian King is een schrijfster die vaak meerdere personages opvoert: tenminste drie. Daarbij worden ook verschillende perspectieven belicht. Dit geldt ook voor Alles of niets. Twee vrouwen en hun liefde voor dezelfde man staan centraal. Als eerste maak je kennis met Nikki, een jonge vrouw die maar niet over haar breuk met Koen lijkt heen te komen. Waarom is het uitgegaan? Ze waren zo perfect samen. Dan ontmoet ze in de trein de aantrekkelijke Thijs. Ze raken aan de praat, en hij vertelt haar over een vacature bij hem op zijn werk. Dat komt goed uit, want ze zit zonder vriend én zonder werk. Thijs is echter niet vrijgezel. Hij heeft een relatie met Roos. Roos is de tweede vrouw die aan de lezer wordt voorgesteld. Haar relatie met Thijs zit in een behoorlijke dip, nadat zij hem opbiechtte gevoelens te hebben gehad voor een collega, Milan.

Maar hij is inmiddels uit beeld verdwenen. Roos wil voor haar relatie met Thijs gaan en probeert alles om hem weer aan zich te binden, maar de afstand blijft. Hoe kan ze hem ervan overtuigen dat ze echt voor hem gaat? Hun relatie komt in zwaar weer wanneer Thijs Nikki ontmoet in de trein, en met haar in gesprek raakt. Er is direct een aantrekkingskracht tussen hen en dit mondt al snel uit in intens contact via de Whatsapp en intieme lunches op het werk. Hoe ver is Thijs bereid te gaan, om de score met Roos gelijk te zetten, en is hij überhaupt bereid te breken met Roos, met wie hij al zo lang een relatie heeft? Het is tijd om een keuze te maken, maar welke is de goede?

alles-of-niets-gillian-king-boek-cover-9789401900584

Alles of niets is een roman die heerlijk wegleest. King schrijft met zichtbaar veel plezier over de liefdesperikelen van haar personages en weet hier opnieuw een gezonde dosis zelfspot aan toe te voegen. De situaties die ze schetst zijn dan weer herkenbaar, dan weer schaamteloos gênant. Het boek lijkt letterlijk uit het leven gegrepen, en verveelt geen moment. Steeds is er weer een nieuwe ontwikkeling, steeds is er weer een bijzondere situatie waarin of Roos, of Nikki terechtkomt, steeds wordt je weer verrast. Door de humor, de aangename, losse schrijfstijl en de plotwendingen waarmee King steeds weer op de proppen komt.

Bovendien stuurt ze het verhaal heel slim richting een voorkeur voor respectievelijk Roos of Nikki. Dit bewijst dat ze er goed in is geslaagd mij te laten meevoelen met haar personages, of dit nu positief is of niet. Nikki is namelijk een personage dat steeds meer het bloed onder mijn nagels vandaan haalt. Hierdoor verschuift je sympathie naar Roos, maar ook dit geldt slechts in beperkte mate: zij is immers degene die is vreemdgegaan en Thijs heeft verraden. Dit conflict in het kiezen van het juiste ‘kamp’ heeft King goed opgezet. Doordat ze steeds wisselt van perspectief worden beide vrouwen goed doorgelicht en kun je je in hun beider standpunten verplaatsen. Knap, want je leeft echt mee met de personages.

Na Zestig dagen en Zwart wit beviel ook deze derde roman die ik van Gillian King las. Haar boeken smaken naar meer, en ik zal dan binnenkort dan ook ongetwijfeld haar andere romans lezen. Ik ben fan!

Alles of niets – Gillian King €15,-

Een gedachte over “Recensie: Alles of niets