Recensie: Ica

Eva Posthuma de Boer – Ica: uitgeverij Ambo Anthos

Waar ligt de grens van aanbidding? Na het zomerreces -als je het zo mag noemen- is Een perfecte dag voor Literatuur van Not Just Any Book terug met een indringende roman over obsessie, verheerlijking en waanzin.

In Ica gaat schrijfster Nadine Sprenger helemaal op in haar bewondering voor mede-schrijfster Ica Maria Metz. Ze ontmoeten elkaar voor het eerst op het Boekenbal, en hoewel Ica heimelijk een microfoontje meedraagt en gefilmd wordt voor een documentaire, waardoor Nadine op de uiteindelijke beelden overkomt als een gestoorde fan in plaats van een geΓ―nteresseerde collega-schrijfster, is de vlam bij Nadine aangewakkerd. Ze ontwikkelt een bijzondere interesse voor Ica, ondanks dit eerste verraad. Het blijkt kenmerkend te zijn voor het verloop van het verhaal, waarbij Nadine zich steeds onderdaniger tegenover Ica opstelt, die op haar beurt nooit meer dan een vinger of twee geeft.

De relatie tussen de beide vrouwen ontvouwt zich pas goed als Nadine Ica uitnodigt om mee te gaan naar het vakantiehuisje dat haar familie in Frankrijk heeft. Op dat moment heeft Nadine al besloten haar nieuwe roman over Ica te schrijven. Een invalshoek heeft ze nog niet, maar ze vertrouwt erop dat dit tijdens het verblijf in Frankrijk tot haar zal komen, naarmate ze Ica beter leert kennen. Ze leest zich in in het werk van Ica, verzamelt interviews, leert feitjes en meningen die Ica in interviews deelt uit haar hoofd en maakt Ica in haar hoofd steeds groter en belangrijker, tot het punt waarop haar gezin en haar vader hiervoor moeten wijken. Naarmate de tijd in het huisje verstrijkt, raakt Nadine steeds meer het contact met de realiteit kwijt. Hoe ver is ze bereid te gaan om Ica ‘eigen’ te maken, welke gevolgen heeft het als Ica niet zo welwillend blijkt en waar vervaagt de grens tussen aanbidding en waanzin?

icaWat ik erg bijzonder -en sterk- vind aan Ica is dat naarmate het personage Nadine verwarder raakt, de stijl hier ook op wordt aangepast. Passages worden warriger, gedachtes buitelen over elkaar heen en het geheel wordt chaotischer. Hoewel het hierdoor moeilijker wordt de verhaallijn te volgen, toont het des te meer het talent van Posthuma de Boer, en dus is het interessant om te blijven lezen. Het verval van Nadine wordt beetje bij beetje, in soms tergend langzaam tempo, uiteen gezet. Het gevoel van aandacht waarmee Posthuma de Boer dit doet is erg goed gedaan. Tegelijkertijd zet het je als lezer ook aan het denken: waar ligt de grens tussen feit en fictie? Je wordt continu op het verkeerde been gezet.

Ik kan me voorstellen dat menigeen afhaakt, of dat de aandacht verflauwt. Ik had hier zelf echter geen last van. Liever las ik door, om te kijken hoe de waanzin Nadine verder zou doen afglijden. Liever las ik welke schrijvers, filosofen en andere beroemdheden nog meer werden verweven in het verhaal. Het is algemeen bekend dat Posthuma de Boer Ica heeft gevormd naar de beeltenis van Connie Palmen en dat zij hier zelf de nodige research naar heeft gedaan. Net als Nadine Sprenger in het boek, bezocht ook Posthuma de Boer het geboortedorp van Palmen, liep langs de familiegraven en las en herlas al haar werk. In die zin kun je je afvragen in hoeverre Nadine een afspiegeling is van Posthuma de Boer zelf, hoe persoonlijk en autobiografisch het boek zelf is.

Het zijn vraagstukken die tijdens het lezen opkomen, zich in je hoofd nestelen en Ica vooral meer dimensie geven. Veel vraagstukken blijven onbeantwoord, anderen worden langzamerhand juist duidelijk. En altijd is er die fijne schrijfstijl, in het begin helder en nauwgezet, later steeds warriger en chaotischer, hiermee het patroon volgend van het hoofdpersonage. Waar bewondering eindigt en waanzin begint, laat ik aan eenieder over te ontdekken. Het is een bijzondere reis naar het antwoord, eentje die ik niemand wil onthouden.

Ica – Eva Posthuma de Boer €19,99

Ik las dit boek voor Een perfecte dag voor literatuur. Lees hier wat andere bloggers van het boek vinden.

Dit boek telt mee voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!Β