Recensie: Vallen als het heet is

Jelmer Jepsen – Vallen als het heet is: uitgeverij Prometheus

Ik lees vaak boeken in omgekeerde volgordes. Denk aan Jonas Jonasson: eerst het Bommenmeisje-boek en toen pas zijn eerste roman De 100-jarige man. Zo is het mij ook vergaan met Jelmer Jepsen. Eerst las ik, samen met mijn boekzusters van SOTTBC, De circusvrouw. Onlangs pas las ik Vallen als het heet is, zijn debuut. Hoe kwalijk is dat?

De beide boeken verschillen namelijk enorm met elkaar. Waar De circusvrouw een vrolijke, ietwat bizarre maar toch geweldige roman is, is de toonzetting in Vallen als het heet is direct somberder. Of eigenlijk, serieuzer. De thema’s zijn serieuzer, persoonlijker en liggen dichter bij Jepsen zelf. Het verhaal bestrijkt een paar dagen in het leven van Morris, die zichzelf aantreft in een gedwongen reünie met zijn moeder Fieke. Het contact tussen hen is nogal stroef te noemen: ze hebben elkaar voor dit huidige weerzien vijftien jaar niet gesproken, om redenen die Morris onbekend zijn. De reden dat ze nu tot elkaar veroordeeld zijn is de slechte gezondheid van Morris’ oma, die op Corsica woont. Haar laatste wens was om haar dochter Fieke nog één keer te zien, ook tussen hen is het contact nihil geweest de laatste tientallen jaren en ook zij weet niet waarom.

Morris heeft aan de ene kant totaal geen zin in het gezelschap van zijn moeder, maar ziet dit weerzien tevens als een kans om eindelijk antwoord te krijgen op enkele belangrijke vragen waar hij al jaren mee worstelt: waarom gaat zijn moeder nu ineens wel naar zijn oma toe? En waarom heeft zijn moeder hem zo verwaarloosd? Gedurende de reis komen herinneringen naar boven, over vroeger, over incidenten met zijn moeder, over problemen waar hij op latere leeftijd mee kampte en over de relatie met zijn eigen zoontje. In hoeverre verschilt Morris eigenlijk van zijn moeder? En hoe hoog zullen de spanningen oplopen tijdens de reis naar Corsica?

vallenalshetheetis

Vallen als het heet is is een indrukwekkende roman. Om te zeggen dat de familierelaties ingewikkeld zijn is een understatement, maar Jepsen weet de verschillende verhaallijnen toch overzichtelijk, helder en accuraat aan elkaar te koppelen. Het is mooi om te lezen hoe Jepsen speelt met tijd, emoties en humor. Nergens wordt het boek te zwaar op de hand, afgezien van het indrukwekkende maar heftige einde. Gelukkig plaatst Jepsen hier een luchtig slotakkoord tegenover, die je op de laatste bladzijde terughaalt naar het gevoel dat je tijdens het lezen constant hebt: dat van licht ongemak maar vooral een prettig leesgevoel. Die balans wordt goed in stand gehouden, en daardoor lees je het boek binnen no time uit.

Hierin zie ik een overeenkomst met De circusvrouw. Ook dit boek leest supervlot weg zonder een moment te vervelen. De stijl die Jepsen hanteert is vlot, toegankelijk en doorspekt met humor. Waar dit bij zijn tweede roman luchtig is, heeft Vallen als het heet is een meer zwartgallige humor. Er steekt venijn doorheen. Een gekrenkt ego, de hoofdpersoon is immers tot in het diepst van zijn ziel gekwetst door zijn moeder. Waar Margriet uit De circusvrouw van muurbloempje uitgroeit tot sterke, onafhankelijke vrouw die misschien iets te ver gaat in haar pogingen een nieuw leven te beginnen, blijft Morris ietwat aan de zijlijn van zijn leven staan. De kracht is er wel, maar komt nog niet uit de voeten.

Hiermee wacht Jepsen tot zijn tweede roman, waarbij hij direct groots uitpakt. Wat dat betreft is het jammer dat ik de boeken niet in de ‘juiste’ volgorde heb gelezen. De groei van de personages is tevens een groei van de schrijver. Maar wellicht zie ik spoken en is het puur het onderwerp wat Jelmer Jepsen met deze debuutroman dichter bij zichzelf gekluisterd houdt. Hoe dan ook is Vallen als het heet is een indrukwekkende roman die naar meer smaakt. Meer Jepsen, meer boeiende personages, meer gecompliceerde maar goed uitgewerkte verhaallijnen en voorvallen. Ik kan, kortom, niet wachten op zijn derde boek.

Vallen als het heet is – Jelmer Jepsen €10,99

4 gedachten over “Recensie: Vallen als het heet is