Recensie: Springvloed

Cilla en Rolf Börjlind – Springvloed: uitgeverij A.W. Bruna

Van uitgeverij A.W. Bruna kreeg ik onlangs Springvloed, het eerste deel van de Rönning en Stilton-thrillerrreeks, opgestuurd. Leuk, een nieuwe, Scandinavische thrillerreeks. Zou dit net zo verslavend zijn als, laten we zeggen, Jo Nesbø, Stieg Larsson en Camilla Läckberg?

Het verhaal begint goed. Een kleine jongen is op een verlaten, donker strand getuige van de gruwelijke executie van een jonge, onbekende vrouw. Ze wordt tot haar nek ingegraven in het zand en verdrinkt in de opkomende springvloed. Ruim twintig jaar later is Olivia Rönning, tweedejaars op de politieacademie, bezig met het nooit afgesloten onderzoek naar de daders van deze moord. Ze wordt erdoor aangetrokken door de betrokkenheid van haar inmiddels overleden vader bij het onderzoek, maar ook de details van de moord hebben een aantrekkingskracht op haar. In een poging haar schoolopdracht om meer informatie in te winnen over deze cold case gaat ze op zoek naar Tom Stilton. Hij was destijds de leidinggevende in het moordonderzoek. Maar Stilton is verdwenen.

Ondertussen worden er een reeks bloederige aanvallen uitgevoerd op de daklozengemeenschap van Stockholm. Vooral straatkrantverkopers moeten het ontgelden. Ze worden genadeloos in elkaar geslagen, en hierbij gefilmd. De daders zetten het materiaal op internet, maar de politie tast in het duister wie deze daders zijn en waarom ze het op daklozen hebben gemunt. Een aantal daklozen wil het er niet bij laten zitten en claimt niet bang te zijn voor deze lafaards. Dit komt ze echter duur te staan; het geweld loopt steeds meer uit de hand. Op zich lijkt dit een losse verhaallijn te zijn, maar de daklozen hebben meer gemeen met het onderzoek van Olivia dan ze voor mogelijk kan houden. De sleutel tot het oplossen van het onderzoek bevindt zich onder de daklozen, maar weet ze hoe ze deze moet gebruiken en kan ze erachter komen wat er die nacht op het strand nu werkelijk is gebeurd met de vrouw, wie ze was en waarom ze is vermoord?

springvloedScandinavische thrillers: het zijn al jarenlang de best in elkaar gezette, ingenieuze en onderhoudende thrillers ter wereld. De sfeer die in deze thrillers wordt neergezet is ongekend, zorgt voor een aangenaam onderbuikgevoel; er ligt constant gevaar op de loer, maar wat en waar? Ook Springvloed getuigt van een aangenaam, Scandinavisch gevoel tijdens het lezen, ware het minder dan bij bijvoorbeeld Jo Nesbø. De vertelstijl is namelijk toegankelijker, minder complex. Dit versnelt de leesvorderingen, maar zuigt je als lezer tegelijk dieper het verhaal in. De gelaagdheid van het verhaal, aan de ene kant het onderzoek van Olivia en aan de andere kant de voelbare angst van de zwervers in Stockholm, met in het midden het mysterie omtrent Tom Stiltons verdwijning, zorgt voor afwisseling, maakt dat je blijft lezen en werkt bovendien als trigger: je wilt koste wat kost weten hoe de vork in de steel zit.

En dan de personages. Kenmerkend aan Scandinavische, maar eigenlijk alle hedendaagse thrillers, is dat de hoofdpersonages ergens mee worstelen. Een trauma, een onopgeloste zaak uit het verleden, een vijand van weleer, of zij worstelen juist met de rest van hun omgeving om onuitgesproken karakteristieke eigenschappen. Ook Springvloed kent opmerkelijke personages. Over Tom Stilton wil ik, om het verrassingseffect tijdens het lezen niet te verpesten, niet al te veel kwijt, maar ook Olivia is een kleurrijk personage. Ze worstelt met haar rol tijdens het overlijden van haar vader, heeft een moeizame band met haar moeder en heeft bovendien een complexe persoonlijkheid. Ze is doortastend, maar tegelijk onzeker in haar aanpak. Zienderogen groeit Olivia, en als lezer groeit je verwantschap met haar. Hiermee leggen Cilla en Rolf Börjlind een interessant proces bloot.

Het einde tot slot biedt genoeg mogelijkheden om verder te borduren op de personages Olivia en Tom, hoewel ik me sterk afvraag hoe deze twee weer samen moeten komen na de onverwachte, heftige en nogal abrupte laatste ontmoeting die ze hebben. Genoeg in ieder geval om naar uit te zien. Toch maar de vervolgdelen De derde stem en Zwarte dageraad lezen.

Springvloed – Cilla en Rolf Börjlind €9,95

2 gedachten over “Recensie: Springvloed

1. Je schrijft:”Zou dit net zo verslavend zijn als, laten we zeggen, Jo Nesbø, Stieg Larsson en Camilla Läckberg?” En ik kan je volmondig zeggen: JA! Ik ben helemaal verslaafd.