Recensie: Ik ben er

Clélie Avit – Ik ben er: uitgeverij Xander

Ik weet niet wat het is met Franse literatuur, maar ik kan het steeds meer waarderen. De voorlezer van 6:27, Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt; het gaat erin als zoete koek. Mede daarom was ik erg benieuwd naar dit Franse liefdesverhaal.

Het boek vertelt het meer dan bijzondere liefdesverhaal van Elsa en Thibault. Ze kennen elkaar niet; Elsa ligt al maanden in coma, zonder kans op verbetering. Thibault is een toevallige voorbijganger in het ziekenhuis, zonder enige connectie met Elsa. Hij brengt zijn moeder naar zijn broer, die gewond in het ziekenhuis ligt na een dodelijk ongeluk te hebben veroorzaakt. Thibault kan zijn broer niet vergeven en weigert mee te gaan op bezoek. In plaats daarvan dwaalt hij door het ziekenhuis, op zoek naar een rustige plek om de tijd te doden. Tijdens deze zoektocht eindigt hij bij Elsa op haar kamer. Hij leest op haar chart dat ze al maanden in coma ligt, en voelt zich op een vreemde manier met haar verbonden. Hij besluit naast haar bed te wachten tot zijn moeder haar bezoek heeft afgerond.

Naast Elsa vindt hij de rust die hij nodig heeft, en hij begint zich te interesseren voor Elsa’s zaak. Hij ontmoet een aantal vrienden van haar, maar veel liever zit hij in stilte naast haar. Elsa ligt er ogenschijnlijk levenloos bij, maar er blijkt zich van alles af te spelen in haar hoofd. Zo hoort ze alles wat in haar kamer wordt gezegd, en ruikt ze de aanwezigheid van mensen. Thibault maakt direct een onuitwisbare indruk op haar, onder meer door zijn losse wijze van benadering maar zeker ook door de rust die hij uitstraalt. Maar hoe kan het ooit tot een daadwerkelijke ontmoeting komen als zij in haar coma blijft? Hoe hard ze ook vecht, het lukt haar niet om terug te keren in haar lichaam. Elsa’s familie heeft steeds minder hoop op genezing en staat voor het moeilijke besluit: de stekker eruit of Elsa toch aan de beademing houden? De tijd dringt voor Elsa en Thibault.

Wat een intelligente, aangrijpende roman is Ik ben er. Dit moet waarlijk één van de meest bijzondere liefdesverhalen zijn die ik in tijden heb gelezen. Hoewel Thibault Elsa wel kan zien, min of meer want ze ligt aan allerlei buisjes en apparaten en heeft continu haar ogen gesloten, is Thibault zelf voor Elsa een raadsel. Ze kan enkel fantaseren over zijn uiterlijk, en dat laat Avit haar heel creatief doen. Het boek is opgedeeld uit Elsa-delen en Thibault-delen. Logischerwijs beleeft Thibault veel meer en zijn de delen die vanuit zijn visie worden geschreven onderhoudender, maar het boek wordt pas interessant bij Elsa’s delen. Hoe beschrijf je de wereld vanuit de ‘ogen’ van een comapatiënte? Wat ziet ze wel en wat niet? Wat ervaart ze wel en wat niet? En hoe vormt ze zich een beeld van de wereld om haar heen?

Avit heeft haar best gedaan zich een beeld te vormen van de beperkte wereld en het beperkte zich van iemand die in coma ligt, en is hier naar mijn mening goed in geslaagd. Elsa werd als personage nergens ongeloofwaardig. En je duimt voor haar, je duimt voor haar om wakker te worden, om erin te slagen contact te maken met haar lichaam, om een nieuwe kans voor zichzelf te creëren. Wat dat betreft vond ik enkel de manier waarop Thibault zich een plek aan het bed van Elsa toe-eigent een ongeloofwaardig deel van Ik ben er. Het verloopt wel erg soepel, er worden niet al te veel vraagtekens bij gezet. Gelukkig wordt het verhaal na dit zwakke begin gauw beter, en zit je voor je het weten totaal opgeslokt in het verhaal. Jammer dat het boek niet dikke is, ik wilde helemaal nog geen afscheid nemen van Thibault en Elsa.

Is Ik ben er een diepzinnige roman? Nee. Is het daarentegen een intelligent geschreven, creatief en origineel verhaal? Absoluut. Het is bovendien een verhaal dat lekker weg leest -misschien wel te lekker- en je in korte tijd in zijn greep heeft. Ik ben erg blij dat ik kan concluderen dat ook dit Franse boek mij niet heeft kunnen teleurstellen.

Ik ben er – Clélie Avit €17,95

9 gedachten over “Recensie: Ik ben er

1. Dus jij denkt dat ze wakker is geworden? Ik weet het niet. Volgens mij juist niet.