Recensie: Bijwerking

Heleen van der Kemp – Bijwerking: uitgeverij Cargo

Via een Facebook-oproep werd ik onlangs uitgekozen om Bijwerking, de nieuwste thriller van Heleen van der Kemp, te lezen voor deze in de winkel verscheen. Wat een fijne manier om nieuwe boeken en schrijvers te ontdekken. Maar zou het boek net zo fijn zijn?

Collega-thrillerschrijfster Saskia Noort staat erom bekend in haar boeken in te haken op actuele vraagstukken en problemen in de maatschappij. Ook Heleen van der Kemp haakt in deze thriller aan op een actueel probleem: foute drugs die in het uitgaanscircuit van onder andere Amsterdam circuleren. Onlangs nog plaatste de gemeente Amsterdam waarschuwingsborden in de binnenstad om toeristen te waarschuwen voor gevaarlijke drugs. Bijwerking gaat ook over het verhandelen en innemen van verkeerde drugs. Rechercheur Britt Franken wordt op de zaak gezet als een dealer dood wordt aangetroffen, met een voorraad ‘foute’ drugs op zak. In tegenstelling tot andere dealers is deze jongeman van goede komaf, draagt hij nette kleren en heeft hij een verzorgd uiterlijk.

Franken en haar team weten mede hierdoor direct dat dit geen standaard drugsmoord is, maar dat het onderzoek weleens gecompliceerder kan zijn dan ze dachten. Dan volgt er een tweede dode: een jongen wordt door zinloos uitgaansgeweld om het leven gebracht. Het onderzoek vlot maar zeer langzaam, en Franken en haar collega’s moeten alles op alles zetten om de daders te vinden. Ondertussen is een vriendengroep uit Amsterdam dichter bij de zaken betrokken dan ze doen voorkomen, en de onderhuidse spanningen tussen de verschillende vrienden lopen dan ook hoog op. Schuldgevoelens, wrok en hebberigheid wisselen elkaar af. Wie is er nog te vertrouwen, en wie niet?

bijwerking

Ik kan direct zeggen: deze eerste kennismaking met Van der Kemp is mij best goed bevallen. Het verhaal schakelt goed tussen de verschillende personages en er is overduidelijk aandacht besteed aan de opbouw en de personages an sich. Daarnaast is het taalgebruik van de personages vlot en afgestemd op de verschillende leeftijden. Het enige minpunt  is voor mij het gebrek aan een sterke spanningsopbouw. Spanning is er zeker wel in Bijwerking, maar het voerde niet de boventoon. En dat is wel wat mij persoonlijk aantrekt in thrillers; ik moet aan de pagina’s gekleefd blijven. Tot de laatste pagina. Dat gevoel ontbrak bij mij.

Nu kon ik meermaals het boek wegleggen, om enkele uren daarna moeiteloos de draad weer op. Aan de ene kant zegt dit natuurlijk iets over mijn interesse in het verhaal en de wijze waarop het verhaal toch blijft hangen, maar aan de andere kant zegt het ook iets over de spanning. Zou die namelijk van de pagina’s spatten, dan zou ik het boek ook niet zomaar voor een paar uur wegleggen. Maar desondanks is het een goed verhaal. Een solide verhaal, en bovendien een verhaal dat erg tot de verbeelding spreekt. Dit is niet het eerste boek over rechercheur Britt Franken, maar ik zag dat niet als gemis. De stijl die Van der Kemp hanteert en de laagdrempeligheid van haar manier van schrijven maken het geheel prettig, goed te behappen en bovendien erg interessant.

Zoek je een boek waar de spanning vanaf vliegt en waar je binnen no time doorheen vliegt? Dan is Bijwerking wellicht de verkeerde keuze. Zoek je echter een goed, stevig verankerd verhaal met een interessante verhaallijn? Dan is Bijwerking het perfecte boek.

Bijwerking – Heleen van der Kemp €18,90

6 gedachten over “Recensie: Bijwerking

1. Ik lees erg weinig thrillers, maar als ik er dan eentje lees, verwacht ik een spannend boek. Vaak is dat dan helemaal niet zo en verliest de schrijver zich in allerlei details, waardoor het verhaal tergend langzaam gaat. En dan denk ik weer: nee, dit genre is niets voor mij…