Recensie: Het duistere dal

Thomas Willmann – Het duistere dal: uitgeverij Meridiaan

Vergeet De graaf van Montecristo, Het duistere dal is het nieuwe, opzienbarende en vooral ingenieus in elkaar gezette verhaal over wraak. In een wervelend verhaal waarin de spanning steeds verder wordt opgebouwd, wordt langzaam maar trefzeker een gruwelijk, meeslepend verhaal onthuld.

In bijna filmische setting word je als lezer bij de hand genomen. Het verhaal speelt zich eind negentiende eeuw af en begint met de aankomst van een vreemdeling in een dorp in een hooggelegen dal in de Alpen. Meteen wordt duidelijk dat men in het dorp niet van vreemdelingen houdt. Willmann schetst met slimme woordkeuzes en verwijzingen een grimmige sfeer, wat je meteen op scherp zet. Het gevoel bekruipt je meteen dat hier iets niet goed zit. Wat dit is blijft echter lang verborgen. In plaats daarvan wordt de aankomst en begroeting van de vreemdeling, Greider geheten, uitvoerig beschreven. Greider presenteert zichzelf als schilder, en wil overwinteren in het dorp. Enkel omdat hij een riante bonus in het vooruitzicht stelt, mag hij blijven.

Hij wordt ondergebracht in de boerderij van een weduwe en haar dochter, Luzi. Via Greider leer je langzaam maar zeker het dorp en haar inwoners kennen. Aan het roer staat boer Brenner. Hij was ooit de eerste die zich in het dorp vestigde, en hij en zijn zes zoons zwaaien de scepter. Niks gebeurt zonder zijn toestemming. Hoever ze hierin gaan, wordt steeds duidelijker als Luzi verliefd wordt en zich verlooft met de zoon van een hoefsmid. Terwijl alles in voorbereiding wordt gebracht, verongelukt een van de zonen van Brenner. Weer enige tijd later wordt ook de tweede zoon dood teruggevonden. Het is inmiddels winter, dus de bergpas naar beneden is afgesneden van de buitenwereld. Wat er ook gaande is, het zal binnen de grenzen van het dorp uitgevochten worden.

het-duistere-dal

De spanning is gedurende het hele boek om te snijden, maar Willmann toont zich een begenadigd schrijver door zich steeds in te houden. De spanning ligt op de loer, klaar om tot uitbarsting te komen, maar blijft nog in de schaduwen verborgen. Tot het moment waarop duidelijk wordt wie Greider is en waarom hij naar het dorp is gekomen. Dan barst Willmann los in een razend spannend, gruwelijk en gewelddadig epos waarin macht, misbruik en wraak centraal staan. Hierna is het afwachten welke grande finale Willmann in petto heeft, en ook hierin stelt hij niet teleur. Boer Brenner functioneert als de verpersoonlijking van het kwaad, een vleesgeworden gevolg van eenzaamheid en teveel macht. Het duistere dal is zowel in psychologisch opzicht als literair bezien de moeite waard.

De personages zijn ontzettend slim uitgewerkt, middels terugblikken en subtiele verwijzingen naar emoties wordt een duister beeld geschetst van het leven in het dorp en zowel Greider als Brenner zijn angstaanjagende, sterke personages. De klassieke strijd van goed versus kwaad heeft een extra tintje gekregen: dat van een grimmig grijs, waarin een goed persoon gedwongen wordt tot wrede daden, veroorzaakt door geesten uit het verleden. Het machtsspelletje dat zich tussen beide heren (en zoons) ontvouwt, houdt je genadeloos in zijn greep. Tel daarbij ook nog een verfijnde schrijfstijl op en je hebt een boek om je totaal, volkomen in te verliezen. Willmann schrijft ingetogen, subtiel maar ongekend hard als het moet. Hij ontziet zowel zijn personages als zijn lezers niet als het tot een gevecht komt, drukt zich op originele wijze uit in beschrijvingen, constateringen en aanwijzingen en laat zich vervolgens totaal gaan wanneer alle opgeborrelde spanning tot uitbarsting gaat.

Het duistere dal is overweldigend. Een orkaan die door je hoofd raast en waarvan je nog lange tijd moet bekomen. Wat een boek!

Het duistere dal – Thomas Willmann €19,99

19 gedachten over “Recensie: Het duistere dal

1. Heb je ook zo’n ongecorrigeerd leesexemplaar ontvangen? Dan moet je de laatste pagina’s namelijk bij de uitgever opvragen! Het eindigt namelijk met een razend spannende cliffhanger, en ik wist dat niet dus heb een halve nacht slaap verloren omdat ik niet wist hoe het verder zou gaan :-)