Recensie: Een schitterend ongeluk

Inge Ipenburg – Een schitterend ongeluk: uitgeverij The House of Books

Vandaag vindt een heuse blogbom plaats in boekbloggersland: uitgeverij The House of Books heeft een flink aantal bloggers benaderd om vandaag hun recensie van de nieuwste thriller van Inge Ipenburg, Een schitterend ongeluk, te plaatsen. Ook ik doe hier aan mee. Lees hieronder mijn recensie.

Waar Ipenburg bij het Het gerecht, haar debuutthriller dat vorig jaar verscheen, nog op safe speelt en een wereld beschrijft die zo uit het huidige showbizzleven gegrepen kan zijn -inclusief verwijzingen naar bekende strafrechtadvocaten en populaire roddelprogramma’s-, begeeft ze zich met Een schitterend ongeluk in onbekender vaarwater. Dit keer staat een vriendengroep centraal die een bloedverbond met elkaar hebben gesloten nooit geheimen voor elkaar te hebben, elkaar altijd te steunen en de vriendengroep altijd op de eerste plaats te zetten. Dit verbond tussen Timo, Karin, Merel, Daniel en Jasper ontstond in de brugklas, toen ze alle vijf door toeval de eerste kennismakingsles misten. Allen komen uit een verschillend milieu, maar toch vinden ze elkaar. Hun vriendschap wordt door de buitenwereld als vreemd gezien, omdat ze de rest van de wereld letterlijk buitensluiten, maar voor hen werkt het, en ze zijn dolgelukkig, zelfs straalverliefd, op elkaar.

Dertig jaar later wordt hun vriendschap danig op de proef gesteld. Het begint met een ongeluk waarbij Jasper en Merel betrokken zijn. Ze blijken niet alleen in de auto te hebben gezeten, en er worden kogelgaten in de auto aangetroffen. De politie start een onderzoek, en Timo en Karin zijn de aangewezen personen om antwoord te geven op vragen. Zij hullen zich echter in stilzwijgen, en gaan liever op eigen houtje op zoek naar informatie, zoals ze altijd hebben gedaan, volgens het pact. Daniel is niet meer in beeld; hij is een jaar eerder om onduidelijke redenen uit hun leven verdwenen. Tijdens een zoektocht door het appartement van Jasper en Merel vinden ze een telefoon die hij gebruikt voor zijn werk in Londen. Hieruit blijkt dat hij nogal wat geheimen heeft. Geheimen die hun verbond kapot kunnen maken. Hoe ver ga je als je achter geheimen komt die andere leden in je groep ernstig kunnen kwetsen? Wat ben je bereid op het spel te zetten om de vrede zo lang mogelijk te bewaren? Timo en Karin staan voor een onmogelijke opgave. En dan is er ook nog het onderzoek naar het ongeluk, dat steeds minder op een ongeluk en steeds meer op een aanslag begint te lijken.

eenschitterendongeluk“Een web van leugens”, kopt de omslag. Dat klopt als een bus. Wat een geheimen, wat een intriges! Inge Ipenburg heeft zichzelf overtroffen en heeft een thriller geschreven die goed in elkaar zit, die onderhoudend is en waarbij niets is wat het lijkt. Omdat het verhaal vanuit ieders perspectief wordt verteld, vallen puzzelstukjes sneller op hun plek, en wordt het geheel helder en overzichtelijk. In het begin echter is deze stijl wennen. Er woonden bijna iets teveel stemmen in mijn hoofd, die elk hun kant van het verhaal vertelden. Zodra echter duidelijk was wie wie is en welke achtergrond ze hebben, is het des te makkelijker schakelen tussen de verschillende personages. Daarnaast zet Ipenburg heel handig een aantal flashbacks in om het ontstaan en de groei van de vijf vrienden toe te lichten. Ze besteedt veel aandacht aan de emoties van haar personages, waardoor ze meer diepgang krijgen en er ontstaat een emotionele band met alle vijf van hen.

Deze technische schrijftrucs, die elk prima zijn uitgewerkt, worden aangevuld met de rode draad van het verhaal: wat is er gebeurd in de auto en welke geheimen bestaan er in deze zogenaamde perfecte vriendengroep? De mysteries worden hoe langer hoe groter, en zelfs kennis is geen . Sterker nog: hoe meer je weet, hoe meer vragen dit oproept. Hiermee houdt Ipenburg haar lezers aan de pagina’s gebonden, en door haar vlotte, pretentieloze stijl ben je binnen no time bij de ontknoping beland. Deze viel mij helaas een beetje tegen, ondanks de zeer plotselinge en heftige ontwikkelingen. Ik had meer actie verwacht, een heftiger confrontatie tussen de vrienden. Dat deze uitbleef is jammer, maar zorgt er gelukkig niet voor dat het hele verhaal in een ander licht gezien moet worden.

Want Een schitterend ongeluk is intens, heftig, goed geschreven, mysterieus en bevat intriges om van te smullen. De psychologie van de vriendengroep wordt bovendien erg goed verwoord, dus ik zou dit eerder een psychologische thriller willen noemen dan een (literaire) thriller. Dit boek belooft veel voor toekomstig werk.

Een schitterend ongeluk – Inge Ipenburg €19,99

3 gedachten over “Recensie: Een schitterend ongeluk

1. Ik zet op mijn lijst! Ik was toen ook erg onder de indruk van haar eerste boek, eigenlijk niet verwacht dat een ex soapie zo goed kon schrijven, beetje last van een vooroordeel!