Recensie: Wie storm zaait

T.C. Boyle – Wie storm zaait: uitgeverij Meridiaan

Een grootse, Amerikaanse roman. Zo wordt het boek aangekondigd door de uitgeverij. In andere recensies las ik vergelijkingen met John Irving, één van mijn favoriete schrijvers. Overbodig te zeggen dat ik enorm uitkeek naar Wie storm zaait.

Het verhaal wordt verteld door verschillende personages. Allereerst is er Sten, de vader van hoofdpersonage Adam. Sten is een gepensioneerd Vietnam-veteraan die tijdens een vakantie in Costa Rica uit zelfverdediging een jonge overvaller doodt. De autoriteiten zijn coulant en laten hem gaan, om negatieve media-aandacht te voorkomen. Eenmaal terug in Amerika is hij een gevierd man: hij is de held van het kleine dorp waar hij woont en iedereen wil zijn vriend zijn. Heel anders verloopt het hem privé. Zoon Adam is al sinds zijn tienerjaren psychisch in de war. Hij ziet overal complottheorieën, weigert zich te voegen naar de maatstaven van de maatschappij.

Adam is de tweede verteller. Hij zondert zich al jaren af van de buitenwereld, en heeft een geheime plantage en hut in de bosrijke omgeving van zijn ouderlijk dorp. Hij jaagt er, verschuilt zich en is er vooral op zichzelf. Hij wantrouwt de overheid, de maatschappij, zijn ouders en alle instellingen die hem in het verleden hebben geprobeerd te helpen. Adam noemt zichzelf Colter, naar een beruchte pelsjager uit de achttiende eeuw. Zijn waanbeelden worden steeds erger, maar toch weet hij contact te leggen met een buitenstaander. Deze vrouw, de veertigjarige Sara, begint een relatie met hem.

Sara is de derde verteller. Uit haar verhalen blijkt dat zij een enorme weerzin heeft tegen de overheid, autogordels en het inenten van haar hondje, wat haar vaak in de problemen brengt. In hun gezamenlijke afkeer tegen de Amerikaanse overheid vinden Adam en Sara elkaar, maar wat Sara niet beseft is dat Adam veel gevaarlijker is dan hij op het eerste gezicht lijkt. Wanneer er een aantal zaken flink uit de hand lopen is niemand meer zeker van zijn of haar eigen veiligheid, en de wereld van Sten, eens zo geliefd in het dorp, komt flink op zijn kop te staan.

wiestormzaait

Geweld is de gedeelde factor in alle drie de verhalen. Geweld door de overheid, geweld tegen de overheid, geweld tegen overvallers, zelfverdediging, beschermingsdrang tegen illegale Mexicanen, persoonlijk geweld, geweld uit de geschiedenis; Wie storm zaait is ervan doorspekt. T.C. Boyle schuwt gedetailleerde omschrijvingen van pijn, kwaad en lijden niet. Hiermee is Wie storm zaait zeker geen boek voor tere zieltjes. Wat Wie storm zaait vooral wel is, is rauw, realistisch en van deze tijd. De personages die worden neergezet zijn erg goed uitgewerkt, zijn complex en worstelen elk met hun eigen demonen. Zowel Sten, Adam en Sara zijn bijzondere karakters, waar T.C. Boyle zich goed in weet te leven. Daarnaast wordt de spanning goed opgevoerd.

Het boek begint met de zelfverdediging van Sten in Costa Rica, maar wordt direct opgevolgd door de verhalen van de idealistische Sara. Een totaal andere setting, waardoor je als lezer ook moet schakelen. Qua beleving, maar ook qua informatievoorziening. Sara’s verhaal is namelijk een stuk uitgebreider en warriger dan dat van Sten, en is hiermee perfect afgestemd op haar personage. Wanneer Adam aan het woord komt is dat in even warrige, zo niet warriger omschrijvingen als Sara, en aan zijn verhaal lijkt in eerste instantie geen touw vast te knopen. Soms is hij zelf aan het woord, dan weer vertelt hij op intense wijze over Colter. Wanneer het verhaal een totaal andere wending neemt, is het interessant om te zien hoe Boyle dit vanuit de verschillende perspectieven belicht.

Het einde komt onverwacht, maar had naar mijn mening krachtiger en duidelijker verteld kunnen worden. Jammer, want het hele boek ademt zoveel explosieve gevoelens, emoties en geweld. Een explosief einde had wat dat betreft perfect bij de rest van het verhaal gepast. Maar misschien is het maar goed dat het verhaal langzaam uitdooft. De lezer heeft genoeg om zijn oren gekregen om even mee zoet te zijn. Want Wie storm zaait maakt indruk, dat moge duidelijk zijn. Niet voor de tere zieltjes, wel een knaller van een boek.

Wie storm zaait – T.C. Boyle €19,99

6 gedachten over “Recensie: Wie storm zaait

1. Alle aandacht die dit boek op Twitter krijgt maakte al dat ik onwijs nieuwsgierig was, maar ik had nog geen flauw idee waar dit boek over gaat. Als altijd is jouw samenvatting weer uitmuntend, dus ook daar heb ik nu ook een goed beeld bij en guess what, ik ben nog nieuwsgieriger!

1. Ik vond het juist mooi om te zien hoe de hele familie eigenlijk in het teken staat van geweld. Hoewel Sten Adam van vanalles en nogwat beschuldigt en zichzelf vooral geen schuld wil geven is het eerste deel juist typerend voor wat voor man Sten is, en met wat voor vader Adam heeft moeten opgroeien. Plus: het leidt natuurlijk prima zijn gevoelens tegenover de illegale Mexicanen in.