Recensie: Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt

Romain Puértolas – Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt: uitgeverij Boekerij

Liefde geeft je vleugels, ‘love lifts us up where we belong‘; de gezegden over gevleugelde liefde zijn niet van de lucht. Ik kan me goed voorstellen dat Puértolas dit als uitgangspunt heeft genomen voor zijn roman Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt. De schrijver van De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast is terug met een nieuwe roman, met een even wonderlijke titel als inhoud.

Centraal staat Provindence, een knappe, blonde, Franse postbode. Haar verhaal wordt verteld door Leo Dinges (ja, dat is echt zijn naam) aan een kapper. Hij vertelt over haar liefde voor Zahera, een Marokkaans meisje die lijdt aan een zeldzaam gemene vorm van taaislijmziekte, en haar reis om haar te redden. Providence ontmoet Zahera als zij tijdens een vakantie in Marokko met een blindedarmonsteking wordt opgenomen in het ziekenhuis. Het klikt direct tussen de Franse vrouw en het zevenjarige meisje, en Providence vliegt geregeld van Parijs naar Marokko om Zahera te bezoeken. Na een aantal bezoekjes, waarbij de band tussen de twee dames steeds dieper wordt, besluit Provindence het kleine meisje te adopteren.

Op de dag echter dat zij Zahera gaat ophalen, voor eens en voor altijd weg uit het ziekenhuis waar ze haar hele leven heeft doorgebracht, slaat het noodlot toe. Een aswolk in IJsland gooit letterlijk roet in haar reisplannen; alle vliegtuigen worden aan de grond gehouden. Radeloos zoekt ze naar een andere oplossing, maar die lijkt er niet te zijn. Er is geen mogelijkheid om op tijd haar dochter op te halen. Maar dan ontmoet Providence een man die haar wellicht verder kan helpen; wat nu als ze leert vliegen? Het lijkt te gek voor woorden, maar naarmate ze steeds meer bijzondere figuren ontmoet die haar ervan overtuigen dat het mogelijk is als mens, zonder hulpmiddelen, te vliegen, op kracht van liefde en verlangen, begint ze er zelf ook steeds meer in te geloven. Is het mogelijk dat zij toch nog op tijd bij Zahera kan zijn?

kleinemeisjewolk

Ik zeg het maar direct: dit boek lijkt in niets op Puértolas’ eerste Fakir-roman. Ja, de ingredienten zijn even bizar en onwerkelijk, maar de uitwerking is zoveel mooier, zoveel gevoeliger en vooral zoveel creatiever. Plus: de humor is in deze roman minder ingezet als middel om de lezer aan te pagina’s te binden dan bij het Fakir-verhaal. Daar zag je door de humor de verhaallijn soms niet meer, waar het dit keer subtiel, bij vlagen en daardoor des te effectiever is. Puértolas speelt met de taal, met de actualiteiten en karaktereigenschappen van de verschillende personages.

Bovendien zijn de woordspelingen prachtig verweven met de avonturen die Providence beleeft. Zahera heeft volgens zichzelf geen taaislijmziekte, maar heeft een wolk ingeslikt, met puntige onderdelen, zoals de Eiffeltoren, die haar irriteren waardoor ze aardbeienjam ophoest. Het is tevens een wolk die Providence bij Zahera weghoudt. Maar zoals gebruikelijk in de boeken van Puértolas gebeuren er meer wonderlijke dan alledaagse dingen. Maar het is geen moment over the top. Eigenlijk wordt je een prachtig, emotioneel verhaal verteld over de kracht van liefde. Het enige dat je als lezer hoeft te doen is achteroverleunen en genieten.

Maar wees gewaarschuwd. Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt heeft een verrassende, heftige plottwist na bladzijde 200, waardoor alles wat je hebt gelezen in een ander daglicht komt te staan. Dit voegt nog meer dimensie toe aan het verhaal, en ik vloog, net als Provindence richting Zahera, door het boek. Wat een verteller. Puértolas heeft er met mij een fan bij.

Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt – Romain Puértolas €17,50

8 gedachten over “Recensie: Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt