Recensie: Moederziel

Krijn Peter Hesselink – Moederziel: uitgeverij Podium

Voor Een perfecte dag voor literatuur las ik deze week het boek Moederziel van Krijn Peter Hesselink. Een indringend verhaal over een verscheurd gezin, de zoektocht naar moederliefde en de grens tussen realiteit en fantasie.

Dit is in korte tijd het tweede boek dat ik lees over een vervreemde moeder-zoon relatie. Eerder las ik het boeiende Vallen als het heet is van Jelmer Jepsen. Jonathan is nog geen tien jaar oud als zijn moeder hem en zijn vader verlaat. Voorafgaand aan dit vertrek speelden veel problemen, ruzies en onuitgesproken ergernissen. Het contact met zijn vader is enkele decennia later stroef, maar toch besluiten Jonathan, zijn vriendin Marielle en zijn vader samen vakantie te vieren in Drenthe, in het vakantiehuisje dat zijn vader er heeft.

Als Jonathan op een ochtend door het nabijgelegen dorpje loopt, ziet hij een vrouw die wel erg veel op zijn moeder lijkt. Maar dat kan niet, toch? Hij trekt de stoute schoenen aan en benadert haar: het blijkt wel degelijk zijn moeder te zijn. Ze beginnen een stroef gesprek, en veel vragen blijkt Jonathan niet te durven stellen. Dan besluiten ze naar het vakantiehuisje te gaan van Jonathans vader, maar eenmaal daar blijkt de realiteit heel anders te liggen dan hij zelf denkt. Marielle is woest op hem, en zijn vader weigert te geloven dat de vrouw die hij heeft meegenomen zijn moeder is. Maar waarom niet? Wat is er aan de hand?

moederziel

In tegenstelling tot de roman van Jelmer Jepsen is Moederziel scherp, bitter en mysterieus. Geen sarcastische ondertoon maar bittere ernst. Vanaf bladzijde één wordt duidelijk dat Jonathan er vreemde gedachtes en daden op nahoudt. Hij loopt half ontkleed door het dorp, zonder shirt of schoenen. Dit wordt op pagina negen omschreven als:

“Ik ben een engel die eindelijk dan toch zijn natuurlijke beloop heeft hervonden. “

Het zijn ideeën en gedachtekronkels als deze die het boek direct een bedenkelijk randje geven: wat klopt er van Jonathans waarheid van gebeurtenissen? Dit uit zich ook in de terugblikken naar zijn kindertijd. Jonathan is een eenzaam jongetje dat veelal alleen speelt, tot hij gezelschap vindt bij zijn buurmeisje Fleur. Hij sluit zich af voor de problemen die er thuis spelen en de manier waarop zijn vader én moeder hem behandelen en stort zich in zijn fantasiewereld. En die wordt ontzettend aangenaam beschreven door Hesselink.

Zandbakken waarin piratenavonturen worden beleefd, tegels die in lava veranderen, zonder geluid schreeuwen op een pleintje, onzichtbaar worden in een doos: niets is Jonathan te gek om aan de realiteit te ontsnappen. Maar dit gaat steeds meer gepaard met woedeaanvallen. Tot het moment waarop zijn moeder door zijn vader uit huis wordt gezet. Het gaat niet langer zo. Jonathan ziet haar niet meer, tot nu in het Drentse dorpje. Hij kan zijn geluk niet op, maar snapt niet waarom zijn vader dit allerminst ziet zitten. Het boek eindigt met een mooie grande finale, waarin eindelijk de puzzelstukjes op hun plek vallen. De meeste dan, want Hesselink laat ook iets over voor de fantasie van de lezer.

Al met al is Moederziel een mooi, indrukwekkend boek dat op sierlijke, elegante en gevoelige wijze is geschreven. Met name de delen waarin Jonathan nog een klein jongetje is die de wereld probeert te begrijpen, maken indruk. Hesselink verplaatst zich erg goed in het gedachtegoed van een verward jongetje, en rijgt de gebeurtenissen op bijzondere wijze aaneen. Ondanks dat ik eerder deze maand al een boek las met dezelfde thema’s, is Moederziel een slag apart. Gevoelig, indringend en ontroerend: wat een fijne afsluiter voor de maand oktober.

Lees hier wat andere bloggers van Moederziel vinden.

Moederziel – Krijn Peter Hesselink €17,50

2 gedachten over “Recensie: Moederziel